Dag 4 Perth

8 oktober 2015 - Perth, Australië

Hello mates, (30°C, de wolkjes zijn op vakantie)

Vanmorgen weeral vroeg wakker, beide hebben een slechte nacht achter de rug, weinig geslapen…. waarschijnlijk teveel met de gedachten bij de camper zoektocht. D weer een ochtendloop gedaan, heeft 5,7 km gelopen, en ‘t is verre van plat, dus een hele prestatie!!

Deze ochtend gaan we de Perth Mint bezoeken, we waren gisteren net te laat en konden de tour niet meer doen. Nu dus eerst naar daar en we zijn ruim op tijd voor de tour van 10h30.  De gids vertelt ons over de eerste goudzoekers, die eigenlijk per ongeluk op goud zijn gestuit. Het verhaal gaat dat ze al een aantal weken aan het graven waren zonder resultaat. Op een avond beslissen ze om hun tent op te zetten bij een opgedroogde rivierbedding (creek) zonder begroeiing, want er wordt storm verwacht. Die nacht waait en regent het enorm. Als ze de ochtend erop hun tent verlaten, zien ze overal goudklompen schitteren. Door de regen en wind is het goud aan de oppervlakte zichtbaar geworden. De eerste dag hadden ze 16 kg goudklompen.  Ze zijn maanden bezig geweest met alle klompen op te rapen uit de opgedroogde rivierbedding. Lijkt me een leuke bezigheid, niet? Daarna nog een video gezien over de gevolgen van de goudkoorts: oorlog, onderdrukking, veroveringen, machtstrijd, …

En dan het echte werk: de grootste gouden munt ter wereld, weegt iets meer dan een ton en is meer dan 5 miljard AUD waard, wauw. Elke avond na sluitingstijd zakt de munt in zijn persoonlijke kluis. Tot slot zijn we nog getuige hoe gesmolten goud wordt gegoten. Echt wel indrukwekkend om die gloeiende gouden massa te zien veranderen in een glinsterende klomp van 6kg. Bij het naar buiten gaan kunnen we nog op een weegschaal staan en die geeft dan weer wat je waard ben mocht je volledig uit goud bestaan: D was een kleine 4 miljoen waard, H zou ongeveer 3,4 miljoen opbrengen. Voor de strevers onder jullie, als je de huidige goudwaarde opzoekt kan je ons gewicht ontdekken. ;-) Geen foto's beschikbaar, om veiligheidsredenen mochten er geen foto's genomen worden!

Toch voor de geïnteresseerden http://www.perthmint.com.au/visit_the_mint_visit_the_perth_mint.aspx

Na de Perth Mint wandelen we de esplanade af. We komen uiteindeljk aan de haven uit, en beslissen om hier iets te eten. We gaan voor de zalm met een krokant gebakken velletje en groene asperges; en ribbetjes met frieten. ‘t Was echt lekker. Er zaten Nieuw-Zeelanders naast ons en we raakten natuurlijk aan de praat met hen (want echt iedereen spreekt je hier aan, wil weten waar je vandaan komt, wat je van plan bent… groot verschil met België). Na een leuke babbel kregen we hun adres, telefoonnummer en mailadres, en werden we uitgenodigd om bij hen te logeren als we ooit in de buurt zijn, zoals ze zelfs zegden “enough space and rooms”.

Terwijl we zaten te eten kregen we een berichtje dat de camper van Suzanne verkocht is. Die is dus ook geen optie meer. We gaan terug naar het hotel om nogmaals de campersites af te zoeken. Er is geen enkele nieuwe camper op de site bijgekomen sinds gisteren, dat is pech hebben…

We bellen dus Travellers Autobarn weer op (waar we begin deze week zijn geweest), maar de 3 beschikbare campers zijn verkocht. Er is ook geen enkele camper beschikbaar voor verhuur. De eerstvolgende camper komt pas op 14/10 binnen, en die moet dan nog door het onderhoud en de keuring, dus zal ten vroegste op 22/10 rijklaar zijn. Ok, dat is even een tegenvaller!

We gaan naar Kings Park om er even uit te waaien, de gedachten te verzetten, even niet te denken aan campers. Daarna doen we boodschappen en maken we ons klaar om te skypen met onze ouders. Iets voor het afgesproken uur maken we contact via skype, het deed ons deugd om hen te zien en te horen dat alles in orde is aan het thuisfront.

Ja, de zoektocht gaat verder, we moeten wel. Morgen hebben we een dagje Fremantle gepland, maar de ogen zullen regelmatig op de app van de campersite gericht zijn denk ik…

no worries, we komen er wel uit!

1. Tom:
    8 oktober 2015
    Veel succes bij de zoektocht naar een geschikte camper!
    Altijd leuk om jullie verhalen te lezen als afwisseling tussen de werkmails...
  2. Natacha:
    Hey maatjes ..

Echt super jullie verhaaltjes te lezen.. Ze zijn zalig en vré intressante weetjes..
    Ook het weertje is om jaloers op te zijn.
    Jammer dat jullie zoektocht nr een geschikte en betaalbare camper nog niet is voltooid maar jullie hebben nog ffkes dus de hoop ni opgeven e..
    Tkomt wel allemaal in de sacosj ;)..
    Geniet er nog van en k verlang al nr jullie volgende up- date
    Xxx dikke kus & enjoy
    ( en als t past mag je ook altijd es skypen wi met mi.. Maar k verstaat als da is voorbehouden aan de ouders )
  3. Sébastien:
    8 oktober 2015
    Veel succes met de zoektocht naar een camper. Prijs-kwaliteit moet inderdaad goed zitten. Jullie vinden de geschikte wel!
    Ps : dacht toch dat Heidi minder dan 66 kg woog .... Ofwel is mijn berekening verkeerd ;-)
  4. Dominique en Heidi:
    9 oktober 2015
    Bedankt voor de steun in onze zoektocht naar een camper!! We hopen toch om er nu snel één te vinden zodat we verder kunnen, want Perth hebben we nu wel al gezien...
    @ Seba: waarom verbaast het me niet dat jij de uitdaging aanging? 'k zou inderdaad nog ne keer herbekijken, de bedragen waren in AUD uitgedrukt é ;-)
  5. Sébastien:
    9 oktober 2015
    Heyla, ja ik heb nochtans gerekend met de Australische Dollar. 1 Euro = 1,52 Aud
    3,4 miljoen aud = 2236842 Euro
    1 gram goud = 32,76 Euro
    2236842/32,76/1000 = 68 kg ... nu zelfs 2 kilo meer ...
    We gaan zeggen dat de wisselkoers een beetje laag stond en dat de goudwaarde ook wa gezakt is ;-)
  6. Frie:
    9 oktober 2015
    Haha, idd ik dacht net hetzelfde: "niet raar dat Sébastien dat heeft zitten uitrekenen" ;-).
    Van mij ook veel succes nog met de zoektocht naar een betaalbare camper, komt wel goed!
    Hier nog altijd aan het wachten... Jullie blog is alleszins een leuke afleiding, ik kijk elke dag uit naar nieuwe avonturen ;-).
  7. Dominique en Heidi:
    9 oktober 2015
    @ Seba: of 'k had ne heel zware rugzak bij me, en die camera weegt ook ;-)

@ Frie: allé zeg, nog steeds nikste dus, oh zo saai voor je! 'k Had er eerder deze week al aan gedacht. 'k Hoop voor je dat hij/zij niet te lang meer op zich laat wachten ;-) Succes alvast, en 'k ben blij dat we een leuke afleiding zijn.