Dag 121 Melbourne

2 februari 2016 - Melbourne, Australië

Bedankt voor alle reacties!!!

Om 8h worden we wakker, we douchen ons en ontbijten. D maakt de rugzak klaar voor onze stadswandeling. Het wordt heet vandaag, zo'n 30°, dus het wordt puffen in de stad.

Om 10h beginnen we er aan, we gaan naar Flinders Street Railway Station waar de start ligt van onze wandeling. Het opvallende honingkleurige zandsteen treinstation uit 1907 is het openbaarvervoersknooppunt van de stad. Vlak boven de ingang hangt een rij klokken met de vertrektijden van de eerstvolgende treinen, 'under the clocks' is traditioneel het bekendste ontmoetingspunt in Melbourne. Vanaf de traptreden bij de hoofdingang zien we al direct de statige St Paul's Cathedral, een neogotisch bouwwerk uit 1892 en het centrum van de Anglicaanse kerk in Melbourne. Recht tegenover de beroemde klokken ligt het Federation Square Complex. Dit architectonisch wonder van lood, glas en zandstenen panelen biedt onderdak aan onder andere het Visitor Centre, het ACMI (Australian Centre for the Moving Image, een museum gewijd aan film, televisie, video en digitale media) en het Ian Potter Centre (NGV, National Gallery of Victoria, een museum met een uitgebreide collectie Australische kunst). Via Princess Bridge steken we de Yarra Rivier over naar Southgate. We slaan links af, volgen de rivier stroomopwaarts, en komen in een parklandschap terecht waar slingerende paden ons door de Alexandra Gardens voeren. We passeren de indrukwekkende Sidney Myer Music Bowl, het moet zalig zijn om hier een openluchtconcert mee te maken!  Op de achtergrond zien we de prachtige skyline van Melbourne, echt een schitterend zicht!! In de verte zien we ook de Rod Laver Arena met daarachter MCG (Melbourne Cricket Ground). Het volgende wat we tegenkomen is de Pioneer women's Memorial Garden, een kleine verzonken tuin opgericht door de vrouwenbond als ode aan de eerste vrouwelijke inwoners, een idylisch plekje. We wandelen nog wat verder en treden de Royal Botanical Gardens binnen, een 40 ha oase van groen met eeuwenoude eiken en tal van siervijvers. In 1845 kreeg dit gebied zijn bestemming als botanische tuin, maar de meesterlijke aanleg dateert van eind 19e eeuw. Het is een enorm park, zelfs in een dag kan je niet alles gezien hebben. Het plan was om dit morgen met de fiets te verkennen, maar we zien nu dat het verboden is om te fietsen binnen de parksgrenzen... We doen een hele toer door deze prachtige tuin en nemen via het National Herbatorium de zuidelijke uitgang richting La Trobe's Cottage. Dit is een geprefabriceerd huis dat speciaal in 1840 vanuit Engeland naar Australië werd verscheept voor de eerste gouverneur van de kolonie, H had het indrukwekkender verwacht, maar al bij al is het een normaal huis. Een beetje verder naar het westen staat de Shrine of Remembrance, die in 1934 werd opgericht ter nagedachtenis aan de gesneuvelden uit WO I. De hier ontstoken eeuwige vlam brandt inmiddels ook ter ere van de slachtoffers van de oorlogen die nadien zijn gestreden. Het monument is zo ontworpen dat om 11 uur op 11 november, het moment waarop in 1918 de wapenstilstand werd ondertekend, een zonnestraal door een opening in het dak naar binnen valt, precies op de herdenkingssteen in het binnenste heiligdom. We zullen hiervoor nog eens moeten terugkomen om dit op waarheid te testen... ;-)  Het is een sereen bouwwerk, we nemen de trappen naar boven en genieten van het uitzicht over de stad. Op elke hoek van het gebouw is er een kleine 'garden of silence' aangelegd waar je kan bezinnen. Opnieuw een prachtig eerbetoon aan alle gesneuvelden! Hierna wandelen we via de zonnige boulevard van St Kilda Road terug naar Princess Bridge. We passeren het NGV International en zien dat er een tentoonstelling is van Andy Warhol & Ai Wei Wei, misschien lopen we hier morgen nog eens binnen... Het is een enorm gebouw, omringt door fonteinen en de watermuur bij de ingang trekt de aandacht, wauw. Daarnaast zien we de opvallende hoge torenspits van het Arts Centre. We lopen de brug over, nemen de trap naar beneden en nemen plaats op het terras van een bistro'tje aan de oever van de Yarra. Met een aangenaam uitzicht over de rivier en alle sportende mensen langs de oever eten we een lekker maaltje. Na die grote wandeling hebben we dat wel verdiend.

Na het eten gaan we via de voetgangerstunnel terug naar ons startpunt van vanochtend, Flinders Street Station. Het is ongeveer 14h en de dag is op zijn heetst nu... afzien! We zien de bordeaux-groene tram passeren en beslissen om erop te springen. Het is de gratis tram en hij maakt een complete cirkel door de stad. We rijden het volledige traject mee en stappen na een groot half uur af aan het Old Treasury Building. Dit statige gebouw werd in 1857 opgericht om de enorme rijkdom van de goudvondsten veilig te bewaren. Nu biedt het onderdak aan het City Museum, met een expositie over de koloniale geschiedenis van Victoria. Rechts ervan zijn de Treasury Gardens, een bescheiden park, dat dienst doet als lunchplek voor de kantoormensen. We gaan zitten op een bankje bij de vijver en eten hier onze appel op. Daarna lopen we door naar Fitzroy Gardens aan de overkant van Lansdowne Street. We passeren een groot conservatory dat net de deuren sluit wegens een privé-feestje. Dan maar verder naar Captain Cook's Cottage. Dit kleine huisje werd in 1934, ter gelegenheid van het 100 jarige bestaan van Melbourne, vanuit Cook's geboortestad in het Engelse Yorkshire hier naartoe verscheept en herbouwd, hoewel de man zelf hier nooit voet aan wal heeft gezet... Even verder staat ook Sinclair's Cottage. Op weg naar de uitgang van het park komen we langs een miniatuur stad in Tudor stijl, en ernaast staat de fairie tree, een geschenk aan de kinderen van Melbourne.

We zijn bekaf na al dat wandelen en beslissen om wat uit te blazen in het appartement. Rond 17h zijn we in de flat, en H begint direct het verhaal te typen... D krijgt een bonkende hoofdpijn en rust wat uit. Normaal zouden we vanavond nog eens Melbourne by night bekijken, maar we zijn beide wel heel moe... het zal voor morgen zijn. We eten iets op de kamer, en kijken daarna nog een serietje voordat we als een blok in slaap vallen... ons vertrek komt nu wel heel erg dichtbij...

1. Carine en Patrick:
    3 februari 2016
    D&H, Wij wensen jullie een goede en behouden thuiskomst en geniet nog van de laatste dagen in het mooie Australië :)!.... En laat jullie het stoofvlees en ballekes in tomatensaus bereid door Moetie maar smaken bij jullie thuiskomst :)! In ieder geval zullen wij jullie prachtige verhalen met de foto's missen (:!
    Vele groetjes,
    Carine en Patrick
  2. Lutgarde Popelier:
    3 februari 2016
    D&H, we wensen jullie een goeie terug reis en bedankt voor jullie mooie verhalen ik zal dat zekers missen !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Vele groeten,
    Lut en chris