Dag 122 Melbourne

3 februari 2016 - Melbourne, Australië

Deze hadden jullie nog tegoed!

Onze laatste volle dag... het begint door te sijpelen. Opstaan om 8h, met een zwaar gevoel, het weer is ook zwaarmoedig... het giet! Na een ontbijt en douche stelt D voor om de tentoonstelling van Andy Warhol & Ai WeiWei in het NGV International te bezichten, een ideaal tijdsverdrijf bij dit weer!

Rond 10h30 komen we daar aan, en net als wij, hadden vele anderen hetzelfde idee op deze grijze dag. We schuiven aan in de rij en kopen tickets. We beslissen om geen audiotour te doen, omdat we vinden dat kunst om eigen interpretatie gaat. De exhibitie is fantastisch, we spenderen hier een kleine 3 uur. Er zijn schilderijen, tekeningen, sculpturen, bewegende beelden, ... een echt uitgebreide en interessante collectie! Rond 13h komen we buiten en we zijn beide echt blij dat we deze tentoonstellingen hebben gezien, het was de moeite. Nu op zoek naar iets om te eten... het wordt pizza! We wandelen naar het winkelcentrum aan de andere kant van de rivier en vinden er een Vapiano, een pizza & pasta keten waar we in Sydney ook al eens lekker aten. Het zit er vol met zakenmensen, maar al bij al worden we snel bediend.

Na het eten lopen we door de vele winkel arcades, van de ene in de andere, alles is onderling verbonden. De Block Arcade is opvallend, gebouwd rond 1880 in de hoogdagen van de goudvondsten, en schitterend gerestaureerd met mozaïekvloeren, een versierd koepeldak en kleine winkels. Ook de Royal Arcade uit 1869 is de moeite waard om eens door te lopen. Van daaruit gaan we naar Central Mall, dit gigantische moderne winkelcentrum met een enorme glazen piramidekoepel is via loopbruggen verbonden met alle omringende blokken.... hier kan je dagen rondlopen en nog steeds nieuwe dingen ontdekken! Na enkele uren hebben we er genoeg van, we gaan terug naar de flat om de koffers te pakken.

Nadat alles gepakt is blijft H in de flat terwijl D naar het MCG en Rod Laver Arena gaat. Hij wandelt langs de Yarra rivier en ziet een groot aantal roeiboten door het water glijden. Vanaf de voetgangersbrug kan hij van beide sportcomplexen een aantal foto's nemen. In het tenniscomplex zijn ze nog volop aan het opruimen na de Australian Open, hier zullen ze nog enkele weken zoet mee zijn... Op de terugweg merkt D op dat er een parcours is uitgezet met dranghekkens, langs de rivier, over de brug, tot aan Federation Square. Er hangt een spandoek uit met reclame voor de Herald Sun Tour, de eerste etappe is een tijdrit en wordt blijkbaar hier gereden vanavond. Startpunt is Federation Square en de finish ligt slechts 2,5km verderop aan de overkant van Princess Bridge. Dit komen we straks eens checken... Terug op de kamer zoekt D wat meer info over de Herald Sun Tour, de start is om 18h15, en de laatste renner vertrekt om 19h30 uit de startblokken. Dé bekendste naam is Chris Froome van team Sky en die vertrekt als voorlaatste, dat mogen we niet missen!

Rond 18h30 komen we aan op Federation Square, elke minuut start een andere renner aan zijn tijdritje. Er is veel volk, maar het is niet overrompelend... We kijken even naar de start van enkele renners voordat we de bus van team Sky opzoeken.... we hebben geluk, want net op dat moment komt Froome uit de camper om zich warm te rijden, die hebben we op foto! Het is hier enorm druk, dus we besluiten terug naar de start te gaan. Een groot half uur later is het dan eindelijk Froome zijn beurt om te rijden, direct een heel pak volk erbij, maar we slagen er toch in om hem te zien en zelfs om een foto te nemen. Hij zal uiteindelijk 40e of zo eindigen, dus geen schitterend resultaat, maar we hebben hem toch eens van dichtbij kunnen zien ;-) Terwijl we daar op het plein stonden, maakten we ook kennis met een man uit Ninove die ons Vlaams hoorde spreken... Hij was mee met een wielerploeg (UHC of zoiets) en vloog daarna nog mee naar andere landen voor verscheidene koersen, hij zou pas op 17 maart terug in België zijn, wat een leven!! De persoon in kwestie blijkt de sport directeur van de Amerikaanse wielerploeg te zijn nl: Hendrik Redant, oud wielrenner en sport directeur.

Aangezien het onze laatste avond is, beslissen we nog iets te gaan eten... Niks speciaals, maar een burgerke in de stad zien we wel zitten. We mijmeren wat over onze prachtige reis, zoveel toppers dat het moeilijk is om er één uit te kiezen... tja, dit pakken ze ons toch nooit meer af! We blijven nog heel lang wakker, bang om aan die laatste nacht te beginnen.... want dan is het pas echt over. Iets na middernacht moeten we toch toegeven aan de vermoeidheid.... niks duurt eeuwig.