Dag 7 Perth-Geraldton-Murchison River

11 oktober 2015 - Coral Bay, Australië

Sorry, gisteren geen verhaaltje het was ook voor ons zondag  ;-)

Toch niet, we hadden de tijd niet om er eentje op het net te zetten en trouwens de internetverbinding was zoals in de jaren ’50 (geen dus ;-P )

Vandaag start onze roadtrip! We willen er vroeg aan beginnen, zodat we de warmte en het verkeer voor zijn. Iets voor 8h checken we uit. We zullen die luxe nu een tijdje moeten missen, we gaan pas opnieuw op hotel in Sydney en dan is het al Nieuwjaar. In de tussentijd zullen we vooral slapen op rest area’s en campings, maar er zal nu en dan ook wel eens geslapen worden langs de weg.

Voor we vertrekken moeten we nog tanken en de watervoorraad aanvullen. We gaan dus op zoek naar een benzinestation. Niet evident om er één te vinden  in het centrum van Perth. Na een tijdje rondrijden is het ons gelukt. We doen het nodige en zijn nu echt klaar om er aan te beginnen. We hebben nog geruime tijd nodig om Perth te verlaten, en rijden dan richting  het noorden. We moeten de Great Northern Highway volgen. Ondertussen is het al bijna 9h30, het begint al goed warm te worden, de meter geeft een buitentemperatuur aan van 35°.  We nemen de afslag naar de Brand Highway, daar zien we onze 1e roadkill, een vogel. ‘t Zal de eerste van vele worden. Even later merkt D de 2e roadkill op, deze maal is het een stuk triester, een kangoeroe. H heeft het gemist maar vindt het niet erg… De Brand Highway wordt de Indian Ocean Highway die via Cervantes naar Geraldton loopt. We komen onderweg schitterende landschappen tegen, zeer afwisselend: wijdse vlakten, dan weer eindeloos veel bomen, dan meer struikgewas, plots sneeuwwitte zandduinen, graanvelden, …. De enorme Road trains en oversized trucks met tot 4 aanhangwagens tellende lading van soms 36,5m lengte!!! Iets na 11h stoppen we in Cervantes voor een tankbeurt, daarna vervolgen we de weg.

Rond 14h30 komen we aan in Geraldton, daar doen we de nodige inkopen voor de komende dagen, want het zal steeds moeilijker worden om grote (=goedkope) warenhuizen zoals Woolworths (Woolies)te vinden. De Australiërs korten namelijk alles af, binnenkort te lezen in een Wist je datje…. We tanken nogmaals en gaan dan het Anzac Memorial bezoeken. Dit is een prachtig monument ter herdenking aan de 645 Australische bemanningsleden die verdronken toen het schip de HMAS Sydney II werd getorpedeerd door een Duits schip, het wrak werd nooit teruggevonden . We hebben geluk want er vertrekt net een bus vol toeristen, zodat we er helemaal alleen zijn. We nemen er de tijd, genieten van de koele zeebries, nemen volop foto’s, eten een zalig stukje meloen,… Maar dan is het tijd om verder te reizen. We zijn een dag later vertrokken dan voorzien, en D wil wat van de verloren tijd inhalen door niet hier te overnachten, maar door zo ver mogelijk door te reizen richting Carnarvon.  We rijden de North West Coastal Highway op richting Exmouth. Rond 17h50, zo’n 100 km van Geraldton, stoppen we aan een rest area om er de nacht door te brengen. We kunnen niet verder rijden, want de zon begint nu snel onder te gaan. Rond 18h40 is het hier donker en dan is het te gevaarlijk om te rijden, alle wildlife komt dan af op de lichten van de auto en we zouden een ongeluk kunnen hebben  (ondertussen al genoeg dode kangoeroes gezien langs de weg om te weten dat dit de realiteit is). We doen dus verstandig en settelen ons aan de Murchison River (Galena Bridge Rest Area) voor onze 1e nacht in de campervan. Het is er heel basic, enkel toiletten en wat vuilnisbakken, maar het zal voldoen voor vannacht. We eten nog iets , en gaan dan al snel ons bedje opzoeken, het was een vermoeiende dag.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl