Dag 99 Wilsons Promontory National Park (Prom)

11 januari 2016 - Wilsons Promontory National Park, Australië

Howdy,

De wekker gaat om 7h15, we staan onmiddellijk op en beginnen met het ontbijt. We maken de rugzak klaar, brengen de camper in gereedheid en om 8h30 rijden we de camping af. We zien het helemaal zitten, vandaag gaan we naar Wilsons Promontory National Park, kortweg 'Prom'. Dit is het zuidelijkste punt van het  Australische vasteland en dus ook van onze reis.  Het is één van de populairste natuurparken van Victoria, waarschijnlijk is dat de reden dat we geen campingplaats meer konden krijgen in het park, de luttele 20 plaatsen met elektriciteit waren allemaal volzet. Het is gelegen in het uiterste zuiden, op een in de Bass Strait uitstekende landtong waar aan de westkant het water woest op de kust slaat, terwijl de beschutte oostkant over rustige stranden beschikt. Het park werd in 2009 grotendeels verwoest door een bushbrand, maar de aangerichte schade is zich goed aan het herstellen.

Een half uur later rijden we de 'Prom' binnen, we zijn nog geen 10 minuten ver en we zien al een Swamp Wallaby langs de kant, zalig!! Dit zijn echt superschattige dieren, hun vachtkleur is prachtig, met dat rood rond de halsstreek... de dag kan al niet meer stuk!! In de minuten die volgen zien we er nog een 2-tal, machtig, H kan 1 ervan op foto vastleggen, maar jammer genoeg is onze voorruit erg vuil, dus 't is geen schitterende foto... Het landschap is prachtig en erg divers, veel ongerept groen, bergen, dalen, plots kust in de verte, turquoise water dat opdoemt, eilandjes voor de kust, dan terug de bossen in, grote rotspartijen,.... echt vanalles en nog wat is er te zien. Eerst willen we de zwaarste wandeltocht doen, nu het nog ochtend is en relatief fris. We rijden naar de Lilly Pilly Gully carpark, van hieruit maken we de Lilly Pilly Gully Nature Walk (zalige naam hé, alleen al daarom wilden we de wandeling zeker doen ;-). Dit is zo'n 3 uur lopen door regenwoud, langs varens en open bush afgewisseld met eucalyptusbomen, waar we met een beetje geluk een koala kunnen spotten. De tocht is zwaar, maar absoluut de moeite waard. Schitterende natuur, heel veel vogels en hagedissen, jammer genoeg geen koala's gezien, wel erg veel last gehad van bijtende dazen. We maken nog een kleine boardwalk wandeling en als extraatje nemen we ook nog de afslag naar de 2,2 km lange beklimming van Mount Bishop. Dit is een zware dobber, zeker omdat het ondertussen al 11h30 is en het drukkend heet begint te worden, puffen en blazen de hele weg lang. Net voordat we de top bereiken komen we op een enorme rots uit die uitzicht biedt op de bossen onder ons, adembenemend. Daarna wandelen we nog enkele honderden meters verder en worden we nogmaals beloond, deze keer met een magistraal uitzicht over Main Beach en Squeaky Beach!! We genieten een hele tijd van het uitzicht, eten onze pistolets hier op, zo'n 320 meter boven de grond en maken heel veel foto's. Pas als we er helemaal klaar voor zijn starten we de afdaling, en zoals altijd stelt dit niets voor. Voordat we het wel en goed beseffen zijn we terug aan het afslagpunt, waar we de laatste anderhalve kilometer van de Nature Walk naar de carpark afwandelen.

We rijden met de camper naar Tidal River, het centrale punt in the Prom en het eindpunt van de weg. Verder dan dit kan je niet rijden in het park, alles wat hierna komt moet te voet verkend worden. Hier is de camping, het visitor center en een klein kruidenierswinkeltje. Verder is er niks, dus nadat we een rondje rijden rond de overbevolkte immensecamping, keren we terug.

Volgende stop is Squeaky Beach, een strand van ongerept kwartszand dat hoorbaar 'squeakt' (= piept) onder onze voeten bij elke stap die we nemen... hihi, echt grappig geluid. Na een piep-wandeling over het strand is het tijd voor verkoeling, we gaan het water in en brengen een klein uurtje door met het springen in, over, op en onder de woeste golven. We amuseren ons rot in het water. Daarna laten we ons opdrogen en vertrekken we naar het strandje hiernaast, Whisky Bay. Onderweg stoppen we nog bij 2 lookouts, Glennie en Norman,  maar ze kunnen niet tippen aan het uitzicht dat we hadden vanaf Mount Bishop. Whisky Bay heeft een kleiner strand dan Squeaky Beach en het ligt in een inham, aan beide uiteinden liggen enorme ronde rotspartijen, indrukwekkend! Ook hier gaan we het water in, maar doordat het een baaitje is, zijn de golven minder woest. Iets na 16h gaan we uit het water en laten ons opnieuw drogen in de zon.  Bij het verlaten van de Bay zien we nog enkele Gang Gang Cockatoos.

Een half uur later nemen we de camper en rijden we richting uitgang van het park... D wil heel graag nog een Swamp Wallaby zien, dus we turen beide door de ramen, speuren de hele omgeving af... jammer, maar geen wallaby's te zien. Net voor de uitgang neemt D nog de afslag naar Cotters Beach carpark, noem het een laatste wanhoopspoging om een wallaby te zien ;-)  We zien geen enkele, daarvoor is het te warm, ze komen enkel tevoorschijn in de koelte van de ochtend en de avond. D ziet wel enkele Yellow-tailed Black Cockatoos, mooie grote vogels, in de bomen naast de parking, dus toch niet voor niks deze kleine omweg. We rijden terug naar de hoofdweg en verlaten het park.

Voor we naar de camping gaan, stoppen we nog in de supermarkt om iets te kopen voor het avondeten. Het wordt biefstuk op de barbie, met verse groenten en rijst. Nog de afwas erna en dan tijd voor een lange, hete douche. Rond 19h30 ontdekken we het vreselijke nieuws dat David Bowie gestorven is... een groot verlies voor de muziekwereld, we worden er stil van. H begint nog het verhaal te schrijven, maar de gedachten zijn er niet bij... het zal voor morgen zijn. Morgen vertrekken we naar Phillip Island, een schitterend klein eilandje net voor de kust, met zijn speciale eilandbewoners ;-)

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Lydie (Belgie):
    12 januari 2016
    Hey daar downunder,
    Jullie eten graag biefstuk op de barbie hé, maar is het mals vlees en hoeveel kost het daar gemiddeld per kilo? Is het voedsel in het algemeen duur of net als bij ons...?
    Is alles of het meeste eigen kweek of wordt er veel geïmporteerd?

Genieten nog hé! Want het kort vlug in!!! ;-(
    Groetjes,
    Lydie en Tonny
  2. Dominique en Heidi:
    13 januari 2016
    Hoi Lydie,

Het is hier allemaal eigen kweek hoor, overal zie je op de verpakkingen "Australian Made". Het vlees is van zeer goede kwaliteit! Het lamsvlees is hier spotgoedkoop in vergelijking met België. Het barbie-land bij uitstek dus ook alle vlees is zeer goed. Varkensvlees is duurder dan bij ons, maar rundvlees heb je in zoveel verschillende soorten dat het moeilijk is om de prijs te vergelijken.

Het kort in maar we moeten nog zoveel zien ;-))))
    Groetjes aan Tonny en aan de dochter Elke...