Dag 100 Foster - Phillip Island

12 januari 2016 - Phillip Island, Australië

G'day mates!

Opnieuw een mijlpaal vandaag, onze 100e dag 'on the road', en we vinden het nog steeds leuk ;-) Tja, het einde komt nu wel erg dichtbij... snif, snif. Gelukkig hebben we nog veel te doen en te zien voor het zover is, dus aan de terugkomst proberen we nog niet te denken.

We staan om 7h30 op vandaag, na de gewoonlijke ochtendroutine kunnen we om 9h vertrekken. Voor we aan de kustroute beginnen, gooien we de tank nog eens vol. We beginnen de rit  door het vlakke weidelandschap en komen dan uit op een weg met aan beide zijden een rij hoge bomen. Hierdoor hebben we absoluut geen zicht op de kust die slechts enkele kilometers naast ons moet liggen, slechts heel af en toe vangen we een glimp op van het water. Om 10h30 houden we halt in Kicunda, een kuststadje, eventjes de beentjes strekken en toch eens de kust gaan bekijken. Het is een gigantisch lang strand met rustig water. Ondertussen bellen we ook naar Phillip Island Nature Parks, om te verifiëren welk uur we aanwezig moeten zijn vanavond, ze geven ons door dat we er om 20h15 moeten zijn. Ok, dat staat genoteerd!

We vervolgen de route en om 11h zien we de brug opdoemen die Phillip Island verbindt met het vasteland. Aan de overkant van de brug ligt Newhaven, waar zich het bezoekerscentrum van Phillip Island bevindt. Een kwartier later zijn we al in Cowes, waar de meeste vakantieresorts zijn, zo ook onze camping. We rijden Cowes Caravan Park op en melden ons aan bij de receptie. Eergisteren boekten en betaalden we al voor vannacht, een plek zonder elektriciteit, maar bij de receptie zeggen ze ons dat er een annulatie was en als we willen kunnen we een plaats met elektriciteit krijgen.... tuurlijk willen we dat! We checken de camping en het strand erachter, en besluiten hier 2 nachten te blijven in plaats van 1. Morgen geven ze een hete dag uit, 40° en meer, en we willen dan niet rondrijden en wachten op een ferry als we hier op het strand verkoeling kunnen zoeken ;-) Terug naar de receptie, en blijkt dat ze inderdaad ook morgen nog de plaats beschikbaar hebben, schitterend, het geluk is gekeerd!! Voor we ons installeren, rijden we de camping af en doen boodschappen voor de komende 2 dagen.

Rond 13h staan we op ons plekje, D zet de parasol uit voor wat schaduw, terwijl H verder schrijft aan de verhalen. Daarna werkt D de blog bij en selecteert de foto's. De rest van de middag spenderen we met lezen en internetten. Rond 18 beginnen we aan het eten en een uurtje later is het klaar, vanavond eten we verse wortelen en erwtjes, puree en kippenburgers. Het smaakt enorm, de afwas zal voor morgen zijn.... want we moeten ons beginnen voorbereiden op onze uitstap van vanavond... we gaan namelijk naar de pinguïn-parade!!! We nemen een warme trui mee en de regenjassen, camera's zijn niet toegelaten, we zullen jullie jammer genoeg niet kunnen laten meegenieten van dit spektakel.

De pinguïnparade is de grootste trekpleister van het eiland, en dan vooral de avondparade op Summerland Beach. Summerland Beach is het broedgebied van een kolonie van de kleinste soort pinguïns, ze zijn slechts 33cm groot! Van augustus tot maart komen zo'n 4500 pinguïns hier nestelen en brengen hun jongen groot. Bij zonsondergang komen ze massaal aan land en waggelen onverstoorbaar naar hun nesten.

We komen iets voor 20h aan, parkeren de camper en gaan de tickets ophalen. We krijgen een kaartje rond ons nek en moeten om 20h15 wachten bij de grote glazen deuren op de ranger. In de tussentijd wandelen we wat rond in het center, het is hier allemaal erg toeristisch: een grote snackbar en refter, 2 grote souvenirswinkels, een koffie-stalletje en de mogelijkheid om je foto te laten nemen voor een groot groen scherm waar nadien dan pinguïns worden aan toegevoegd. We wandelen ook al eens door de pinguïn informatiehal, daar kan je in bepaalde nesten kijken, en in 1 ervan zitten er kleintjes!! Schitterend!! Er hangt ook allerlei info aan de muren, maar die horen we straks wel van de ranger. We begeven ons naar de glazen deuren en eventjes later komt onze ranger Leila om ons groepje van 8 mensen te begeleiden, gezellig beperkt groepje. We krijgen een headset om haar goed te horen, verrekijkers om de pinguïns mee te observeren en een zitkussen om in het zand te zitten.

Eerst gaan we naar de informatiehal en worden we getrakteerd op enkele feiten. Pinguïns komen enkel in het Zuidelijk halfrond voor. Er bestaan 17 verschillende soorten en sommige zijn met uitsterven bedreigd. In Australië komen enkel de Little Pinguïns voor en die zijn gelukkig niet met uitsterven bedreigd. Op Phillip Island bevinden zich ongeveer 32000 Little Pinguïns, dit is een van de grootste kolonies in de wereld! In 1985 was hier een woonwijk, Summerland Estate, maar omdat de pinguïn aantallen fors achteruit gingen, kocht de overheid alle 183 huizen op en brak die volledig af tegen 2010 om er opnieuw een natuurgebied voor de pinguïns van te maken. Sindsdien zijn de aantallen verdubbeld.

Door satelliet tracering kan men veel gegevens verzamelen over het gedrag van de Little Pinguïns. Zo weten ze dat pinguins 80% van hun leven spenderen aan het zoeken naar voedsel. Ze kunnen tot 50 km per dag afleggen. Ze duiken tussen de 200 en 1300 keer per dag naar voedsel. Ook enkele duikrecords werden geregistreerd: de diepste duik is 72 meter, de langste duik duurde 1 minuut 56 en de gemiddelde duiktijd is 25 seconden.

Na al deze interessante feiten gaan we de pinguïns in het echt ontmoeten. We wandelen over de houten loopbrug naar het strand, komen aan een enorme tribune waar volgens de ranger ongeveer 2500 mensen zijn vanavond (wat niet veel is blijkbaar, normaal zijn er dubbel zoveel aanwezig) en wandelen langs iedereen om helemaal vooraan onze gereserveerde zitplaatsen in te nemen!! Zalig!! Front row seats en de pinguïns staan al klaar om het strand over te steken. Rechts van ons staat een groepje van enkele honderden, net aan de watergrens, te popelen om het strand over te waggelen richting hun nesten.... hihi, telkens een stapje vooruit, en dan de laatste in de rij die zich gevaar inbeeldt... floep, allemaal terug het water in, zo snel mogelijk, botsen tegen elkaar, de ene duwt de andere om... één grote comedie, we bulderen langs de kant! Na een kwartier van wachten, gaan en teruglopen, lukt het hen eindelijk om de rots halverwege het strand te bereiken, allemaal op een rij, honderden Little Pinguïns na elkaar, zo schitterend! Ondertussen staan er ng 2 groepen rechts voor ons, een grote groep links van ons, en een nieuwe gigantische groep rechts van ons klaar om hetzelfde te ondernemen... De tijd vliegt voorbij terwijl we de fratsen van de pinguïns bekijken, alles aan hen is fantastisch, hier zouden we uren kunnen naar kijken! Maar dan is het volgens de ranger tijd om terug naar de houten loopbrug te gaan, want daar lopen nu alle pinguïns die het strand al overliepen, de pinguïn-highway zoals ze hem noemen, duizenden pinguïns op weg naar hun eigen nest. Elke keer nemen ze exact dezelfde route, en ze keren altijd terug naar het nest waarin ze geboren zijn. Pas als dat al ingenomen is, door ouders, broers of zussen, gaan ze zelf een nest bouwen en zullen ze daar dan telkens naartoe gaan. We zien dus die duizenden pinguïns voor en onder ons waggelen, sommige hebben geluk en hebben een nest dicht bij het strand, anderen moeten tot aan de parking doorlopen om hun nest te bereiken... We blijven hier een twintigtal minuten staan kijken en lopen daarna terug mee met de ranger naar het beginpunt. We moeten alle materiaal teruggeven, de tour zit er op, maar we mogen wel nog blijven kijken zolang we willen. Wij beslissen nog een terug te gaan naar de loopbrug, en daar genieten we nog even van de parade die langs ons heen waggelt. D neemt enkele foto's in het geniep, zoals zovelen, en dan keren we terug naar de camper. Voor we vertrekken kijken we onder de camper, want zoals ze ons meermaals waarschuwden, sommige pinguïns hebben hun nest op de parking en zouden zich wel eens durven verschuilen onder een auto... H op de knieën... geen pinguïn, alles veilig dus en we vertrekken richting camping.

Ondertussen is het 22h30, en dus al helemaal donker. We moeten opletten voor wildlife dat erg actief is 's nachts. Gelukkig zien we geen roo's, wallaby's, wombats, ganzen, possums... die zich voor de auto gooien!! We bereiken veilig de camping, installeren de camper terug op zijn plaats (nadat het lokale konijn plaats ruimt) en gaan heel erg vrolijk slapen. Het was een meer dan geslaagde dag, opnieuw een schitterende ervaring om nooit te vergeten, wauw!!

1. Poetie en Moetie:
    13 januari 2016
    Hallo D&H, terug een prachtig verhaal! Doe zo verder........groetjes van het thuisfront! xxxx
  2. Lutgarde Popelier:
    13 januari 2016
    Ongelooflijk hoe jullie dat doen geniet er maar van en ikke wok super!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  3. M.anne&Bernard:
    14 januari 2016
    Terug van weggeweest! Een goed eind en een goed begin zeggen de mensen als een jaar ten einde loopt.
    Voor jullie beiden is dat zeker het geval!!
    Met jullie prachtige reisverhalen en gebeurtenissen is 2016 zeker goed
    Ingezet .Het is om te watertanden echt er zijn met momenten geen woorden voor!! Doe zo voort : ge zijt goe bezig en vooral profiteren....
    Grtjs vanuit het koude natte België...
  4. Dominique en Heidi:
    14 januari 2016
    Bedankt voor de vele reacties, dit doet deugd dat jullie er toch ook plezier aan beleven en met ons mee leven elke dag opnieuw! Er zit heel wat werk in het updaten van de blog, bedankt voor de steun!!