Dag 94 Batemans Bay - Canberra

6 januari 2016 - Canberra, Australië

G'Day,

D maakt H wakker om 8h10... hij vond een hotel in Canberra op Booking.com... vraagt of het ok is om te boeken voor de komende 2 nachten... wat had je gedacht? Tuurlijk, ziet H dat zitten ;-) D boekt snel, en zo hebben we op het laatste moment toch nog een slaapplek voor de komende dagen, en dit in een supermodern hotel pal in het centrum van Canberra, op 5 minuten wandelen van het Parliament House op Capital Hill, woehoe!! We kijken naar buiten en zien nog steeds een volledig grijze hemel, de regen blijft aanhouden. Na een ontbijt, en de persoonlijke verzorging rijden we rond 9h45 weg van de camping.

We rijden Kings Highway op, die voert ons rechtstreeks naar Canberra. Het begint direct goed, we moeten steil bergop, de camper heeft het zwaar te verduren, van 5e versnelling, naar 4e, dan naar 3e... zelfs een tijdje in 2e om toch maar boven te geraken. De vele haarspeldbochten maken het er ook niet makkelijker op... de omgeving ziet er tropisch uit, we zitten ondertussen letterlijk met ons hoofd in de wolken... maar oef, na een half uur lijkt het ergste achter de rug, de afdaling kan beginnen ;-) We passeren een erg groen en bosrijk gebied, maar het tropische is volledig verdwenen. Daarna verandert het landschap opnieuw, dit is al de 3e keer in 1 uur tijd! Nu zien we een heuvelachtig gebied, overal grasland en weides vol schapen, koeien, alpaka's... Na een uurtje rijden we door Braidwood, een klein dorpje dat trots verkondigt gesticht te zijn in 1839. Het ademt nog die oude sfeer uit, het dorpje telt 2 straten en de huizen lijken recht uit de 19e eeuw te komen, leuk  authentiek dorpje. Nog een half uur later rijden we het Australian Capital Territory binnen, dit wordt aangekondigd met een simpel klein wit bordje dat je heel makkelijk kan missen als je er niet expliciet op let. Gelukkig zit H met de camera klaar om de grensovergang vast te leggen ;-)

Toen de 6 Australische kolonies in 1901 besloten 1 natie te vormen, was de volgende stap het kiezen van een hoofdstad. Dit was geen gemakkelijk opgave in een land van chauvinisme en kibbelende politici. Na 7 jaar touwtrekken tussen Sydney en Melbourne koos een parlementaire commissie voor een plek tussen beide steden in, voor beide even ongunstig zoals grappenmakers beweerden. Hoewel er anders nooit een stad zou zijn gebouwd in Limestone Plains, was het ruim 600 meter hoge platteau zeker niet onaantrekkelijk. 2 jaar later werd het Australian Capital territory gevormd en werd er een internationale competitie gestart om een ontwerper te vinden voor de nieuwe hoofdstad. De winnaar werd Walter Burley Griffin, een landschapsarchitect uit Chicago. Zijn ontwerp was een stad die straalsgewijs uitliep vanuit het centrale parlementsgebouw, met een kunstmatig meer in het hart. Nu wonen er ongeveer 350000 mensen in de hoofdstad, die bekend staat als de groenste stad van Australië.

Iets na 12h checken we in in ons hotel voor de komende 2 nachten, Little National Hotel. De kamer is supermodern, en erg compact. Het bed staat voor het raam, wat een uitzicht biedt op het gebouw van Foreign Affaires and Trade, met daarachter Capital Hill. Na een kleine rustpauze op de kamer, vertrekken we naar het Parliament House op Capital Hill. Het ligt net te zuiden van het kunstmatige meer, Lake Burley Griffin, en werd in 1988 geopend. Het heeft een opvallende vlaggenmast van 76 meter hoog op 4 staanders, we zien hem al van ver boven alles uitsteken. Voor de ingang ligt er een mozaïek van een aboriginalkunstenaar, het is een kleurrijk tapijt genaamd Meeting Place. De indrukwekkende hal bestaat volledig uit marmer.We nemen de marmeren trap naar boven en eten eerst iets op het terras. Met een volle maag gaan we op zoek naar 1 van de 4 originele Magna Carta die hier ligt, die wil H zeker zien! Het is een hele tijd zoeken voor we hem vinden, maar hij staat op de foto. We mogen een kijkje nemen in het House of Representatives, waar waarschijnlijk alle belangrijke beslissingen worden genomen door allerhande belangrijke politici... of dat denken ze toch ;-) Daarna nemen we de lift naar het dak, waar we een stukje wandelen rond de opvallende vlaggenmast over het met gras bedekte dak, echt speciaal!! Nadat we het hele parlementsgebouw gezien hebben, lopen we rustig terug naar het hotel.

We stippelen onze route uit voor morgen, beslissen dat we fietsen zullen huren om alles gemakkelijk te verkennen, Canberra is een echte fietsstad. We bekijken nog een filmpje en kruipen dan in ons hemels zacht bedje, met een lekker dik donske ;-)