Dag 89 Sydney NYD

1 januari 2016 - Sydney, Australië

Happy Newyear!

We wensen iedereen een gelukkig en gezond 2016, mogen al jullie dromen werkelijkheid worden. Geniet van elk moment, stop met uitstellen en start met plannen maken ;-) Bedankt voor alle lieve wensen!!

We worden rond 8h30 wakker, nog een beetje groggy door de korte nacht. Alles verloopt in slow motion, het duurt eeuwen voor we klaar zijn om te vertrekken.... en eigenlijk zou H het liefst de hele dag in bed blijven liggen ;-) Maar nee, de plannen moeten uitgevoerd worden... vandaag staat een bezoek aan het befaamde Bondi Beach op het programma!

Om 12h verlaten we de kamer en vertrekken richting het station. De bakkerij onderweg is gesloten, grrr, we hadden zo'n behoefte aan een meeneemkoffie... dan maar wachten tot aan Circular Quay. Even later, na een overstap in Central, zijn we er. We gaan in rechte lijn naar Starbucks en kopen een o zo broodnodige koffie... pas nu gaat het ietsje beter, ok, misschien komen we de dag toch nog door ;-) We stappen naar Martin Place Station en nemen er de trein naar Bondi Junction. Van daaruit moeten we de bus nemen naar Bondi Beach... wat een gedoe! Bondi ligt eigenlijk volledig afgelegen, een direct verbinding is er niet, dit zou toch beter kunnen. De rij voor de bus is eindeloos, pffff... blijkbaar had iedereen hetzelfde idee om vandaag Bondi te bezoeken. De eerste bussen die passeren zitten helemaal vol en stoppen zelfs niet om passagiers op te pikken. Na 45 minuten aanschuiven in de rij krijgen we er genoeg van... D ziet dat de mensen voor ons het ook beu worden, hij vraagt hen of ze een taxi willen delen... ze zijn onmiddellijk akkoord! 2 jonge mensen uit Londen die hier een jaar verblijven, ze werken in Cairns en zijn in Sydney om nieuwjaar te vieren. Ze hebben de Uber-app, en 10 minuten later staat er al een auto klaar voor ons... zo simpel!! Nog eens 10 minuten later worden we afgezet bij Bondi Beach, we delen de rekening en betalen elk 10$. Zij hebben met vrienden afgesproken, dus de wegen splitsen na onze gedeelde rit.

Bondi Beach is extreem druk. Overal mensen, het strand ligt vol, de zwemzone is goed gevuld, helikopters vliegen over ... Het strand is waarsschijnlijk mooi moest het niet zo druk zijn... nu is er echter weinig van te zien. Het water ziet er helder uit, de golven zijn wild. We wandelen langs de dijk, wat ons vooral opvalt zijn de vele m'as-tu-vu types, zo opvallend mogelijk met een enorme air en de kop in de lucht... totaal ons ding niet!! Wanneer we aan de redderstoren komen, zien we dat ze vollop aan het filmen zijn... voor de mensen die soms kijken naar Bondi Rescue, we hebben een foto van Harris, hihi!! We wandelen nog een groot half uur rond, maar hebben er snel genoeg van, al die 'gemaakte' mensen, pfff... al snel zoeken we de bushalte op.  Ook hier is het erg druk, maar we blijken geluk te hebben, want bij de 2e bus die stopt kunnen we al instappen, we bemachtigen zelfs een zitplaats! De bus rijdt naar Circular Quay.

Het is al na 17h30 wanneer we in Circular Quay aankomen, de maag begint lichtjes de grommen. We besluiten naar The Rocks door te lopen, we zagen daar eerder al een leuk restaurantje, Phillip's Foote. Het principe gaat als volgt: er is een soort toonbank zoals bij de slager, je kiest zelf je vlees en je betaalt per stuk. Hiermee ga je dan naar de bbq die in het restaurant staat en je begint te grillen... de groenten, aardappelen en sausjes zijn in buffetvorm en je mag er zoveel van nemen als je wilt. Leuk concept, en erg toffe omgeving, we zitten op een binnenpleintje, weg gestopt tussen alle gebouwen.

Daarna nemen we de trein naar het hotel vanuit Circular Quay. We ondervonden dat we vandaag al de hele dag gratis kunnen reizen met het openbaar vervoer, we 'tappen' steeds met onze Opal-kaart, maar er gaat geen geld van af... raar... misschien omdat het 1 januari is...? Rond 19h komen we aan in de kamer. Een uur later skypen we met het thuisfront, we wisselen nieuwjaarswensen uit en zien onze lieve Yoda nog eens... we missen hem nog steeds even erg. Na het skypen zijn we niet lang meer wakker, we moeten nog steeds slaap inhalen van de dag ervoor ;-) Morgen gaan we naar Taronga Zoo!! We zijn nu al in de wolken over alle diertjes die we gaan zien, het schijnt één van de beste zoo's te zijn... we staan te popelen!