Dag 88 Sydney NYE!!!

31 december 2015 - Sydney, Australië

Woohoo!!!

Om 7h maakt D H wakker... hij volgt de twitter- en instagramberichten en blijkt dat ons gekozen uitkijkpunt, Blues Point Reserve, al goed begint vol te lopen... niet wachten tot 11h dus, maar onmiddellijke actie!!! We springen uit bed en maken ons klaar, rond 8h30 vertrekken we naar het treinstation, gepakt met alles wat we mogelijks nodig hebben tijdens het lange wachten.

We stappen uit aan het station North Sydney, en we merken inderdaad al dat de drukte op gang komt... Om 9h komen we aan in Blues Point Reserve, overal staan tenten opgesteld, velen staan hier al sinds gisteren middag, hoe gek moet je daarvoor zijn? We doen een toerke van het terrein en zoeken een goede plek uit om het vuurwerk te zien... we installeren ons op een verhoog, met schitterend en onbeperkt zicht op de Harbour Bridge en het Opera House... al zeggen we het zelf, veel beter kan het niet zonder kamperen ;-) We leggen de handdoeken op het beton en nemen plaats... het aftellen kan beginnen... nog slechts 15h te gaan!

We hebben drank en snacks mee, ons Uno kaartspel, de e-reader, kortom vanalles om ons de komende uren mee bezig te houden. Rond 12h gaat D een toerke van het terrein doen, de mensen blijven hier toestromen, de vrije plekken zjin schaars aan het worden... D komt een half uur later terug met warm eten, fish&chips en een verse kippenburger, mmmm, ondertussen hebben we al grote honger. We leggen ook contact met de mensen naast ons, een koppel met 2 kinderen en haar broer, ze zitten op een appartement hier vlakbij, en bewaken afwisselend hun plek. Het koppel is afkomstig uit Geelong, niet ver van Melbourne, en het zijn echt aangename mensen. Hun zoontje speelt graag Uno, we spelen enkele spelletjes met hen, en ze zijn ons erg dankbaar, het ijs is nu helemaal gebroken. De rest van de (lange!) middag brengen we al pratend, kaartspelend en lezend door. Rond 17h begint het lastig te worden, het harde beton waarop we zitten voelt steeds harder aan, er komen steeds meer mensen die op zoek zijn naar het beste plekje... en wij verlangen ondertussen tot er iets gebeurt.

Om 18h begint het avondprogramma dan eindelijk, stuntpiloten vliegen over de harbour en geven een spetterende luchtshow. Ze kunnen er wat van, het zijn echte waaghalzen, ze maken loopings, vliegen recht omhoog en maken vrije val, trekken net boven het water op... geschift! En ondertussen gaat de tijd iets sneller voorbij ;-) Het vriendelijke koppel naast ons laat ons nog meesmullen van hun pizza... iets warms, mmm, dat gaat er wel in. Om 19h komt er een blusschip van de brandweer langs die een show geeft in water spuiten. Niet zo indrukwekkend eigenlijk ... Om 20h krijgen we opnieuw een show van de stuntpiloten en een half uur later beginnen de projecties op de pilonen van de Harbour Bridge. En vanaf dan is het aftellen naar 21h.

Stipt om 21h krijgen we een voorproefje te zien van het grote vuurwerk om middernacht. We genieten van een schitterend, 'klein' vuurwerk eigenlijk is dit een kids en family vuurwerk, het enthousiasme dat tijdens het lange wachten (ondertussen al 12 uur!) wat bekoeld was, is weer laaiend hoog terug!! Komaan... nog 3 uur te gaan!! Na het vuurwerk varen er in de haven meerdere, prachtig verlichte schepen, een genot om naar te kijken.

H doet nog een tukje rond 22h30. We zijn beide moe aan het worden, het is ook flink afgekoeld (20°), en de opwinding is weer snel aan het zakken... D praat met alles en iedereen, waaronder ook onze andere buurman uit Engeland. Dit blijkt een erg welgestelde man te zijn.  Rond 23h30 begint de massa te drummen, we moeten rechtstaan om geen benen in onze rug geduwd te krijgen... iedereen wil op onze plek staan, de felbegeerde eerste rij... sommige klagen zelfs dat we te groot zijn en zeggen dat we hen zouden moeten voorlaten... ola... ze worden al snel op hun plaats gezet met een gevat antwoord... wij wijken alvast niet na 15h wachten om het vuurwerk te zien!!

En dan begint het aftellen... 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1... Happy Newyear!!!! Het spektakel begint, 7 ton vuurwerk vliegt de komende 12 minuten de lucht in! Iedereen is in de wolken en staart naar de hemel. Nog nooit hebben we iets vergelijkbaars gezien, een fenomenaal vuurwerk, wauw!! Volledig onder de indruk, de tijd vliegt voorbij, overal horen we 'oooooh' en 'aaaaah'-s, zelf laten we ook enkele kreten ontsnappen... en veel te snel zit het er op. Het was vast en zeker het lange wachten waard, een herinnering die ons altijd zal bijblijven, once in a lifetime-moment... ;-) We nemen afscheid van onze buren en wisselen contactgegevens uit, we moeten nog door Geelong en ze staan erop dat we hen contacteren als het zover is... we zullen zien ;-)

Dan begint de miserie pas... thuis geraken... net als de andere 12000 mensen die hier op ons uitkijkpunt aanwezig zijn... zoals we verwachten is er een massale uittocht na het vuurwerk, iedereen richting treinstation. We zien al van ver de grote mensenmassa, onmogelijk om hier een trein te nemen... ok, wat doen we nu? Optie 2 dan maar, we wandelen naar het volgende treinstation, zo'n 15 minuten wandelen. Het blijkt een correcte beslissing... het is hier nog druk, maar geen duizenden mensen meer. De trein komt onmiddellijk aan... die zit al compleet vol, want de trein komt van het centrum.... we hebben erg veel geluk, de deuren stoppen net voor ons. 2 dronken lui duwen zich een weg naar binnen, wat ons de mogelijkheid biedt om achter hen het treinstel binnen te dringen... anderen proberen hetzelfde, maar moeten hun pogingen staken... de trein zit vol!! Woehoe, het is ons gelukt!! Tien minuten later, stappen we af aan onze halte en rond 1h30 zijn we in onze kamer. Oooof, volledig op, eindelijk ons bedje! Niet veel later liggen we diep in slaap, dromend van het grandioze vuurwerk! Wat een schitterende, unieke ervaring!!!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Van Damme Marc:
    1 januari 2016
    Happy New Year to the downunder explorers and enjoy the rest of your trip!Marc and Naoko
  2. Lutgarde Popelier:
    1 januari 2016
    Hallo D en H we wensen jullie een super gelukkig en gezond 2016 en veel plezier nog in Australie en zorg goed voor elkaar!!!!!!!!!!
  3. Liesbeth:
    1 januari 2016
    Happy 2016! Jullie konden het niet beter ingezet hebben. Geniet nog van de rest van jullie trip!
  4. Carine en Patrick:
    2 januari 2016
    Happy New Year! Wij wensen jullie nog veel plezier en veel genieten! Jullie trip is iets om nooit te vergeten!
  5. Frie:
    2 januari 2016
    Wow, dat ziet er super spectaculair uit!! Hier ook een speciale oudejaarsavond voor het eerst met onze kleine spruit, maar dan op een iets minder spectaculaire manier ;-) (nog nooit zo vroeg gaan slapen ...). En dat hondje met die zonnebril, hahaha, zalig!
    We wensen jullie ook een fantastisch 2016, geniet nog van jullie avonturen daar!