Dag 87 Sydney (Walk 2)

30 december 2015 - Sydney, Australië

Gegroet,

Ook vannacht hebben we zalig geslapen, rond 8h worden we wakker. Nog een beetje stram van het vele wandelen gisteren, maar dat lopen we er straks wel uit ;-) D checkt alle foto's van de afgelopen dagen, we komen een beetje achter op dat vlak, we kunnen ze maar opladen als we een supersnelle internetverbinding hebben, wat niet het geval is in het hotel... We ontbijten en maken ons klaar voor dag 2 in deze wonderbaarlijke stad.

Rond 10h30 nemen we de trein naar het centrum. We stappen uit aan Town Hall en nemen enkele foto's van dit mooie victoriaanse gebouw. Daarna lopen we rond het gebouw ernaast, Saint Andrews Cathedral, de oudste kathedraal van Australië. Van daaruit begeven we ons naar Hyde park, een centraal gelegen park. Eerst gaan we het Anzac War Memorial binnen, een monument in art-decostijl dat in 1934 werd opgericht ter nagedachtenis aan de slachtoffers van WO I. Ook hier vinden we weer de verwijzingen naar Ieper en Mesen, de koepel bestaat uit duizenden gouden sterren, echt een prachtige herdenkingsplek! We lopen verder het park in en wandelen langs het Australian Museum, een groot zandstenen gebouw waar zich de grootste natuurhistorische collectie van Australië bevindt. We hebben niet echt zin om binnen te gaan, het is te groot om te verkennen na al dat wandelen door de stad, dus we gaan er gewoon langs, richting de noordzijde van het park waar de Hyde Park Barracks liggen. Vroeger werden hier gevangen gehuisvest die als dwangarbeider werkten. Vanaf 1848 werd het een immigratiekantoor en nog later een gerechtsgebouw. Tegenwoordig is het een museum waar Australiërs in de archieven een antwoord kunnen vinden op de vraag of ze wel of niet van een gevangene afstammen.

We wandelen door naar de Royal Botanical Gardens, waarbij we langs de enorme Saint Mary Cathedral passeren. De botanische tuin is voor een groot deel afgesloten, deels omwille van het vuurwerk van morgen, deels ter voorbereiding op "Field Day" een Dance Festival op 1 januari. In 2016 wordt ook het 200 jarige bestaan van de RBD gevierd! We zien een hele groep mensen onder een boom kamperen, met slaapzakken en voedselvoorraad, dit zijn mensen die hier al klaarstaan om morgen als eerste een plaats te kunnen bemachtigen in de botanische tuin voor het eindejaarsvuurwerk, gewoon te zot voor woorden... echt ongelooflijk hoe vastberaden sommigen zijn om op de eerste rij te kunnen staan! We maken een grote wandeling door de schitterende botanische tuin, of toch door het deel dat wel nog toegankelijk is. Na een half uur komen we uit aan het Opera House, waar we nog enkele foto's nemen en daarna snel verder trekken naar Circular Quay omwille van de extreme drukte... het is mogelijks nog drukker dan gisteren! In Circular Quay zoeken we iets om te eten, maar overal staan enorme rijen aan te schuiven om een plaatsje te bemachtigen... onmogelijk om hier iets te eten. Dan maar doorlopen naar The Rocks. Hier zijn talloze restaurants, en uiteindelijk rond 14h, helemaal uitgehongerd, nemen we plaats in een soort Duits thema restaurant. We eten er een kippenschnitzel, en het smaakt ons enorm!

Rond 15h stappen we verder, het is te laat om nog naar Bondi of Manly te trekken, dus we besluiten om de winkelstraten af te lopen. De komende 2 uur wandelen we door de 2 voornaamste winkelstraten, George Street en Pitt Street en de ontelbare gigantische shoppingcentra die hier te vinden zijn. Rond 17h hebben we genoeg van de drukte, we zoeken nog een woolies waar we enkele zaken aankopen om morgen de dag door te komen... en dan de trein op naar het hotel. Tijdens de treinrit hebben we zicht op de plaats van waaruit we morgen het vuurwerk willen bekijken.... jaja, ook hier zien we al een aantal tenten staan!! Hopelijk zal er morgen nog plaats zijn... duimen maar!!

We zijn opnieuw versleten als we in het hotel aankomen. Sydney is een vermoeiende stad, voornamelijk door de extreme drukte tijdens de eindejaarsperiode. We houden ons rustig op de kamer, beetje lezen en opzoekwerk. Morgen is D-Day, ongelooflijk dat het morgen al oudejaar is! Het wordt een lange dag van wachten... rond 11h vertrekken we waarschijnlijk al naar het uitkijkpunt, Blues Point Reserve.