Dag 86 Sydney (Walk 1)

29 december 2015 - Sydney, Australië

Hello followers,

We worden om 7h30 wakker in ons zalig zacht bedje, heerlijk geslapen!! We blijven nog wat liggen met de tv aan, voordat we een kom ontbijtgranen binnenwerken en een douche nemen. Rond 10h wandelen we naar het treinstation, vandaag verkennen we Sydney! D vond een leuke stadswandeling op internet, het plan is om die vandaag te doen en zo langs alle belangrijke bezienswaardigheden te passeren. Het is stralend weer vandaag, zo'n 25°, perfect weertje voor een dagje stappen!

Sydney is een heel uitgestrekte stad, zijn bijna 5 miljoen inwoners leven verspreid over een gebied dat 7 maal groter is dan Parijs. De stad telt meer dan 400 buitenwijken en voorsteden, die zich uitstrekken tot op een afstand van 100 kilometer van het centrum (Central Business District of kortweg CBD). Het is een multiculturele stad die een thuis biedt aan meer dan 160 nationaliteiten. 1/3e van alle inwoners spreekt thuis een andere taal dan het Engels.

We stappen uit aan Town Hall en nemen de uitgang aan het Queen Victoria Building. Dit is een prachtig gebouw dat in 1898 werd gebouwd als markthal voor de verkoop van groenten en fruit. Het 3 verdiepingen tellende gebouw werd in de jaren '80 volledig gerestaureerd. Binnen in het gebouw zijn er veel mozaïeken en gebrandschilderde ramen, en er is een centrale glaskoepel.                                                                                                                     Nu doet het dienst als een luxewinkelcentrum met chique cafés en meer dan 200 boetieks. Terwijl we hierdoor lopen zijn we onder de indruk van dit schitterende gebouw. We lopen enkele blokken om en komen uit in Market Street, hier staat het State Theatre, dat een prachtig vergulde schouwburgzaal moet hebben, maar wij kunnen er niet binnen... We lopen door tot aan de Piermont Bridge. In 1902 was dit de eerste elektrisch bediende draaibrug, nu doet ze enkel nog dienst als voetgangersbrug die het centrum verbindt met Darling Harbour. We wandelen over de  brug en komen uit in het drukke, toeristische havengebied. Hier staan de grootste gezinsattracties van de wijk, Sydney Aquarium, Sydney Wildlife World en Madame Tussauds. We laten dit allemaal links liggen en wandelen langs de vele bars en restaurants. We zoeken ons een leuk terrasje uit en nemen plaats om iets te eten. D neemt de steak sandwich en H de fish&chips, erg lekker!

Na het eten lopen we verder langs de haven, we passeren de Chinese Tuin, een volledig ommuurde tuin. Er staan enorm veel luidruchtige Chinezen aan te schuiven, dus we denken niet dat we in de tuin tot rust zullen komen, we wandelen wijselijk verder ;-). Aan de overkant van de tuin zijn ze bezig met een gigantisch bouwproject, er worden theaters en vergadercentra neergepoot, eind 2016 is de opening van al deze gebouwen gepland. We lopen terug tot aan Piermont Bridge, langs talloze bars en resto's en het Harbour Shoppingcenter, en zien van hieruit het Nationale Maritieme Museum. Voor het museum liggen een torpedojager uit WO II, een sovjetonderzeeër en een Vietnamese vluchtelingenboot. Voor de Piermont Bridge ligt de S.S. Steyne, een gerestaureerde stoomveerboot uit 1938.  We lopen de brug over terug naar het centrum, steeds rechtdoor tot aan de Sydney Eye Tower. De 293 meter hoge toren is het hoogste bouwwerk in Sydney. We gaan pas eind deze week naar boven, we hebben tickets online gekocht. We lopen door het 5 verdiepingen tellende shoppingcenter onder de Sydney Eye Tower door en komen uit in Pitt Street. Het is echt ongelooflijk hoe druk het hier is, we horen dat er ongeveer 1,4 miljoen toeristen tijdens de eindejaarsperiode zich in de stad bevinden!!

We wandelen verder richting Harbour Bridge naar Circular Quay.  Dit is het punt waar alles begon voor Sydney, waar de stad gesticht werd. Nu is het vooral een kluwen van ferry's, treinen en bussen.  Naast Circular Quay ligt ook de cruiseterminal, momenteel ligt het gigantische cruiseschip de "Voyager of the seas" aangemeerd, amai nog nooit zagen we zo'n groot schip!  We wandelen langs de ferryterminal richting het meest iconische bouwwerk van Australië, het Opera House. Op dit moment bekijken we het gebouw enkel vanaf de buitenzijde, later deze week gaan we immers een uitgebreide rondleiding doen. We moeten toegeven dat we hier een beetje teleurgesteld zijn... we hadden het grootser verwacht, chiquer...  Na enkele foto's en wat filmpjes begeven we ons naar het hippe gedeelte van de stad, "The Rocks". De historische wijk bevindt zich onder de zuidelijke toegangsweg naar de Harbour Bridge, het is een doolhof van gerestaureerde steegjes en oude gebouwen vol met winkeltjes, bars en restaurants. Van hieruit beklimmen we de trappen naar de Harbour Bridge.  Eenmaal boven lopen we de Harbour Bridge over, beide onder de indruk van het imposante bouwwerk.  De brug heeft een spanwijdte van 503m en de top van de boog ligt 134m boven het water.  In het ontwerp was er rekening gehouden met een belasting van 6000 auto's per uur; nu rijden er tijdens de spits meer dan 15000 auto's over de 8 rijstroken.  Daarnaast heeft de brug ook twee spoorrails, een voetpad en een fietspad.  Wie geen last heeft van hoogtevrees kan de stalen boog beklimmen, maar je moet er wel een aardig centje voor overhebben... wij kunnen het niet opbrengen om zoveel geld neer te tellen, we nemen genoegen met een wandeling over het voetpad ;-). Vanop de brug hebben we een schitterend uitzicht over Cirular Quay, het Opera House en de skyline. Het Opera House ziet er nu wel echt uit als op de vele iconische foto's, en pas nu zijn we onder de indruk van het gebouw en kunnen we het pas echt waarderen!

Aan de Noordzijde van de brug nemen we de trein naar het hotel, het is ondertussen al 17h30 en we zijn bekaf van een hele dag wandelen. We kopen nog een halve kip en rijst op de weg naar huis, ons avondeten (we hebben een microgolfoven in de kamer), en maken de korte wandeling naar ons hotel. Daar beginnen we aan het schrijven van de blog en maken we een gedetailleerde planning voor de komende dagen... de stad is zo groot dat we waarschijnlijk niet alles zullen kunnen zien, dus we willen opschrijven wat we zeker niet mogen/kunnen/willen missen tijdens ons weekje in de wereldstad. We warmen ons maal op en eten op bed terwijl we doorwerken... pas na 21h zijn we klaar met alles... pff, een vermoeiende dag was het zeker!! Maar we hebben het er voor over, we hebben namelijk de eer om in deze wereldstad rond te lopen ;-)

1. Poetie en Moetie:
    30 december 2015
    Dag kindjes,
    Op dit moment is het bij jullie reeds 31 december. We wensen jullie een zeer warme en perfecte overgang van oud naar nieuw in de wereldstad Sydney !!! Het zal daar de moeite zijn op oudejaarsavond, geniet er maar van met volle teugen. Wij gaan op TV kijken naar het vuurwerk dat jullie van nabij zullen meemaken.
    Tot skypes op 1 januari !!!
    Poetie en Moetie
  2. Natacha:
    30 december 2015
    Hey maatjes.. Een spetterend eindejaar gewenst.. Geniet er met volle teugen van Sydney xxx happy new year
  3. Nonkel robert & tante mia:
    31 december 2015
    Alvast een gelukkig nieuwjaar toegewenst vanuit Kruiseke. Hier nog een kleine 10 uur te gaan!
    Van harte,
    tante mia en Nonkel robert