Dag 85 Lemon Tree Passage - Sydney

28 december 2015 - Sydney, Australië

Oef!

We staan om 7h15 op, het zonnetje schijnt en onze dag kan niet meer stuk, want we kunnen eindelijk weg van de margi-camping. We maken met het nodige lawaai ;-) ons ontbijt klaar, eten snel en maken ons klaar voor vertrek. Geen minuut langer willen we hier blijven!  Onze lallende achterburen gaan pas slapen om 3h.

Om 8h30 rijden we de camping af en nemen de iets langere scenic route naar Newcastle. We rijden langs prachtige grote meren, jammer genoeg is de regen weer van de partij, waardoor het zicht toch beperkt is... En plots komen we in een industriële omgeving, we zien bergen steenkool liggen, klaar om ingeladen te worden in één van de vele gigantische schepen. Dit is Newcastle, de 7e grootste stad van Australië. Hier zijn vele universiteiten gevestigd, een echte studentenstad, en er zouden ook mooie stranden zijn. Wij zien vooral een grijze betonstad, verloederde woonwijken en heel veel vervuilende industrie. Geen stad waar we willen stoppen, zeker niet in combinatie met het slechte weer... We vervolgen onze weg, en nemen voor het laatste stuk naar Sydney de Pacific Highway. We merken onmiddellijk dat het veel drukker is dan we tot nu toe gewend zijn. We nemen de afslag naar de A1, rijden door de vele buitenwijken rond Sydney en zijn verbaasd over de propere, goed verzorgde woonwijken. Alle tuinen zijn groen en goed onderhouden, de huizen zijn geverfd, de straten zijn geveegd... een wereld van verschil met het vuile Newcastle! Onderweg krijgen we een glimp te zien van de skyline van Sydney, ook nu is het jammer van het beperkte zicht door de regen.

Rond 11h30 komen we aan in ons hotel voor de komende week, het Royal Pacific Hotel, zalig.... een echt bed, zachte kussens, een eigen badkamer... ;-) een echte luxe voor ons na 3 maanden in een kleine camper!! We kunnen de camper gratis parkeren op de parking van het hotel, iets waar we rekening mee hielden toen we een hotel zochten...  Het hotel ligt op 5 minuten wandelen van het treinstation, daar kunnen we de trein nemen naar het centrum, zo'n 10 minuten met de trein. Perfect voor ons, niet rijden en geen parking zoeken.  We checken in bij de vriendelijke man achter de balie. We hoeven niet te wachten we kunnen direct in de kamer. We gaan naar kamer 209, het is een mooie, ruime kamer, wij zijn content!

Een half uur later vertrekken we naar het treinstation. Het is inderdaad slechts een kleine wandeling. We kopen in een buurtwinkeltje een 'Opal Card', dit is een soort protonkaart om te reizen met het openbaar vervoer. Bij aankoop moet je minimum 20$ op de kaart zetten, daarna kan je ze opladen met het bedrag naar keuze. Elke keer dat we de bus, trein, ferry en lightrail nemen, moeten we de kaart valideren voor én na de reis, het bedrag van de trip wordt automatisch verminderd op de kaart. Een goed systeem, en makkelijk want je moet nergens nog aanschuiven om te betalen, of gepast kleingeld zoeken. We gaan naar platform 1 en 3 minuten later stappen we op de dubbeldekker-trein naar het centrum. We krijgen een prachtig uitzicht over de skyline en de Harbour Bridge!! We rijden zelfs over de Harbour Bridge, toch een iconisch bouwwerk in Sydney!! We stappen uit aan George Street, het mekka voor de shoppers onder ons. Rechtstreeks naar de apple store, want we zijn hier om de nieuwe iphone 6S voor D te kopen... hihi, eindelijk! We kopen hem hier aan omdat we een tax refund kunnen krijgen doordat we internationale reizigers zijn, hierdoor is het voor ons goedkoper dan te wachten tot in België. Er zijn enkele voorwaarden aan verbonden, zoals binnen de 60 dagen het land verlaten en minstens 300$ uitgeven, maar als je aan de voorwaarden voldoet krijg je 10% van het aankoopbedrag teruggestort! Daarna naar de Telstra winkel aan de overkant om een nieuwe, kleinere sim-kaart te halen. Ziezo, dat is geregeld.

Ondertussen is het al bijna 14h, de magen grommen en we zoeken iets om te eten. We stappen binnen in Vapiano, een keten die we al meerdere malen tegenkwamen maar waar we nog nooit gegeten hebben. Ook hier werken ze met een soort proton kaart waar al je aankopen binnen het restaurant op worden gezet. Bij vertrek moet je de protonkaart afgeven aan de kassa en betaal je alles wat er geconsumeerd werd. We eten beide een pizza, erg lekker, en we zullen hier zeker nog terugkomen! Wat ons wel tegenvalt is de 15% toeslag die ze aanrekenen, enkel en alleen omdat we in de feestperiode zitten en ze kunnen profiteren van de vele toeristen die sowieso toch moeten eten...  Dit zou hier overal het geval zijn... moeten we nog bevestigd zien.

Na het eten stoppen we nog bij de Coles supermarkt om wat drank en eten mee te doen naar de hotelkamer. Dan terug naar het station en de trein terug naar het hotel. We zijn rond 16h30 terug op de kamer, beide versleten na 2 heel korte nachtjes met dank aan de zuipende achterburen op de camping... we kijken wat tv (ook iets wat we al die maanden niet konden doen!), lezen een beetje, doen een dutje, nemen een lange douche, kijken een filmpje... kortom, uitrusten en genieten van alle luxe die de kamer biedt  ;-) Rond 22h vallen we uiteindelijk in slaap. Morgen gaan we terug naar Sydney centrum (CBD), beetje verkennen en heel veel wandelen, want van wat we al gezien hebben, het is een gigantisch drukke boeiende stad!

1. Natacha:
    29 december 2015
    Geniet van jullie luxe- kamertje en alle luxe errond.. Tzal jullie idd deugd doen.. Grtz Natacha
  2. Jürgen:
    29 december 2015
    Super Dominique & Heidi , ik heb jullie nog niet veel kunnen volgen , de tijd gaat veel te vlug maar wist dat je ongeveer nu in Sydney ging zijn , begin al een beetje heimwee te krijgen . Het is een prachtige stad ,hopelijk verdwijnen snel de regenwolken. Je kan er heel veel te voet doen of zoals je zegt met het openbaar vervoer . The Rocks , Darling Harbour en Hyde park is zeker ook een aanrader. Met de ferry aan circular quay een tochtje maken onder de Harbour bridge is ook de max . Bondy beach of Manly beach moet je gezien hebben, knappe livegards Heidi ;). The bridge climb moet ook de max zijn of een etentje bovenaan de AMP Tower . De herinneringen komen terug net of het van gisteren was . Alé copain de climax is donderdag aan de Harbour bridge en het Opera House , zal de eerste zijn donderdagavond (belgische tijd) om naar de beelden te kijken van dit prachtig spektakel . Geniet er nog super van en wens u nu al een gelukkig nieuwjaar .

Grt.
    Jurgen