Dag 81 Byron Bay - Coffs Harbour

24 december 2015 - Coffs Harbour, Australië

What's up mates?

We worden pas om 7h15 wakker, het is nog heel stil op de camping. We ontbijten, maken ons klaar en rond 9h verlaten we de camping. Voor we de Pacific Highway opzoeken, gooien we de tank nog eens vol, en dan zijn we vertrokken!

Het is helemaal bewolkt, overal grijs en continue motregen... het weer valt tegen, maar we weten uit ervaring dat daar snel verandering in kan komen, we maken ons dus nog niet ongerust over onze zonnige Kerst. Rond 10h30 passeren we Yamba, een stadje dat aangeraden werd door iemand, maar aangezien de regen momenteel met bakken uit de hemel valt, beslissen we om toch maar verder te rijden. Rondom ons zijn er uitgestrekte weilanden, een mooi glooiend landschap, overal groen. Om 11h zijn we in Grafton, we nemen hier de afrit om het centrum eens te bezoeken, misschien nog wat kleine inkopen te doen... maar we komen terecht in een ongeziene drukte! Overal auto's, nergens een parkeerplaats, mensen die nerveus nog de laatste kerstinkopen doen... pffrt, we worden er een beetje gek van. Dus we rijden door, want hier stoppen om eens rustig uit te waaien zit er niet in. Net buiten de stad stoppen we op een rest area langs de autosnelweg voor een kleine pauze.

De tocht naar het zuiden gaat verder, we passeren een gigantische werf van 14km lang. Ze gaan de weg hier verbreden, de werken zullen in 2017 klaar zijn. Nu ligt alles stil, want tussen Kerst en Nieuw heeft iedereen vakantie. Er is dus geen hinder, we kunnen vlot doorrijden. Net voor ons eindpunt van vandaag, Coffs Harbour, rijden we opnieuw langs velden vol bananen. De grijze wolken zijn ondertussen al helemaal verdwenen, geen regen meer te bespeuren en het zonnetje straalt... zo moet het zijn ;-) In Coffs Harbour staat de 'Big Banana', die wordt vereeuwigd op de foto en daarna stoppen we aan een shoppingcenter waar de woolies is. Na een keer of 3 de hele parking rond gereden te zijn, en het is een gigantische parking, zien we een auto vertrekken en we palmen snel zijn plekje in... het is hier dus even druk als in Grafton! Er hangt een affiche uit in het winkelcentrum die het perfect verwoordt 'X-Mas Madness' ;-) We gaan rechtstreeks naar de woolies, we willen hier geen minuut langer blijven dan nodig, kopen enkele kleine ontbrekende zaken en snellen terug naar de camper.

Nu volgt de moeilijkste opdracht... een camping zoeken. D zoekt in de camper, op de parking, met de computer naar campings in de buurt. We hebben al snel een hele goeie gevonden, nu nog hopen dat er plaats is... H belt zodat we niet nutteloos tot daar rijden... een vriendelijke dame neemt op en bevestigt dat er nog plaats is! Yes!! Dat is geluk hebben, onze eerste keus, een eersteklas camping vlak aan het strand én nog plaats! We verlaten de parking en rijden er in 10 minuten naartoe. We checken in voor 2 nachten, en krijgen keuze uit 3 vrije plaatsen... we rijden de camping op en nemen het plaatsje met de meeste schaduw. Er is een grote keuken, propere doucheblokken en een resort-style gigantisch zwembad. Als we door het achterpoortje gaan, staan we op het strand! Echt eersteklas camping, en verrassend rustig... maar ook de duurste tot nu toe!

De camper wordt geïnstalleerd, D ordent de boodschappen en H schrijft de blog. Daarna relax tijd en zalig niks doen ;-) Wat later gaan we naar het strand, het is een mooi zandstrand, en overal liggen gekleurde kleine keien... De oceaan is erg wild, er zijn weinig zwemmers, maar wel veel surfers. We kijken een hele tijd toe hoe ze over de golven zweven met hun surfplank, de ene al spektaculairder dan de andere... We keren terug naar de camper en beginnen aan ons kerstavond-maal: om een beetje in de sfeer te blijven hebben we kalkoen voorzien, geen volledige die opgevuld is weliswaar, maar filets ;-) Daarbij eten we rijst en appelmoes... hihi, ons bescheiden maaltijd gaat vlot binnen. Na de afwas begint het te gieten, dus we vluchten de camper in. Het is heel rustig op de camping, Austraiërs vieren niet op kerstavond, zij komen op Kerstdag samen met de familie om uitgebreid te eten... dat belooft voor morgen!

Morgenochtend rond 10h skypen met het thuisfront, bij hen dan middernacht en allemaal verenigt rond de tafel. We kijken er al naar uit, om iedereen samen te zien, en toch even deel uit te maken van de jaarlijkse traditie die we hier moeten missen. Enkel nog een schietgebedje voor mooi weer. Prettig Kerstfeest voor iedereen!

1. Carine en Patrick:
    24 december 2015
    Wij wensen jullie van harte prettige feestdagen daar in het zonnige en verre Australië :). Geniet van deze voor jullie speciale Kerst!
  2. Alida:
    24 december 2015
    Fijne feestdagen in het mooie Australië. Wij zijn een beetje jaloers dat we er niet meer zijn. Dus genieten en bezorg ons nog maar mooie reiservaringen de komende weken. Zodat wij vele tips hebben voor over enkele jaren. Groetjes Alida en Eric
  3. Lutgarde Popelier:
    24 december 2015
    We wensen jullie een super warme en gelukkige Kerst en een goed eindejaar en geniet nog met volle teugen.
  4. Natacha:
    24 december 2015
    Prettige feestdagen maatjes en geniet ervan.. Da zullen wij ook doen xxx