Dag 80 Byron Bay

23 december 2015 - Byron Bay, Australië

Oi oi oi,

D is al wakker om 6h, hij staat zo stil mogelijk op en gaat naar de douche om H niet wakker  te maken... die is net wakker als D een groot half uur later terug aan de camper komt. We hebben beide zalig geslapen, niks gehoord vannacht! We hadden het ergste gevreesd toen we gisteren al die jonge gasten in de campkitchen zagen, maar ze zijn dus stil geweest ;-)

Vandaag gaan we fietsen huren. De camping is zo'n 2 kilometer van het centrum verwijderd, en we zagen gisteren dat vanaf 23 december enkel bewoners van de centrumparkings gebruik mogen maken... Aangezien we dat hele eind niet te voet willen afleggen en ze hier op de camping fietsen verhuren, leek ons dit een perfecte optie. Iets voor 10h rijden we op onze coole fietsen naar het centrum, ze hebben beide zo'n breed harley stuur ;-) In het centrum is het een drukte van jewelste! We maken de fietsen aan een hek vast en wandelen langs de shops, die bevinden zich allemaal heel centraal in de 4 centrumstraten. H ziet een aantal leuke shopkes, maar voor we binnen gaan willen we eerst iets anders doen. Byron Bay is de meest oostelijke stad van Australië, en hier kan je dus op het aller oostelijkste punt van het continent staan... iets wat we zeker willen doen!! We nemen onze fiets en rijden naar het strand... het is een schitterend en verbazend groot strand, er zijn veel mensen, maar niet overbevolkt, wat je noemt aangenaam druk. We fietsen het hele strand langs en moeten dan over een heuvel... ondertussen is het al bijna 11h dus de zon brandt ongenadig terwijl we op onze coole fietsen, zonder versnellingen (!), de heuvel oprijden, puf puf... H is buiten adem wanneer we de top bereiken. Vanaf hier moeten we te voet, nog 1,5 kilometer, en zoals allles wat de moeite is... de weg er naartoe is allesbehalve vlak ;-) Nadat H bekomen is van de fietsrit, beginnen we aan de wandeling. Het eerste deel is steil naar beneden, aan de voet van de heuvel bereiken we een klein strand. Er is hier een houten uitkijkpunt over het water, we genieten van het uitzicht terwijl we een kleine pauze nemen voordat we aan het laatste deel van de tocht beginnen. We lopen langs het strand en beklimmen opnieuw een heuvel, deze keer erg steile trappen, een helse tocht... maar halverwege de trappen worden we al beloond... een hele school dolfijnen zwemt net voor de kust, op zijn minst een groep van 20, sommige van hen surfen mee op de golven, andere springen uit het water, zalig om te zien!! Na dit spektakel wandelen we de laatste honderd meters naar het meest oostelijke punt. We komen er aan, en de mensen voor ons vertrekken net, zodat we helemaal alleen zijn op de oostelijke uitstulping. We nemen foto's en filmpjes, en genieten nog een hele tijd van de truukjes die de dolfijnen ons tonen. Pas wanneer we genoeg moed verzameld hebben, beginnen we aan de terugtocht... ondertussen al bijna 12h, dus nog wat warmer!

Halverwege, aan het kleine strand tussen beide heuvels in, houden we een pauze om een appel te eten... er zijn veel surfers in het water en we kijken toe hoe ze over het water glijden. We vragen ons af of er een reden is dat de ene met een grote surfplank, en de andere met een kleine surfplank surft? Er zijn ook brede en smalle boards... Mocht iemand hier meer over weten, laat het ons gerust weten, we zijn nieuwsgierig naar al die verschillende boards ;-) En dan nog even op de tanden bijten voor het laatste stukje terug naar de fietsen... we halen het. H is content dat het nu de hele weg naar beneden is met de fiets... en zonder een trap te geven vliegen we de heuvel af, dit is pas leuk!!

We eten iets in een bar met uitzicht op de oceaan. Alles is bezet dus we schuiven aan op een bankje waar al 2 mensen zitten... terwijl we wachten op ons eten, en zij ook, raken we in gesprek. Het zijn moeder en zoon die voor de feestdagen op bezoek zijn bij haar moeder. Ze wonen in Canberra en tegen dat we afscheid nemen hebben we hun telefoonnummer en moeten we zeker contact opnemen als we in Canberra zijn ;-) Zo gaat dat hier nu altijd, iedereen nodigt je hier uit, wisselt contactgegevens uit... toch onvoorstelbaar hoe open iedereen is!

En dan tijd voor de shopkes, we lopen de straten af, gaan enkele binnen, maar de meeste zijn toeristenbrol... Er is 1 echt leuk winkeltje, doet H wat denken aan haar favoriete winkel in Gent ;-) Iets na 15h hebben we er genoeg van... de donkere onweerswolken komen eraan, zou het weerbericht dan toch kloppen wanneer ze meldden dat het 4 dagen zou regenen en stormen? We nemen de fietsen en rijden terug naar de camping. We houden ons rustig bezig, met een muziekje en een aperitiefhapje. Nu en dan valt er een lichte druppeling uit de lucht... verre van onweer, en net te weinig en te kort om het regen te noemen. Een verfrissingske, laten we het zo zeggen ;-)

s' Avonds eten we een omelet, we bereiden alles in de camper om de drukte van de campkitchen te vermijden. Het is ondertussen al flink afgekoeld, waarschijnlijk door de lichte druppeling zo nu en dan, we moeten onze trui bovenhalen... dat is weeral een hele tijd geleden ;-)

Morgen checken we uit, we doen nog enkele stops langs de kust en zien wel waar we landen morgenavond... Voor de mensen thuis die ons misschien niet elke dag volgen, alvast een heel gelukkig kerstfeest, geniet ervan met volle teugen... wij zullen hetzelfde doen... maar dan hopelijk onder een stralend zonnetje ;-)

1. Maertens norbert:
    23 december 2015
    ook van mij ons een heel prettige kerst en een super gelukkig nieuw jaar. Geniet nog maar met volle teugen van elkaar en van de reis.
  2. Pappie poes:
    23 december 2015
    Ik wens jullie een zalig kerstdag van pappie poes, Yoda en Johan, Adeliya en de kindjes, Marc en Naoko.
    Bedankt voor je mooie verhalen en nog een leuke vakantie verder.
  3. Lydie (Belgie):
    23 december 2015
    Tonny en ik wensen jullie ook prettige feestdagen in het zonnige en warme Australië weliswaar!
    Kun je eens in jullie verslag melden wanneer het licht wordt en wanneer de duisternis invalt?
    Groetjes uit het 12.5 graden Harelbeke....
    Doei
    Lydie
  4. Jackie en miranda:
    24 december 2015
    leuk om steeds jullie verhalen te lezen, bij deze nog gezellige feestdagen en geniet verder van deze avontuurlijke vakantie