Dag 72 Noosa - Landsborough

15 december 2015 - Landsborough, Australië

Howdy,

Om 6h zijn we wakker en na een snelle check door het raam, zien we dat we vannacht geen nieuwe lading vleermuizenpoo over ons heen kregen... we stonden dus gelukkig ver genoeg van de boom ;-) We eten iets aan ons brandschone tafeltje, en maken ons dan klaar voor vertrek... rond 7h15 verlaten we de camping en rijden we door het centrum richting Main Beach om een aantal foto's te nemen. Het valt ons op dat de huizen hier echte mansions zijn, ze zijn allemaal groot, nieuw en modern en meeste hebben een fantastisch uitzicht over de kustlijn, dit moet onbetaalbaar zijn!!

We parkeren ons, gratis tot 8h30, perfect, en maken een wandeling op de houten promenade langs de kust. Het is erg heuvelachtig, we moeten een stevige klim maken, en we zien iedereen hier lopen of snelwandelen... allemaal bezig met de ochtendfitness! Op de top van de heuvel nemen we de trap die naar het strand leidt, daar genieten we even van het prachtige zicht op Main Beach en nemen wat foto's. Daarna gaan we terug naar de camper en rijden we naar Noosa Hill, voor de Lagune Lookout. We krijgen er een schitterend uitzicht over de stad en pas nu zien we dat de stad niet alleen granst aan de oceaan, maar ook volledig om het water heen is gebouwd... rivieren en meren lopen dwars door de stad en de huizen zijn overal tot zo dicht mogelijk bij het water gebouwd... de huizen aan het water hebben allemaal een kleine steiger en de boten liggen klaar om zo door de stad te varen... wat een leven!

Bij het buitenrijden van de stad stoppen we aan Sunshine Beach, nog één van de vele stranden die Noosa rijk is. En dan laten we Noosa achter ons, tijd om andere horizonten te verkennen... we nemen de Scenic Route langs de kust, en komen het ene schitterende strand na het andere tegen. De huizen langs de kust worden nog groter en indrukwekkender. Na 40 kilometer draait de weg het binnenland in. We passeren de buitenwijken van Nambour, wat niet echt indrukwekkend is en nemen vanaf hier de Tourist Drive door de Blackall Ranges, een bergachtig gebied dat ons doet denken aan de Atherton Tablelands, maar dan zonder de tropische planten. We slingeren over en tussen de bergen, en onze camper puft van tijd tot tijd op de vele steile beklimmingen... maar de verzichten zijn onbetaalbaar. We stoppen aan Dulong Lookout voor enkele foto's, maar ook onderweg worden we constant getrakteerd op fantastische landschappen! De kuststreek is prachtig, maar het binnenland moet er eigenlijk niet voor onderdoen!

Om 10h zijn we in Mapleton en we rijden naar Mapleton National Park om er de watervallen te bekijken. We zoeken een parkeerplekje, stappen uit.... en zien dat het uitkijkpunt om de watervallen te bekijken gesloten is wegens recente aardverschuivingen... geen watervallen dus. Jammer, terug de camper in en verder. Even verderop is Kondalilla National Park, ook hier rijden we af om de watervallen te bekijken... en ook hier is de weg er naartoe afgesloten wegens recente aardverschuivingen... nee, nog steeds geen watervallen. We maken wel een 3,2km wandeling door het nationale park, heel mooi (en lastig ;-) natuurlijk, prachtige planten en veel vlinders. Nog even een kleine opmerking tussendoor, sinds we in Queensland zijn moeten we voor geen enkel nationaal park betalen, geen dagpassen meer, was het maar in heel Australië zo ;-) We rijden de route verder af en passeren door rustige dorpjes met kunstnijverheid, antiekwinkels en tearooms.

Rond 11h30 stoppen we in Montville, een één-straat-dorpje met een leuke sfeer. We lopen de straat met vele kunstwinkeltjes helemaal af en zoeken ondertussen iets om te eten. Een uur later hebben we alles gezien, maar geen leuk bistro'tje gevonden... we krijgen een tip van de toeristinfo-dame dat Baroon Lake de moeite is en er zou een leuk restaurantje aan het meer liggen. We nemen de camper en rijden er naartoe, het ligt op slechts 5 minuten rijden. We zijn aangenaam verrast als we aankomen, het meer is schitterend en het 'Secrets On The Lake Café' is echt een pareltje!! Het is gebouwd met gerecycleerd hout, massa's unieke houtsculpturen en het staat hoog boven de grond op palen! We hebben geluk, het is er erg druk, maar er is nog een tafeltje voor 2 vrij. H eet er een club sandwich en D een Wagyu Beef Burger, beide super lekker. H zag ook de taarten bij het binnenkomen en kan het niet laten om de chocolate cake als dessert te bestellen, D gaat voor een apple and berry pie, mmm ;-). We ontdekken dat je hier kan overnachten, er zijn 11 luxe 4,5 sterren privé boomhutten waarin je kan overnachten, compleet met spa-bad en open haard. H's ogen glunderen, een overnachting in een boomhut is once in a lifetime... en dan nog een luxe geval... D houdt de voetjes op de grond en laat weten dat dit niet in ons budget past... jammer, maar hij heeft gelijk, het zou een dure overnachting worden. (voor de mensen thuis, check hun website eens 'Secrets on the lake', echt chique!)

Pas om 14h30 trekken we verder, we hebben echt wel uitgebreid gegeten, we zochten nochtans een 'lichte lunch' ;-) We rijden naar Landsborough en nemen daar de afslag naar de Steve Irwin Way. We rijden door Beerwah, waar de Australia Zoo is die opgedragen is aan Steve Irwin. Voor de mensen die niet weten wie Steve is, het is de enige echte Australische Croc Hunter, een bekende tv figuur, die tragisch is gestorven door een steek in zijn hart van een pijlstaartrog. We laten de zoo voor wat hij is en rijden verder richting onze camping voor vannacht, Glass House Mountains Camping Ground. We komen er aan, en het lijkt een beetje uitgestorven... H gaat naar het kantoor, maar de deur is gesloten. De poort is afgesloten, maar er is een kleine opening naast... we lopen de camping op om even alles te bekijken... er staan enkele caravans, maar verder is er niemand te bespeuren... ja, hier staan we weer... weeral een camping die blijkbaar niet meer bestaat.... D heeft bijna geen internetconnectie, dus een andere camping zoeken is moeilijk. We rijden terug naar het vorige stadje, Glass House Mountains, en daar is er gelukkig betere connectie. D vindt een camping in Landsborough waar we net doorreden, we moeten 15 minuten terugrijden. We nemen dezelfde weg terug en komen even later aan in Landsborough Pines Caravan Park. We checken in voor 1 nacht, worden niet echt vriendelijk onthaald door de dame aan de receptie en krijgen een plaats toegewezen... wanneer we aankomen op die plaats, staat er al een caravan! Wij dus terug naar de receptie, H gaat binnen om dit te melden en krijgt een diepe zucht van de 'vriendelijke' dame, waarbij ze druk kauwend op haar kauwgom een andere plaats zoekt... die blijkt wel vrij te zijn. Gelukkig kunnen we er achteraf nog mee lachen ;-)

Het is een rare camping, er hangt niet echt een vakantie sfeer, er verblijven voornamelijk vaste bewoners... maar het is maar voor 1 nacht, dus het zal voldoen. D checkt nog de toegangswegen naar Brisbane, daar gaan we morgen naartoe en we willen de tolwegen vermijden. We boekten al een camping voor 4 nachten, dus daar komen we niet voor verrassingen te staan. We skypen nog met het thuisfront, doet deugd om te horen dat alles goed gaat, en daarna relaxen we een beetje in de camper. Vanaf morgen terug in een grote stad, Brisbane telt 2 miljoen inwoners... wordt weer aanpassen om in het drukke, snelle stadsritme te komen.

1. Carine en Patrick:
    15 december 2015
    Diene 'Secrets on the lake' ziet er idd heel prachtig uit. Is echter uitverkocht tot begin Juni '16 volgens Booking.com!!!!!!
    Echt een supermooie trip dat jullie daar maken met hele mooie verhalen en foto's om jaloers van te zijn. Genieten nog zouden wij zeggen......