Dag 68 Fraser Island (dag 2)

11 december 2015 - Fraser Island, Australië

Zalig geslapen, sinds lange tijd hadden we weer een echt bed, met een echte matras, in combinatie met een vermoeiende dag = gegarandeerd succes! Om 6h30 worden we aan het ontbijt verwacht en we zijn naar goede gewoonte de eersten ;-). Er is een enorme keus en genieten uitgebreid van het lekkere ontbijt. Tegen 7h30 zitten we allemaal in de bus en zijn we klaar voor onze 2e dag Fraser Island!! We rijden opnieuw 75mile Beach af. Het is hoogtij nu, dus we moeten door het mulle zand, heel wat anders dan gisteren, een stuk trager ook.

Eerste stop van de dag, het SS Moheno Shipwrek. Dit is een schip dat gebruikt werd als luxe cruiseschip in het begin van de 20e eeuw. Tijdens WO I werd het omgebouwd tot hospitaalboot. Na de oorlog werd het opnieuw als cruiseschip omgebouwd, maar het had geen succes meer. In '35 werd het verkocht als schroot, het werd versleept naar de dokplaats om uit elkaar gehaald te worden en toen raakte het in een cycloon en is het hier aangespoeld... het was zo diep in het zand ingegraven dat de kosten te hoog zouden oplopen om aan het duurzame metaal onderaan de boot te geraken, en toen beslisten ze om het te laten liggen. Tijdens WO II werd het nog gebruikt als testdoelwit voor bommenwerpers. Hier krijgen we een twintigtal minuten om er rond te lopen (we mogen er niet in!), en foto's te nemen. Wat we te zien kregen was enkel het bovenste dek de andere acht!! dekken zitten onder het zand.  Daarna terug in de bus om een klein stukje verder te stoppen bij The Pinnacles Coloured Sand... dit vonden wij totaal niet interessant of mooi, het was een stukje zand in een heuvel dat verschillende kleuren had, van donker tot licht geel schakeringen... niet echt indrukwekkend. Enkele foto's en terug de bus op, deze keer een heel stuk verder naar de Champagne Pools!

Om 10h komen we er aan. We krijgen eerst koffie/thee en muffins en mogen daarna een uur bij de Champagne Pools blijven. We lopen de houten brug naar de natuurlijke jacuzzi poelen, en zien van bovenaf al een heleboel volk in en rond de poelen... we hadden ons dit helemaal anders voorgesteld, echt afgesloten poeltjes die vollop brubbelden... dit was dus niet het geval... het was één grote poel, met 4 kleine afscheidingen zodat het leek alsof er meerdere poelen waren. De brubbels zijn afkomstig van het water dat over en door de poreuze scheidingswand slaat, het lijkt inderdaad een beetje op champagne van dichtbij. TJa, het is mooi, maar niet verbluffend zoals de 2 meren of de sterrenhemel die we gisteren zagen... D gaat er in, samen met de 2 zweden en de duitser... H blijft lekker droog en neemt wat foto's vanop het strand. Bij de terugweg langs de houten brug nemen we nog foto's van de omringende stranden die we zien vanuit de hoogte, echt prachtige lange stranden en de zee die witte golven produceert, machtig uitzicht!

Volgende tussenstop is Indian Head Rock, een rots die je kan beklimmen en die spectaculaire uitzichten biedt op het eiland en de oceaan. De klim is slechts 10 minuten en is niet echt lastig... de uitzichten zijn schitterend, we zien de stranden en de oceaan, zelf een school Eagle Rays (arendsroggen?) en een schildpad spotten we daar beneden! De naam is afkomstig van kapitein Cook, die hier in 1770 langs vaarde en op de rots allemaal zwarten zag staan. Dit waren de aboriginals die op de uitkijk stonden want ze hadden nog nooit een schip gezien, maar voor Cook waren alle zwarten indianen, dus beschreef hij de rots als 'Indian Head Rock'.

Wanneer we weer terug beneden zijn, is het al 12h30, tijd om iets te eten dus. We rijden naar Cathedral Beach, een plek waar een aantal tafeltjes staan en een winkeltje is, en beginnen aan de lunch. Het zijn broodjes met ham en kaas met een fruitsapje, lekker eenvoudig. We eten snel, want na de lunch staat Eli Creek op het programma... en hoe sneller we hier klaar zijn, hoe meer tijd we daar kunnen doorbrengen ;-)

40 minuten later zitten we allemaal in de bus richting Eli Creek. Dit is een kristalhelder stroompje dat van het midden van het eiland naar het stand toe loopt. Je kan via een houten loopbrug een eind het stroompje stroomopwaarts volgen om er dan in te stappen en je mee te laten voeren op de stroming naar het strand toe... gewoonweg zalig relaxen! Gaz bracht 5 binnenbanden mee waarin we kunnen dobberen. Ook ballen en frisbees, genoeg spullen om ons de hele middag mee te entertainen dus. Tot 15h is het dolle strandpret, afwisselend het stroompje afvaren, plonzen in het water, beachvolleybal, frisbee wedstrijd.... of gewoon een beetje zonnen. Jammer genoeg gaat de tijd weer zo snel, en voor we het weten moeten we de spullen inpakken en terug op de bus stappen. Net wanneer Gaz wil vertrekken, maakt de bus een enorm lawaai, net alsof er ergens enorm veel druk verloren gaat... Gaz bekijkt dit met nog een andere chauffeur en er wordt beslist om naar Eurong Beach Resort terug te rijden en daar een andere bus te nemen om ons naar de ferry te brengen... en zo gebeurt het ook. In het resort stappen we op een andere bus en een half uur later zijn we bij de ferry. Daar worden we gewaarschuwd voor de verschrikkelijke zandvliegen, dus het eerste wat we doen is onze insectenspray bovenhalen om ons helemaal in te wrijven... is het nu door die spray, of was er iets anders, maar wij zagen geen enkele vlieg.... We stappen de ferry op, er zit merkwaardig genoeg bijna geen volk op, en 35 minuten later staan we weer op het vaste land en zit het Fraser avontuur er alweer op. We wisselen nog gegevens uit met het zweeds koppel waar we het echt goed mee konden vinden, en stappen dan op onze transferbus die ons naar de amping zal brengen. We zijn jammer genoeg bijna de laatste halte, en er zitten 2 hatelijke hollanders achter ons die D enorm op de zenuwen werken met hun irritante opmerkingen, dus de rit duurt onmenselijk lang!! Pas iets voor 19h komen we helemaal versleten terug op de camping aan. We nemen nog een douche om het zand af te spoelen, en beginnen dan aan de voorbereidingen voor morgen, want we moeten erg vroeg naar Bundaberg vertrekken om daar de boot van 8h naar Lady Musgrave Island te halen... D checkt nog het weerbericht voor morgen en ziet dat ze storm uitgeven... grr... zou die boottocht nu doorgaan? We willen niet onnodig vroeg opstaan en de tocht naar Bundaberg maken... wat doen we nu? D beslist om hen nog een mailke te sturen... en nog geen 5 minuten later krijgen we antwoord dat er geen problemen zijn om uit te varen en de snorkeltrip gewoon doorgaat... yes!! Om 21h liggen we al diep in slaap, met de wekker ingesteld om 5h30, zonder tijd te hebben gehad de blog bij te werken, dat wordt deftig inhalen de komende dagen ;-)

1. Poetie en Moetie:
    13 december 2015
    Hallo D&H, jullie hebben terug een prachtige tweedaagse beleefd! Proficiat met jullie mooie en boeiende verhalen en foto's. Zo kunnen we op het thuisfront meegenieten van al dat moois. Groetjes........ Moetie en Poetie