Dag 58 Whitsunday Islands

1 december 2015 - Whitsunday Island, Australië

G'day na een dagje geen verhaaltjes krijgen jullie er zowaar 2 voor de prijs van euhm 1!

De wekker om 6h gezet, maar we zijn beide al wakker om 5h30… we staan te popelen om te vertrekken ;-) We springen in de douche en eten ons ontbijt op. De zakken met spullen om mee te nemen staan al klaar, enkel nog ons toiletgerief erbij en alles is compleet. We zetten de camper op de stallingsplaats van de camping en wandelen naar de bushalte, die is net aan de ingang van de camping dus dat is praktisch. We nemen de bus van 7h10 en komen een kwartier later aan in de haven… ruim op tijd, want we moeten er pas om 8h zijn. Zoals gewoonlijk zijn we weer de eerste op de ontmoetingsplaats, we nemen plaats en H koopt in de winkel om de hoek nog een warme choco en een chai latte om het wachten aangenamer te maken. Één voor één komt de rest van de deelnemers aan en tegen 8h zijn we voltallig, met 14 personen in totaal.

We worden opgepikt en naar het schip gebracht waar we kennis maken met Locky de kapitein en Sara de dekknecht van Waltzing Mathilda, leuke vlotte mensen die ons zeker een aangename trip zullen bezorgen. We krijgen de verplichte veiligheidsinstructies en daarna is de kennismakingsronde, iedereen stelt zich voor, even kort onze multiculturele bende samenvatten voor het thuisfront: een meisje uit Engeland, een dame uit Duitsland, een koppel uit Denemarken, 2 jonge gasten uit Taiwan, een koppel uit Zwitserland, een Spaanse jongen en zijn Japanse vriendin die beide in Australië wonen en zijn bezoekende ouders uit Spanje (en wij natuurlijk!). Dan is het tijd om te vertrekken, we varen uit en zouden tegen de middag moeten aanmeren bij Whitehaven Beach, tot het 3e mooiste strand ter wereld verkozen… we zijn benieuwd! Iedereen zoekt een plekje op de boot om zich te installeren, sommige zonnen op het dek, anderen doen zoals wij en zoeken de schaduw op om wat te lezen of een gesprek aan te gaan met een medereiziger. Om echt te zeilen is er te weinig wind, dus we varen voornamelijk op de motor, maar de zeilen zijn wel uitgerold zodat we toch het gevoel hebben dat we zeilen… de natuur kan je niet beïnvloeden hé.

De Whitsunday Islands (=Pinkstereilanden) is een eilandengroep van 74 eilanden. De meeste onder hen zijn onbewoond, slechts op 4 zijn er resorts voor toeristen. Whitsunday Island is het grootste eiland en Whitehaven Beach bevindt zich hier, je zou kunnen zeggen dat dit dé trekpleister is van het hele gebied en veel toeristen komen enkel en alleen hiervoor. Het is één van de witste stranden ter wereld, 98% silica strand. Met dit zand is de lens van de Hubble telescoop gemaakt. Als je het zand verhit heb je onmiddellijk zuiver glas en het is perfect om goud of zilver mee op te poetsen, H test dit trouwens en de ringen en horloge blinken weer als nieuw ;-) De naam Whitsundays werd gegeven door James Cook in 1770 die de eilandengroep ontdekte op Pinksteren, wat Whitsunday is in het Engels… maar eigenlijk had hij geen rekening gehouden met de international datumlijn en was het al pinkstermaandag, maar de naam hebben ze toch behouden… ;-)

Rond de middag gaan we voor anker aan de kust van Whitsunday Island. We lunchen er, lekkere quiche met salade, en daarna gaan we met de kleine boot aan land. We gaan eerst naar de Hill Inlet Lookout, waar we een prachtig overzicht hebben op de baai en whiteheaven beach!! Eventjes sprakeloos bij de aanblik van dit panoramisch uitzicht, wauw!! Een oogverblindend wit zandstrand met turkoise water, het lijkt wel gefotoshopt! We hebben ruim de tijd om foto’s te nemen en pas als iedereen voldoende foto’s heeft gaan we naar whiteheaven beach waar we ongeveer 3h vrije tijd hebben om het strand te verkennen. We kregen stingersuits mee, dus als we willen zwemmen moeten we deze wel aandoen omdat er risico bestaat dat we anders geprikt worden van kwallen, vanaf November begint het kwallenseizoen… We lopen het magnifieke strand af, nemen massa’s foto’s, doen een zwemmeke, zonnen wat en nemen nog wat meer foto’s ;-) In het kristalheldere water zien we kleine, ongevaarlijke haaien, grote mantaroggen en allerlei visjes. Voor we het weten is de tijd om, dit is echt wel een wereldwonder, zo’n mooi strand zien we waarschijnlijk nooit meer, gewoonweg fenomenaal!!! We gaan terug naar het oppikpunt waar het kleine bootje ons terug naar het zeilschip brengt… tijdens de korte rit zien we een enorme zeeschildpad, maar echt enorm, met een diameter van op zijn minst 1 meter!! We mogen nog even zwemmen (zonder stingersuits?!), en iedereen profiteert ervan om vanaf de boot in het water te springen, groot plezier natuurlijk!! Daarna drinken we thee/koffie met koekjes, terwijl we ondertussen zeilen naar onze overnachtingsplek bij Border Island. Rond half vijf krijgen we aperitiefhapjes, wortels, kaas, nacho’s, … we worden echt verwend!

Een half uur later zijn we op onze bestemming, het anker wordt uitgegooid en de crew begint aan het avondeten. Ondertussen is D op het dek aan het socializen, H gaat benedendeks om het verhaal van vandaag te schrijven. Iets na 19h wordt het eten opgediend, biefstuk met aardappel in de schil, bloemkool en wortels, echt heel erg lekker! We eten gezellig op het dek, met de sterrenhemel boven ons, iedereen praat met iedereen, we hebben echt geluk dat we met een toffe bende zijn! De crew laat ons een beetje magie zien… H zit wat te lezen op haar gemak en plots roept D dat ze moet komen kijken, aan de opwinding te horen is het iets spectaculair… H zich dus haasten naar de achterkant van de boot en… boink!! Tuurlijk, gevallen over een touw en met de knieën pijnlijk tegen dek. Ze moet even bekomen, maar gelukkig niks ernstigs. Een crewlid vaart met het kleine bootje over het wateroppervlak, waardoor de algen in het water door een natuurlijke reactie oplichten… er is dus een echt lichtspoor dat door het water wordt getrokken, heel magisch inderdaad!

Daarna begeven we ons naar onze privékajuit en slaapt H voor het eerst in haar leven al dobberend op de oceaan…