Dag 55 Giru – Bowen – Airlie Beach

28 november 2015 - Airlie Beach, Australië

Howdy!

Op het gewone uur wakker, het is 6h. Vannacht allerlei rare geluiden gehoord, we zagen veel roo’s rond de camper snuisteren en hadden zelfs een possum die op ons dak gevallen is (we staan onder een boom)… D heeft hem afgeloerd hoe hij van de camper probeerde te geraken en toen hij net via ons uitschuifbare dak wou afdalen gaf D hem een duwke waardoor hij met een bons op de grond viel en de struiken in vluchtte ;-) We eten ons ontbijt en begeven ons daarna naar de douches… D is snel terug, er zit een reuzespin in één van de douches. Hij haalt de camera om er een foto van te nemen, ze is nog groter dan diegene die we in het regenwoud zagen… creepy, H wil ze absoluut niet zien, zelfs niet op foto. Wat ons ook opvalt is dat er nog steeds duizenden muggen van de partij zijn, pfff, van zodra je naar buiten gaat wordt je door enkele omringd die hun kans afwachten om te prikken… van zodra je een deur of raam openzet komen er ook gegarandeerd enkele binnen, echt irritant, zo erg was het nog nooit! We haasten ons dus om weg te komen, en tegen 7h15 rijden we de camping af. Maar dan… zien we de honderden roo’s… zover het oog reikt…. Alle muggen zijn vergeten en de fotosessie begint! Een half uur en vele vele foto’s later zijn we pas echt klaar om verder te reizen, met een gtote glimlach op ons gezicht, de dag kan niet beter starten ;-)

We nemen verder de Bruce Highway naar het zuiden. We rijden langs een veld dat werkelijk bomvol vogels zit… mooi om te zien. Dan rijden we door Ayr, hier is de grootste rietsuiker fabriek van Australië gevestigd. Bij het wegrijden van het leuke stadje zien we de ‘Big Snake’, maar de foto missen we… Even later rijden we de Burdekin brug over, de bijnaam voor deze brug is de Silver Link. Hierna verandert het landschap helemaal, al het groen en de bergen zijn verdwenen, we zien enkel bruine, dorre velden…

Rond 9h30 komen we aan in Bowen, een klein kuststadje dat vooral gekend is door de opnames van de film ‘Australia’, we zullen die zeker eens bekijken wanneer we terug in België zijn. We nemen een foto van de ‘Big Mango’ en rijden even tot aan Queenbeach. Het strand is niet speciaal, er drijft een bruin goedje op het water en ons zou je er met geen stokken in krijgen… Bij het buitenrijden van de stad komen we nog een ‘Big Mango’ tegen, ook die wordt vereeuwigd op foto.

Rond elf uur dertig nemen we de afslag naar Airlie Beach, de omgeving wordt weer groener en na een tijdje zijn ook de bergen weer terug… veel mooier zo ;-) We zoeken een parking en gaan een informatiecenter binnen om wat meer info betreffende de cruises te verkrijgen. De eerste zaak die we binnengaan kan ons niet echt helpen, welja, ze geeft ons veel info maar we hebben problemen om de info te begrijpen… een buitenlandse en spreekt met een heel eigenaardig, voor ons onverstaanbaar, accent. We bedanken haar voor de folders en gaan enkele meters verder een ander kantoor binnen. Daar worden we heel goed geholpen, ze vraagt naar onze wensen en aan de hand daarvan krijgen we een 4-tal voorstellen. We gaan met de info op een terras gaan zitten, met uitzicht op de lagoon want ook hier hebben ze een gratis aangelegd zwembad op de zeedijk, en nemen onze opties door. Na een half uurtje is het beslist, we gaan terug naar het 2e boekingskantoor en leggen alles vast… yes!! Dinsdag vertrekken we op een 2-daagse zeilcruise rond de Whitsunday Islands met de Waltzing Matilda (via Whitsundays Sailing Adventures voor de mensen die de website eens willen bekijken), maximum 14 deelnemers dus zal lekker relax zijn én we namen de optie met private double room, een beetje extra comfort… Dat is weer iets om naar uit te kijken de komende dagen!

Helemaal happy met het leuke vooruitzicht doen we een woolies shoppingske en zoeken we een camping op. We boeken in Airlie Cove Resort voor de komende 3 nachten, installeren ons en gaan dan naar het zwembad voor een verkoelende duik… het is ondertussen bijna 14h30 en het is hier echt wel weer bakken! Daarna blijven we rond de camper hangen, beetje lezen, beetje praten met een aperitiefje in de hand ;-)

Rond 18h beginnen we aan het avondeten, zalm op de barbie, mmm… én we gaan op ons gemak kunnen buiten zitten, want we kochten een spuitbus in de woolies die je op jezelf moet spuiten en daarmee zou je alle muggen moeten verjagen… testfase vanavond.