Dag 54 Mission Beach – Townsville - Giru

27 november 2015 - Townsville, Australië

G'day, (om 7 uur deze morgen reeds gloeiend heet!)

The day after… we worden uitgeslapen wakker om 6h15, H enkel een beetje last gehad van haar verbrande achterkant ;-) Vandaag is het jammer genoeg tijd om verder te reizen, de streek spreekt ons erg aan, zo rustig en relax, dat zal waarschijnlijk weldra veranderen… Na het ontbijt en de nodige persoonlijke zonnebrandverzorging zijn we klaar om te vertrekken, het is ongeveer 7h30. We zoeken opnieuw de Bruce Highway op en dalen de kust verder af.  We rijden weer door velden vol bananen, suikerriet en mango’s, met de steeds aanwezige bergen op de achtergrond. Rond 8h maken we een korte tussenstop in Tully voor een foto van de ‘Big Gumboot’. Tully won al meerdere malen de prijs van stad met de meeste regenval, de prijs is een golden gumboot, vandaar dit symbool. De gigantische laars is 7900 milimeter hoog, dit is de exacte hoeveelheid regen die er viel in het recordjaar 1950. Je kan zelfs de trap nemen binnen in de laars voor een panoramisch uitzicht over het stadje, H gaat naar boven, maar echt panoramisch is het uitzicht niet.

Een uurtje later stoppen we in het dorpje Cardwell waar de Jetty en het krabrestaurant de belangrijkste trekpleisters zijn. De jetty is niet veel soeps, behalve de enorm vloekende visser onder de jetty die het gemunt heeft op zijn kinderen.  Het woord f*?k is in één zin meermaals in gebruik genomen, het dient zowel als lidwoord, werkwoord, lijdend voorwerp, voegwoord, zelfstandig naamwoord, ... ;-)  We trekken verder richting Townsville. Onderweg stoppen we nog aan Frosty Mango, een zaak waar alles in het teken staat van de mango.  Ze bieden dan ook een heel gamma van mango produkten aan: smoothies, ijsjes, ontbijt, confituur,… Het is er een drukte van jewelste en dit om 10 uur ‘s morgens! We kunnen het toch ook niet laten en proeven een smoothie en een ijsje, aanrader!

Rond 11h komen we dan aan in Townsville. We gaan naar het uitzichtpunt Castle Rock, dit biedt een mooi uitzicht over de stad, op 262 meter hoogte. We nemen foto’s vanuit vershillende hoeken en beginnen daarna aan de gevaarlijke en bangelijke afdaling…. Nu ja, ‘t is nog altijd beter met de camper… je kon de beklimming ook te voet doen, maar daar paste H toch voor. We zien wel enkele  zotjes lopen langs de weg, pfff in die hitte! Na de afdaling, die we zonder kleerscheuren volbrengen, zoeken we een woolies op voor de hoogstnodige boodschappen. We maken daarna nog een rit door de stad, maar die spreekt ons niet erg aan, te druk en teveel beton. Na al die mooie natuur hebben we moeite om in stadmodus te komen! Na een snelle tankbeurt ontvluchten we dan ook weer snel de stad. D hoorde over een camping zo’n 50 km verder naar het zuiden, waar de kangoeroes massaal in de omringende velden aanwezig zijn… daar gaan we naartoe voor de nacht.  Iets voor 14h komen we aan in Eco Tourist Mountain Lake View Park waar we ontvangen worden door de 87 jarige Duitse uitbater ;-) We betalen voor 1 nacht en mogen een plekje uitkiezen, we gaan voor de schaduw op deze hete dag. We installeren ons en verkennen de camping. De douches en wc’s zijn nieuw, dit is in orde… de rest daarentegen is in verval geraakt… we zouden hier niet te lang blijven plakken. Onder elke boom in de omringende velden zien we wel tientallen roo’s, volgens de uitbater zullen die ‘s avonds en ‘s morgens allemaal lustig rondhuppelen… en dat is de hoofdreden waarom we hier zijn, dus dat zit goed ;-)

We houden ons bezig door info op te zoeken over onze whitsundays cruise, maar het aanbod is te groot, dus we zullen morgen een boekingskantoor binnenstappen… we zien door het bos de bomen niet meer. D maakt croques voor het avondeten en we vluchten daarna snel binnen want we worden leeggeprikt door de muggen… Rustig avondje in de camper, morgen vroeg op om door te reizen naar Airlie Beach.