Dag 53 Mission Beach – Great Barrier Reef

26 november 2015 - Mission Beach, Australië

G'day 33 graden en een zeer lichte zeebries,

Om 5h30 wakker vandaag, D gaat voor een morning run on the beach… H draait zich nog een keer ;-) Echt slapen zit er niet meer in, want de opwinding om wat er gebeuren gaat sluipt er stilletjes in… vandaag gaan we terug op snorkelexcursie naar het Great Barrier Reef, whoop whoop! Het zonnetje straalt al, het beloofd weer een superdag te worden… wat is het leven schitterend! Om 6h15 staat H op, net op tijd, want daar is D al terug… het ochtendloopje ging niet zoals verwacht… het lekkere eten en gebrek aan training beginnen zich te wreken, de conditie gaat achteruit… Maar dat zijn zorgen voor later, vandaag gaan we dus snorkelen.

D eet een stevig ontbijt, H houdt het rustig want er wordt ontbijt voorzien op de boot. We maken de rugzak klaar en vertrekken rond 8h naar de afgesproken plaats hier 100 meter verder in de straat. We zijn opnieuw één van de eersten daar en worden supervriendelijk onthaald door Nancy, de eigenares van Mission Beach Dive. Ze begonnen pas in augustus met de excursies, haar man Fozzy is de kapitein van de Reef Goddess, de boot die ons vandaag naar het rif brengt. We zijn vandaag met 11 deelnemers, het wordt dus als het ware een privé excursie, zalig! Om 8h30 vertrekken we met de watertaxi naar Dunk Island, dit ligt slechts 5km voor de kust van Mission Beach, vanaf de camping zien we het liggen. Daar stappen we over op de Reef Goddess, een leuke ruime boot, en ontmoeten we de kapitein Fozzy (een man met droge humor, the way we like it!). We krijgen ontbijt en vernemen ondertussen de verplichte veiligheidsvoorschriften. Daarna vertrekken we naar het eerste rif van vandaag, zo’n anderhalf uur varen, Beaver Reef. Om 10h30 komen we aan, het is niet bij een eiland, maar op volle zee, de eerste keer dat we dit meemaken… het water is helder en we kunnen niet wachten om er in te springen… dus snorkel en flippers aan en weg zijn we. Het is echt de moeite, we zien opnieuw prachtige vissen en koraal, én we zien een schildpad, echt wauw. We snorkelen er op los en blijven maar mooie dingen ontdekken, hier krijg je nooit genoeg van! Voor we het weten horen we het signaal vanop de boot… het is 12h30 en tijd om te eten, niet te geloven dat we al 2h bezig zijn! Aan boord zorgden ze voor een lekker maal, hamburgers en kippebrochettes op de barbie, super verse scampi’s met broodjes en verse groenten, mmmm dat smaakt! Terwijl we eten varen ze 30 minuten naar het 2e rif van vandaag, Eddy Reef (toepasselijk é, de Fransen zouden denken dat het naar mij vernoemd is ;-). Het is moeilijk te geloven, maar dit is echt nog adembenemender. Het is opnieuw een rif in volle zee, maar loopt in een grote cirkel rond de boot, dus we kunnen de hele toer doen en rustig de cirkel afsnorkelen. Er is een grote lagune in het midden waar we enorm veel grote vissen kunnen spotten… ook hier zien we weer een schildpad! Net voor we eruit gaan zien we zelfs nog een black tipped reef shark! Jaja, we hebben echt alles gezien wat we wilden zien, wat een gelukzakken zijn we toch! Rond 15h gaat het eindsignaal af, tijd om aan boord te komen, de dag zit erop… We kunnen het zout van ons afspoelen en mogen ons dan verwennen met verse fruitsalade die klaarstaat. Tijdens de terugtocht van anderhalf uur slapen de meesten, snorkelen is toch zeer vermoeiend. Ook wij zijn moe, maar we raken aan de praat met een gepensioneerd koppel uit Nottingham, United Kingdom, Engeland dus en zo vliegt de tijd voorbij.

Voor we het weten zijn we terug op Dunk Island, de watertaxi staat klaar en 10 minuten later staan we op het strand van Mission Beach. We worden door Nancy ontvangen met open armen en ze is erg benieuwd of het een geslaagde dag was… alhoewel de immense glimlach op onze gezichten wellicht al veel verraad ;-) We vertellen honderduit over de schildpadden en haai, de vissen en kleurrijke koralen en zo beleven we de dag nog eens opnieuw… Tevreden gaan we terug naar de camping… Daar wacht ons een helse opdracht, we hebben 806 foto’s en meer dan een uur aan beeldmateriaal vandaag ;-) Douchen, doorworstelen van beeldmateriaal, verhaal schrijven, eten, slapen als een blok, dromen van de fenomenale dag… zo eindigt deze onvergetelijke dag!

1. Carine en Patrick:
    26 november 2015
    kweet nie hoe prachtig daar..... zijn wel een beetje heel veel jaloers :)!