Dag 52 Cairns – Mission Beach

25 november 2015 - Mission Beach, Australië

Hoi hoi hier zijn we alweer, (35 graden geen wolk te bespeuren aan de kust)

Om 6h worden we wakker, een beetje triest dat we vandaag niet opnieuw op een boot kunnen stappen om het rif verder te verkennen… Vandaag, na 6 dagen Cairns en omgeving, checken we uit en trekken we verder. Paronella Park, een tropisch regenwoudpark, zo’n 70km verderop laten we links liggen, de plannen zijn gewijzigd… in plaats daarvan zoeken we op vanuit welke kuststad we opnieuw naar het rif kunnen trekken, het heeft ons betoverd ;-) Iets na 8h verlaten we de camping, we leveren de sleutel van de koelkast in en zoeken dan de Bruce Highway op richting Mission Beach.

Misschien wat meer feiten over het Groot Barrièrrerif, want gisteren waren we wat karig met informatie, wellicht wegens de vermoeidheid van onze opwindende dag. Het rif staat op de lijst van beschermd werelderfgoed en het is zo’n 2300 km lang. Dit is echter niet 1 groot rif, zoals velen denken, maar bestaat uit wel 2900 individuele riffen die samen het Great Barrier Reef vormen, met een totale oppervlakte van 233000 vierkante kilometer! De riffen bestaan uit koralen en zoals gisteren vermeld zijn dit dieren, uit dezelfde familie van de kwallen, maar met een uitwendig skelet, en ze kunnen zichzelf terugtrekken in dit skelet waardoor ze het uitzicht krijgen van steen. Koralen hebben 3 zaken nodig om te overleven, de combinatie van deze factoren zorgt ervoor dat ze hier zo goed gedijen:

- warm water

- zonlicht, maw het water mag niet te diep zijn zodat het zonlicht door het water kan dringen tot aan de riffen, 80% van hun energie halen ze namelijk uit fotosynthese gedurende de dag

- Low nutrient, 20% van hun energie halen ze uit voedsel dat ze vangen gedurende de nacht.

Er zijn meer dan 400 verschillende soorten koraal, de hoofdindeling is in harde en zachte koralen, daarnaast heb je ze in alle vormen, groottes en kleuren.

Het Great Barrier Reef kan je opdelen in 3 grote stukken op basis van hun ligging. Ten eerste heb je de noordelijke riffen, waar we ons nu bevinden, loopt van Cape York tot Townsville. Die liggen het dichtst bij de kust en zijn het makkelijkst bereikbaar. De riffen vormen hier lange stroken, de koralen en het onderwaterleven is er het kleurrijkst en het gevarieerdst. Ten tweede heb je het middelste gedeelte, van Airlie Beach tot Mackay. Dit gedeelte is gekend als de Whitsunday Islands (Pinkstereilanden), ze zijn verder van de kust verwijderd en dus moeilijker bereikbaar. De eilanden liggen ruim 48 km van het rif, maar zijn omgeven door koraal. Over de eilanden zelf volgt later meer info, we maken nog een cruiseke rond de eilanden ;-). En ten slotte heb je de zuidelijke riffen, vanaf Mackay tot aan Bundaberg. Hier vormen ze ketens van zandige eilandjes, met koraaltoppen die boven het water uitsteken en waarop

planten groeien. Ook in deze region bezoeken we nog een eiland, dus later meer details. Dus als we alles in beschouwing nemen, de noordelijke riffen zijn het best… we moeten hier dus meer uithalen dan 1 snorkeltrip!

Rond 9h45 zien we een bordje langs de weg van ‘Josephine falls’, we nemen de afslag… we hebben er nog nooit van gehoord, maar toch even checken. Na een wandeling van een kleine kilometer komen we bij een schitterende waterval met diverse niveaus en zwempoelen ertussen. D wil wel even zwemmen, maar H ziet het niet zitten, het zit al vol met een buslading mensen… te druk, maar wel een schitterende omgeving, komt toch op het lijstje van één van de leukste zwemplekken tot nu toe. Een half uur en enkele foto’s later trekken we verder. Twintig minuten erna rijden we door Innisfail, een redelijk stadje met heel veel winkels. Ziet er leuk uit, maar we rijden door.

In El Arish tanken we nog eens, dat is al een hele tijd geleden, we zouden bijna denken dat onze camper op lucht rijdt ;-) Hier nemen we de afslag naar Mission Beach, ons eindpunt voor vandaag. Het is een prachtig paradijs, met regenwoud en palmbomen tot aan het strand… we maken een strandwandeling… ook hier zien we overal waarschuwingsborden dat je niet mag zwemmen wegens de stingers (soort kwallen met gevaarlijke tentakels die je steken en kunnen verlammen). Toch jammer, zo’n prachtige stranden en niemand die er gebruik van maakt… er is enkel een klein afgesloten stukje met netten dat veilig is om te zwemmen. We vinden enkele folders over snorkeluitstappen in de plaatselijke hostel, we gaan naar de camper om de referenties op te zoeken… ééntje lijkt ons echt wel interessant, hun kantoor ligt in het naburige strandplaatsje Wongaling Beach. Rond 13h rijden we er naartoe, jaja, we zijn echt wel vastbesloten om nog een tripje te doen ;-) We worden heel vriendelijk ontvangen en we hebben blijkbaar geluk… morgen is er een snorkeltrip voorzien! Ze varen slechts om de 2 dagen aangezien het nog geen hoogseizoen is. We schrijven ons in en spreken morgenochtend om 8h30 af voor het kantoor (dat net aan het strand ligt). Enige wat we moeten meedoen is zwemkledij, handdoeken, zonnecrème en eventueel eigen snorkels… voor al de rest wordt gezorgd! Ze raadt ons een camping aan, op wandelafstand, en overhaalt ons om een zwemmeke te doen in de zee… wij niet helemaal op ons gemak… ja, met al die waarschuwingsborden enzo… maar zij beweert dat er geen risico is. De borden staan er om te voorkomen dat er processen volgen tegen de gemeente, om hen in te dekken voor het geval dat er iets gebeurt. Enkel in het regenseizoen mag er niet gezwommen worden, dan worden de stingers meegevoerd met het water uit de rivieren. Zalig! We bedanken haar voor de tip en beloven straks een duikje te nemen.

Rond 14h boeken we 2 nachten in Dunk Island View Caravan Park. We installeren ons en H gaat de lakens wassen. Het is een prachtig weertje, dus in een uurtje moet alles droog zijn. Terwijl we wachten tot de wasmachine klaar is, gaan we al zwemmen in het zwembad van de camping, verkoeling, aah zalig! 45 minuten later hangen we de was uit en gaan we naar het strand, aan de overkant van de weg, hihi, luxe! We gaan er in en tot onze verbazing is het water warm, echt ongeloofijk, net alsof we in een warmwaterbron stappen… echt bizar voor een ocean toch? We amuseren ons te pletter in het water, zwemmen, spelen met de golven, … gewoon leute maken. Na een hele tijd gaan we terug naar de camping, we nemen de was binnen, maken het bed op, pakken een douchke en beginnen aan het avondeten. Daarna schrijven we ons verhaaltje en verder doen we niet veel meer, morgen wordt weer een vermoeiende dag weten we uit ervaring… maar wat kijken we er naar uit!!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade