Dag 51 Michaelmas Cay (Great Barrier Reef)

24 november 2015 - Michaelmas Cay, Australië

Goeiemorgen!! Om 5h40 wakker, eerste werk, uit het raam kijken… yes, geen regen en geen wolken, het beloofd een stralende dag te worden!! H’s nek is nog steeds geblokkeerd, maar ook dat kan de stemming niet verpesten, we zien het volledig zitten vandaag! We eten ons ontbijt op, H neemt 2 pijnstillers, we brengen ons in gereedheid en gaan er vandoor. We hoeven slechts 10 minuten te rijden naar de parking bij de haven en we kunnen er de hele dag parkeren voor slechts 3$, een tip die we kregen van de zeer behulpzame dame (Theresa) aan de receptie. Van daaruit is het nog 10 minuten wandelen naar de terminal waar we ons moeten aanmelden. Tegen 7h15 staan we aan de balie van Great Adventures, we betalen het resterende bedrag en krijgen onze vouchers om aan boord te gaan van Ocean Spirit, het zeilschip dat ons naar Michaelmas Cay zal brengen voor een dagje snorkelen in The Great Barrier Reef, jippie!! Vanaf 8h start het boarden, we zijn dus weer veel te vroeg, maar dat zijn we ondertussen gewend. We nemen als eerste plaats op de kade, smeren ons ondertussen in met zonnecrème en loeren de bemanning af die alles in gereedheid brengt.

Om 8h stipt gaan we aan boord, als eerste natuurlijk, en we mogen onmiddellijk doorlopen naar de bar voor een ontbijt, jummie, muffins met thee of koffie. Met ons ontbijt (het tweede van vandaag en het is pas 8h ;-) gaan we achteraan op het bovendek zitten, volgens de bemanning de beste plek én in de schaduw. Om 8h30 varen we uit, we krijgen een volledige veiligheidsbreefing en uitleg over de dagplanning van Richy, een grappige kerel. Rond 9h30 begint de interessante voorstelling over het rif en de vissen van Sam de marinebiologe , die pikken we ook mee. Zo leren we over de verschillende types rif (wat levende organismen zijn en geen planten!), de vissen die hier voorkomen (oa schildpadden en rifhaaien die ongevaarlijk zijn), het onstaan van het eiland (zand dat ophoopt tegen een rif en dus nooit deel uitmaakte van het vasteland),… Een half uur later zien we het eiland al naderen… nou ja eiland is een groot word… het is meer een zandheuvel en is eigenlijk een beschermde broedplaats voor vogels. Slechts een klein strookje strand, afgezet met touwen, mogen wij betreden, de rest is voor de vogels. Maar dat is voldoende, want hier draait het enkel om het azuurblauwe water en het rif!!

We nemen de overzetboot naar het eiland, die pendelt de hele dag tussen het eiland en het zeilschip, elke 20 minuten. Op het strand doen we ons snorkelgerief aan en H neemt voor de zekerheid een drijfvest om aan te doen (met die verkrampte nek en de pijnstillers wil ze geen risico nemen). En dan zijn we weg… nog geen 20 meter zwemmen en we zitten midden in het rif. We zijn direct helemaal in ons nopjes, dit is het echte werk, veel mooier dan Ningaloo Reef!!! Hier zijn er veel meer kleuren, veel meer diversiteit aan riffen! We zien ook enorm veel prachtig gekleurde vissen, in alle maten en vormen, echt niet te doen… ogen te kort om rond te kijken. H vergeet haar nek volledig, is zo onder de indruk van de schoonheid dat er van pijn geen sprake meer is, links en rechts kijken lukt zonder problemen ;-) We snorkelen zonder het te beseffen meer dan een uur voordat we de eerste keer terug aan land gaan… en al wat we kunnen zeggen is wauw! De enige reden van de pauze is dat H haar drijfvest wil uitdoen, want ze kan niet onder water duiken om dicht bij de vissen te gaan ;-) Het zwemvest wordt afgedaan en zonder tijdverlies zijn we 2 minuten later weer op weg naar het rif.

Om 12h30 wordt er afgeroepen dat binnen 10 minuten de pendelboot naar het zeilschip vertrekt en dat diegene die nog willen eten, nu aan boord moeten gaan… met spijt in ons hart laten we het water voor wat het is en nemen we de pendelboot. Er is een buffetlunch, koud en warm, keuze genoeg. We eten ons buikje rond, nu pas beseffen we hoeveel honger we hadden door het snorkelen! Om 13h30 kunnen we de half-merged submarine nemen (duikboot met glazen onderkant), maar we beslissen die trip niet te doen en direct terug te gaan snorkelen op het eiland… want waarom achter glas gaan kijken als je er live kunt tussenzwemmen? Dus terug op de pendelboot naar het eiland, waar we aan Sam vragen op welke plaats we het best een schildpad kunnen zien, we volgen haar instructies op en weg zijn we….  We blijven snorkelen tot de bemanning om 14h30 omroept dat iedereen het water moet verlaten voor de terugtocht, geen schildpad gezien maar D heeft het geluk gehad om een rifhaai te zien.  We hebben optimaal onze tijd benut, tevreden en voldaan gaan we voor de laatste keer mee op de pendelboot. Aan boord krijgen we nog taart, vers fruit en thee/koffie, lekker na zo’n vermoeiende dag! We beginnen aan de 2 uur durende terugreis, veel mensen vallen in slaap… H leest en D raakt aan de praat met een oudere heer uit Brugge. Een half uur voor we aankomen krijgen we nog een glaasje bubbels. En dan is het officieel voorbij… onze schitterende dag vol zon, helderblauw water, ongelooflijk mooie riffen en ontelbare uitzonderlijke vissen!!

We nemen de camper terug naar de camping, schrijven ons verhaal, douchen al het zout van ons af, en beginnen dan aan de zware taak van het selecteren van onze honderden foto’s… Dit is een dag om nooit te vergeten, zeker voor herhaling vatbaar!