Dag 48/49 Cairns/Kuranda

22 november 2015 - Kuranda, Australië

Howdy, 32 graden en gietende regen,

Gisteren uitzonderlijk geen verhaaltje… we verbleven voornamelijk aan de lagoon, en daarna aan het zwembad van de camping. We deden inkopen in de woolies en maakten verse spaghettisaus. Verder de hele dag genikst, mag ook eens gebeuren hé ;-)

Vanmorgen om 5h45 wakker, we schieten onmiddellijk in actie want er staat een daguitstap naar Kuranda op het programma vandaag. Het regent dat het giet… volgens het weerbericht zou het zo blijven, tja, met de regenjassen aan dus vandaag. We eten ontbijt, maken ons klaar en weg zijn we. We rijden met de camper naar Smithfield Skyrail Station, zo’n kwartier rijden van de camping. Van daaruit hebben we om 7h45 een shuttle bus die ons naar Freshwater Railway Station brengt, want daar nemen we de trein naar Kuranda.

We zijn naar goede gewoonte een half uur te vroeg in Smithfield om de shuttle bus te nemen, dus luisteren we wat naar het nieuws… alles gaat over Brussel en de niveau 4 dreiging, pfff, we zijn echt blij dat we nu niet in België zijn. We laten de camper hier staan, omdat we terugkeren met de skyrail, dus hier zullen we vanavond aankomen en dan kunnen we met onze camper gewoon terug naar de camping rijden, simpel. De shuttle bus komt 5 minuten vroeger dan voorzien aan, we zijn blijkbaar de enige die de bus nemen. We betalen het resterende bedrag voor de uitstap en dan vertrekken we, het is een korte rit van 10 minuten naar Freshwater. Daar krijgen we onze treintickets en onze skyrail tickets voor de terugtocht. We drinken nog een thee en chocolademelk terwijl we wachten op de trein, ondertussen lopen we wat rond en bezoeken we het museum (wat niet veel voorstelt). Tegen 8h50 komt de trein aan, het is een mooi oud exemplaar, de wagonnen dateren van de jaren ‘10. De treinrit duurt anderhalf uur, het is een heel steile klim van 37km, met onderweg 15 handgegraven tunnels, 55 bruggen en 98 bochten. Er zit niet veel volk op de trein, we hebben de kans om een eigen box in te palmen. Op een bepaald punt maken we een horseshoe bend (U-bocht), waardoor we zowel de voor- als achterkant van de trein zien. We passeren ook Stoney Creek falls, wat echt het mooiste onderdeel is van de trip, over een ijzeren brug met prachtige verzichten aan de rechterkant en met een grote waterval aan de linkerkant van de trein, chique! Er is een kleine tussenstop aan Barron falls, we krijgen de tijd om naar het uitzichtpunt te gaan om de waterval te zien die 263 meter diep valt, spectaculair.  Daarna is het nog een kleine 10 minuten voordat we aankomen in Kuranda.

Kuranda is een regenwoudstadje met een beroemde kunstnijverheidsmarkt en een artistieke, hippie sfeer. Er zijn ook meerdere dierenparken en regenwoudwandelingen. Het eerste wat we doen is Koala Gardens bezoeken, we schuiven aan in de rij voor een ingangsticket… het duurt enorm lang, maar na 20 minuten zijn we eindelijk binnen. We nemen de optie mét koala ontmoeting en foto ;-) We passeren de krokodillen, de salamanders, kangoeroes en walabi’s… en dan zijn we bij de koala’s, we schuiven opnieuw aan in de rij voor de foto, want H mag een koala knuffelen én ermee op de foto!! Na een kwartiertje is het H haar beurt, ze mag met Kiki, de 18 maanden jonge koala op de foto.  Hij is echt super schattig en heel erg zacht, speciaal moment om zo’n diertje in de armen te houden. D mag er zelfs ook heel even bijstaan en op zijn rugje wrijven voor een foto met ons beide ;-) De dag kan nu al niet meer stuk!! We lopen nog het reptielenhuis binnen, waar we verrast worden door een grote slang die op de leuning ligt… H ging er bijna op hangen, tot D de slang opmerkte… we zijn toch even geschrokken!

Na dit geslaagde bezoek, gaan we naar het Butterfy Sanctuary, waar er meer dan 2000 vlinders rondvliegen, in alle vormen en kleuren! We kopen een ticket, moeten deze keer niet aanschuiven want het is middag, iedereen is iets gaan eten waarschijnlijk, en lopen de serre binnen. We zijn direct overdonderd door de overvloed aan vlinders, overal waar we kijken zijn er massa’s vlinders: ze fladderen rond ons, zitten op planten en komen zelfs af en toe op ons zitten. We nemen hier prachtige foto’ s van allerlei vlinders, ook dit is echt de moeite! Na een uurtje laten we de vlinders achter… we zouden hier nog uren kunnen doorbrengen, maar we willen ook nog tijd hebben om de winkeltjes te doen. We wandelen naar het centrum en eten ondertussen onze pistolets op die we meehebben. Er is één gote hoofdstraat met winkels, en er zijn ook een aantal markets (overdekte marktplaatsen) in de zijstraten. We zijn al gauw een 2-tal uur zoet met alle stalletjes aflopen, we kopen hier onze eerste souvenirs voor het thuisfront.

Voor we het weten is het bijna 15h, de dag vliegt veel te snel voorbij… we begeven ons naar het Skyrail Station voor de terugtocht. Zoals eerder vermeldt, keren we niet terug met de trein, maar met de kabelbaan… jaja, we gaan in zo’n bakje dat aan een kabel boven het regenwoud hangt naar beneden, met adembenemende uitzichten tijdens het afdalen! We twijfelen even of we de upgrade zullen nemen voor een diamond view, dat is een bakje met een glazen vloer zodat je ook onder je kan kijken, maar het is een beetje te duur, dus we houden het bij ons gewoon ticket. We zijn verbluft door het uitzicht, alleen jammer dat het regent en we dus moeilijk foto’s kunnen nemen door de regendruppels op de ramen… maar we hebben het toch gezien, het regenwoud, de werelderfgoed ‘Wet Tropics’. In Barron falls kan je een stop maken en nog even de waterval van de andere kant bekijken, dat pikken we nog mee, maar de kant die we vanmorgen zagen vonden we beter… Terug naar de skyrail dus… en wat hier gebeurt, we weten het nog steeds niet, maar die person aan de ticketcontrole verwijst ons door naar de diamond view… en een minuut later zitten we dus in een bakje mét glazen vloer, zien we een nog indrukwekkender regenwoud onder ons… én dat allemaal gratis ;-) We hebben weer geluk hoor!! Twintig minuten later zijn we beneden in Smithfield waar we vanmorgen de camper parkeerden en we zijn nog steeds in de wolken over onze gratis upgrade van tickets… We maken de korte rit naar de camping, en beginnen aan de boekhouding van vandaag. D ontdekt een kikker in de elektriciteitskast van onze standplaats, grappig natuurlijk, we bekijken hem even en laten hem dan vrij uit zijn gevangenis ;-) Dan checken we onze foto’s, werken de blog bij en maken iets klaar om te eten. Tegen dan is het bijna tijd om te skypen met het thuisfront ;-), we kijken er al heel het weekend naar uit!

PS: ter info, H haar nek is bijna weer als nieuw. Nog een dag of 2 en het zal weer helemaal in orde zijn ;-)

1. Poetie en Moetie:
    22 november 2015
    Hallo D & H
    't is ons toch gelukt om zondag tijdens het Skypen om poes Yoda te zien hé! Niet evident hij laat zich niet gemakkelijk pakken!
    'k heb opnieuw genoten van jullie avontuur, net als in en sprookje van de groene kikker!(Heidi, wie weet misschien veranderd hij in één mooie en goede Prins). 'k heb ook al eens gepiept naar de zeilcruise op dinsdag! 't ziet er ook weer fantastisch uit! ik verlang nu al om jullie reisblog te lezen, foto's & filmpjes te bekijken! Geniet er samen van!
    groetjes tot later..........
    Moetie en Poetie
  2. Vandamme Veronique:
    23 november 2015
    Hallo D&H,
    Ik volg jullie lange mooie Australie reis op jullie blog bekijk de prachtige fotos het moet daar zalig zijn . Wij kunnen er hier maar van dromen in ons klein landje .Ik wens jullie nog een mooie reis toe en volg jullie verder op .