Dag 47 Mareeba – Mossman - Cairns

20 november 2015 - Cairns City, Australië

Howdy 31 graden draaglijke warmte,

Rond 6h worden we wakker, dit keer nier door een fluitconcert maar door het gekakel van de kippen die hier vrij rondlopen. H voelt meteen dat de nek al een stuk beter is, ze kan nog steeds niet helemaal naar links kijken, maar het is al soepeler en minder pijnlijk dan gisteren, geweldig nieuws! We volgen onze ochtendroutine en rond 8h15 rijden we de camping af.

We zoeken de Mulligan Highway op richting Mossman, een echt suikerstadje. De grootste attractie is echter de groene Mossman Gorge, met talloze watervallen en daar gaan wij nu naartoe ;-). Het is een stralende dag, blauwe hemel en veel zon… de omgeving in nog steeds schitterend groen, bergachtig en tropisch… we zijn in ons nopjes! Iets voor 10h komen we aan in Mossman, overal zien we velden vol met suikerriet, vrachtwagens of treinwagons gevuld met suikerriet… hier draait het inderdaad om in dit stadje. We rijden door naar het visitor center en kopen er 2 bustickets naar Mossman Gorge. Je mag er niet met de auto naartoe, je mag wel wandelen maar dan op eigen risico want je moet op een smalle weg lopen waar de bussen op en af rijden… Er rijdt om het kwartier een shuttle bus, die nemen we. Het park bestaat uit regenwoud, ze spreken van wet tropics. We doen de grote wandeling van 2,5 km, een smal pad door het woud, over boomwortels en rotsen, mooi parcours. We zien vlinders, vogels en zelfs een reuzespin, we passeren mooie stromen, bruggen over riviertjes…. maar we zien geen watervallen. Ze raden af om te zwemmen wegens de harde stroming, het regende veel de afgelopen dagen, we nemen dan ook geen risico en blijven op het droge.

Na 2h hebben we alles gezien en nemen we de shuttle terug. Mossman was voor ons het meest noordelijke punt, vanaf nu dalen we de oostkust af. We nemen de Captain Cook Highway naar Port Douglas, slechts 15km verderop. Port Douglas is een chique badplaats, het vakantie-oord voor de beaumonde met veel dure resorts, restaurants en winkels. Bij het binnen rijden zie je de luxe al, met de grote lanen omzoomd door palmbomen. We maken een korte stop zodat we wat foto’s kunnen nemen en trekken dan, na een tankstop, verder naar Cairns. De route tussen Port Douglas en Cairns is echt magnifiek, we rijden naast de oceaan en hebben sensationele uitzichten… constant, zo’n 45 kilometer aan een stuk! Wauw!! En rechts van ons zien we de bergen met hun tropische begroeiiing. Het contrast is buitengewoon.

Om 14h30 komen we aan op de camping, we boeken 4 nachten in Cairns Holiday Park. We zetten de camper op zijn plaats en gaan te voet via de esplanade naar de lagoon. De esplanade is een soort dijk waarop je langs de kust kan wandelen. Wat meteen opvalt, er zit niemand in zee… en plots zien we waarom… er staan waarschuwingsborden dat je niet in zee mag wegens gevaarlijke salties (zoutwaterkrokodillen). Als oplossing hebben ze de lagoon aangelegd, een groot zwembad, net naast het strand, waar iedereen gratis gebruik mag van maken. Morgen wordt een lagoon dagje, zeker weten! We eten een pizza op de dijk, likken een ijsje aan de lagoon en drinken een smoothie op de terugweg naar de camping, even alle remmen los ;-) Wanneer we terug aan de camping zijn, het is rond 18h, checken we nog even wat we de komende dagen willen doen, en we boeken daarna alles bij de receptie van de camping. Zondag en dinsdag hebben we een uitstap gepland, en het wordt de moeite!!

De rest van de avond houden we ons kalm, blog bijwerken, foto’s checken, alles opladen, water bijvullen, … Morgen is het marktdag bij de lagoon, H wil zeker de kraampjes eens aflopen. Daarna relaxen bij de lagoon, jeeha ;-) Nog even bevestigen aan het thuisfront dat we zondagavond zeker willen/kunnen skypen, mochten jullie naar de warande kunnen gaan zou schitterend zijn, dan zien we onze hartedief nog eens.

1. Lydie (Belgie):
    20 november 2015
    Hey daar downunder,
    Jullie beleven nu al 2 maanden een superreis!!! We leven mee. Graag nog eens vragen of er daar brood te verkrijgen is en of het bruin, wit, donker is, hoeveel gram het weegt ongeveer enzovoort.... Wat is hun specialiteit die jullie als Vlamingen lekker vinden. Wat is de lekkernij daar? Mattetaarten??? Ik kijk weer uit naar jullie volgend verhaal.
    Misschien ook eens een foto van een woonwijk; gewone gezinnen met auto's, enzovoort. Tussen al deze mooie foto's met rare vogels, slangen, kangoroes, vliegen, en al de andere prachtige zichten, watervallen, heuvels, bergen, inhammen, baaien en grote onwaarschijnlijke bomen ; ben ik en misschien wel anderen geïnteresseerd in de industrie of werkplekken of drukke steden. En met welk soort automerk de meeste Australiërs rijden??
    Ook foto eens van een grootwarenhuis....Ben wel heel blij dat jullie meer op de foto staan dan bij het begin! We zien enkel nog blijere gezichtjes!!! Prachtig ontspannen koppel!!! (Grrr, jaloers)
    Tot wederschrijfs
    Lydie
    Ik hoop ;en telkens weer duim ik; dat de camper het volhoudt tot het einde van jullie avontuur! Want ik denk zo als je daar in panne valt ; is er weinig hulp te bespeuren in de dichtste omgeving!
  2. Dominique en Heidi:
    24 november 2015
    Hey,

Vooreerst het brood alles is er te verkrijgen van Brood, zowel vers gebakken of voorgebakken... Wij kopen ons brood in de supermarkt om dat dit gemakkelijk is dan kunnen we alles in een keer mee nemen.
    Er zijn in de grotere steden veel drive thru bakkerijen een soort McDonalds maar dan in bakkerij vorm.
    De lekkernij hier dat we nog niet getest hebben is vegimite (moeilijk te zeggen wat het is ze kunnen het zelf met niks anders vergelijken) het is een soort vleesconfituur....
    Mattetaarten kennen ze hier niet echt hehe het zijn meer muffins of vegimite rolls....
    foto van een woonwijk staan bij het verhaal over Kuranda... zo veel verschillende huizen doorheen het land van prachtige mansion villa's tot "ijzeren platen huizen" in de outback.
    Het courantste merk dat we hier zien is zeker met stip nummer 1 Toyota maar dan wel in de 4x4 vorm alles en iedereen heeft hier 4X4 in Australië en hoe groter hoe beter!
    Industrie is meestal gecentraliseerd in een industriezone een beetje zoals bij ons... de gamma in XL-vorm heet hier Bunnings, veel garagisten maar de ene doet enkel uitlaten, dan is er een voor batterijen, mechaniek, banden,.... ieder onderdeel van de auto heeft zijn garagist.
    Aan de oostkust in panne vallen is geen zo'n ramp meer het is hier veel drukker dan ergens anders... De Australiërs zijn immers verplicht om te stoppen als er iemand in panne staat langs de weg (verkeersregel!!).
    Hopelijk ben je hier wat mee met de info...

Ow jah we zijn nog niet aan de 2 maanden, nu aan dag 51 dus nog 9 dagen voor we aan 2 maanden zitten ;-))))) het moet echt wel niet te snel gaan hoor!!!