Dag 44 Millaa Millaa

17 november 2015 - Millaa Millaa, Australië

Gegroet vanuit het regenwoud met de gekke beesten,

Zalig lang uitgeslapen vandaag, batterijtjes weer opgeladen. Om 7h worden we volledig uitgerust wakker, geen druk vandaag, niet van moeten… alles op het gemak! Eerste werk, H gaat de was doen, hoognodig, want we begonnen een beetje op landlopers te lijken (en misschien ook zo te ruiken ;-). We eten ons ontbijt, ook uitgebreider en eens niet rap rap. Daarna maken we ons rustig klaar. Tegen dan liggen de wasmachines stil, dus H gaat alles uithangen, gans de molen hangt vol met ons gerief… hopelijk waren er geen anderen van plan om de was te doen vandaag. Ondertussen doet D een volledige check van onze camper, na 3 volle dagen rijden kan hij wel wat extra aandacht gebruiken, hij heeft hard gewerkt! Voor we het weten is het 9h, we zijn eindelijk klaar om te vertrekken. Het is wat bewolkt vandaag, maar de temperatuur is ideaal voor ons, perfect dus.

Om 9h40 komen we aan in Mamu Tropical Skywalk. We vonden dit adres via een andere blog die wij van thuis uit volgden, het zou de moeite moeten zijn. Gelukkig zijn we niet zo vroeg als op andere dagen, want het gaat blijkbaar pas open om 9h30. We zijn de eerste hier, leuk voor de foto’s! De wandeling start door het tropische regenwoud, met enorm veel variatie aan planten. We zien varens in alle vormen en maten, paddestoelen, lianen, klimplanten, palmbomen… teveel om op te noemen. Maar er zijn ook heel veel dieren om van te genieten. Er zijn veel verschillende vlinders, we horen ook heel veel vogels (maar zien er niet zo veel). We zien wel een kleine Kasuari die plots over het pad loopt, maar zijn te laat voor een foto. Er is ook een onderdeel waarop we via een ijzeren wandelbrug hoog boven het plantendek staan, die is 350 meter lang en 15 meter hoog, met hier en daar een rustpunt waar we gewoon van het schitterende uitzicht genieten. Ten slotte is er ook nog een uitkijktoren, na 100 trappen komen we uit op een platform, 37 meter boven de grond, met echt spectaculaire uitzichten over de hele bergstreek. We wandelen ongeveer 2 uur rond, en konden hier gerust nog wat langer blijven, maar er staan nog andere zaken op het programma van vandaag.

Dan stoppen we aan Crawford lookout, net naast de deur van Mamu, even een foto nemen van dit mooie uitzicht en weg zijn we. Er is ook een wandeling van 4km maar die doen we niet. Daarna rijden we naar Mungalli fall, ook maar een half uurtje rijden. We zetten de auto op de parking en gaan naar het uitkijkplatform bovenaan de waterval. Dat is al mooi, en de meeste toeristen stappen hierna in de auto en zijn weer weg… maar wij kregen de tip om door het restaurant te wandelen, en de wandeling van 30 minuten te doen die naar het platform beneden aan de waterval loopt. Wij dus weg, door het restaurant, op zoek naar de start van de wandeling… we zien het bordje en volgen het. Na een gemakkelijke wandeling, het dealt de hele tijd af, komen we aan op het platform, en dit is nog zo veel mooier dan het zicht van bovenaf. We zien het water naar beneden denderen, echt wauw! De terugtocht is een heel stuk lastiger ;-) En aangezien we in een vochtig berggebied zitten, stopt het niet bij één waterval, er zijn er zeker tientallen in de streek. Op naar de volgende dus…

Ellinjaa falls is ook een hele mooie, we maken een makkelijke wandeling naar beneden en komen uit op een prachtige waterval, niet zo hoog als de vorige, maar zeker niet minder schitterend. Zillie falls is waarschijnlijk heel erg prachtig, maar we kunnen ze enkel van bovenaf bekijken wat niet zo’n goed beeld geeft… het ziet er echt een grote waterval uit, met heel veel water dat van hoog valt… misschien hebben we hier de tip gemist hoe je beneden raakt… we hebben een weg gezocht maar niks gevonden, dus druipen we een beetje teleurgesteld af. Dan Millaa Millaa falls, de trekpleister van de streek… vinden wij niks aan. Er is heel veel volk, bussen vol die toestromen, wat ons al een beetje irriteert. Er valt niet erg veel water van de waterval, en het meertje onderaan de waterval is een bruine poel… nee, we hebben al veel mooiere dingen gezien dan dit. Na de verplichte foto trekken we verder. De laatste van vandaag is er één die H zeker wil zien, het was ook een tip via een blog die we volgden. Het is een eindje rijden, maar na een half uur komen we aan in Ravenschoe, het hoogste dorp van Queensland. Net buiten de stad ligt Little Millstream falls. We zetten de auto op de parking en wandelen opnieuw tot aan de waterval… en deze is echt prachtig, de mooiste van de dag. Het is niet één spectaculaire waterval, maar allemaal kleine watervalletjes en de hele omgeving heeft iets betoverends. We genieten er even van en maken dan de terugtocht naar de auto.

Op de terugweg naar de camping maken we de scenic drive, slechts 28km lang, maar we doen er zeker 45 minuten over… kronkelwegen in de bergen, het biedt prachtige uitzichten, maar je moet er ook iets voor over hebben… niet simpel om op die kleine smalle kronkelwegen te rijden met zo’n camper. D doet dat super, maar hij kan weinig genieten van de omgeving. H daarentegen blijft maar foto’s nemen. Rond 16h zijn we op de camping, we blijven het rustig aan doen vandaag. Straks iets eten, en dan eens de foto’s bekijken van de afgelopen dagen. We hebben opnieuw geluk, want tijdens de fotoselectie krijgen we contact met het thuisfront via skype. We zijn blij dat we de afgelopen dagen weer eens contact hebben gehad en dat alles in orde is daar in het verre België. H moet nog naar het toilet rond 20h, met de zaklamp want het is hier stikdonker… staat doodsangsten uit onderweg, overal geluiden, takjes die kraken, spinnen die boven het hoofd hangen… een ware nachtmerrie!! Ze komt terug aan de camper met een half trauma, nooit meer alleen naar het toilet in het donker zweert ze ;-)

We zijn vergeten te zeggen dat we gisterenavond nog een extreem luid krekelconcert kregen, duurde ongeveer een half uur, en je kan je onmogelijk voorstellen hoe luid het wel ging… niet normaal. Vanavond proberen we eens een geluidsfragment op te nemen van dit natuurfenomeen!

1. Carine en Patrick:
    18 november 2015
    Hallo D&H, oef ..... wij pas terug na een week in Frankrijk (niet in Parijs maar in het zonnige zuiden...Moetie en Poetie weten waar!!) en zonder treffelijk internet daar stonden we te popelen om jullie mooie avontuur weer te volgen. Waren wel een paar dagen zoet om die in te halen. Zo te zien hebben jullie alweer veel ontdekt en verloopt alles prima. In ieder geval zijn jullie enorm goed voorbereid. Doe zo verder met heel veel groetjes uit het natte Belgenlandje!