Dag 35 Uluru - Alice Springs

8 november 2015 - Alice Springs, Australië

Howdy! How are yah loves, dears, mates...?

Zoals gisteren vermeld, vandaag konden we uitslapen… pas om 6h wakker, dat doet deugd! Rustig ontbijten, alles opruimen, onszelf klaarmaken en dan zijn we weg. We keren niet terug naar Kata Tjuta om de Valley Of The Wind wandeling te doen, we moeten er een te grote omweg voor maken… jammer, maar het zijn nu eenmaal keuzes die we moeten maken. Vandaag moeten we 470 km rijden naar Alice Springs, de uitvalsbasis van de RFDS (Royal Flying Doctor Service).

We rijden het hele eind terug naar Erlunda via de Lasseter Highway. Onderweg stoppen we bij een uitkijkpunt om een foto te nemen van de valse Uluru, namelijk Mount Conner. Die is in privé bezit en kan niet bezocht worden… Na 260km komen we aan in Erlunda, hier tanken we en rusten we even uit. Dan volgen we de Stuart Highway, nog verder naar het noorden, recht naar The Alice (Alice Springs). Na een half uur zien we weer een totaal ander landschap, de rode aarde die we de afgelopen dagen zo bewonderd hebben verdwijnt volledig. We komen terecht in een ruw berglandschap… het blijft ons verbazen hoe snel de omgeving hier kan veranderen! We draaien even een zijweg in om de Henbury meteoriet kraters te gaan bekijken, maar na 100 meter moeten we al op onze stappen terugkeren… de asfaltweg eindigt en een bordje waarschuwt dat de grindweg enkel voor 4*4 toegankelijk is… geen meteoriet kraters voor ons dus… Enkele tientallen kilometers verder stoppen we wel even aan de Canonball Memorial. De canonball run is een autorace die in het Northern Territory wordt gehouden, in 1994  zijn er 5 mensen (2 deelnemers en 3 officials) gestorven omwille van een ongeluk tijdens de wedstrijd.

Rond 14h rijden we Alice Springs binnen. Het valt ons meteen op dat hier heel veel Aboriginals in het straatbeeld aanwezig zijn… Overal zie je groepjes zitten en wandelen, zoveel zagen we er nog nooit. Soms kan je ook heel erg schrikken, dan zie je een aboriginalkindje lopen op straat, dus heel erg donker van huidskleur, maar met blond haar en lichtgekleurde ogen, heel bizar, vooral de eerste keer dat je zoiets ziet… dit komt blijkbaar doordat de genen van aboriginals de zwakste zijn van alle rassen, en door de inmenging van andere rassen, met sterkere genen, worden sommige kenmerken overgenomen, wat heel bizarre gevolgen kan hebben…

We gaan eerst en vooral naar de Anzac Hill lookout, een herdenkingsteken voor de Australische soldaten die stierven in buitenlandse oorlogen: WO I en II, maar ook Golfoorlog, Afghanistan, Korea, enz… Het biedt ook een uitzicht over de stad en de omringende MacDonnell Ranges. Daarna doen we boodschappen in de woolies, we willen weer eens BBQ’en vanavond, ‘t is al een tijdje geleden… we kopen dus zeker steaks, en we vullen de voorraadkast weer aan.

Rond 16h checken we in in het MacDonnell Range Holiday Park, opnieuw met zwembad(en). D wil een zwemmeke doen, en H ziet dat altijd zitten, dus omkleden en weg zijn we… er zijn 4 zwembaden, weliswaar geen grote, maar het is toch aangenaam dat al die kinderen gegroepeerd zijn in één zwembad met glijbaan, zodat wij wat baantjes kunnen trekken in de andere… ;-) Na een uurtje verkoeling, keren we terug naar de camper… tijd om aan het eten te beginnen. D staat aan de Barbie, H zorgt voor de rest.

Morgen gaan we naar de garage, een afspraak vastleggen voor het onderhoud van de camper, want ja hoor, we hebben er weeral 5000km opzitten, wat gaat dat snel!! Afhankelijk van wat hij zegt doen we eerst de MacDonnell Ranges, of blijven we even in Alice Springs rondhangen. No worries mate, we zien wel wat er gebeurt.