Dag 34 Uluru - Kata Tjuta

7 november 2015 - Uluru, Australië

Dag iedereen,

Oeiejoei…wat is het weeral vroeg vandaag…om 4h45 worden we wakker. We moeten vandaag de halve toer van de rots rondrijden voor de zonsopgang, dus we moeten nog iets vroeger vertrekken dan gisteren… Onmiddellijk actie, geen tijd om te blijven liggen.  H eet een ontbijt, D niet want hij wil nog de base walk lopen na de zonsopgang.

En dan, rond 5h20 is het echt wel tijd om te vertrekken naar het uitzichtpunt. Dat blijkt een stuk verder te liggen dan verwacht, en als we daar aankomen staat het platform al bomvol! We vinden een goed plekje op de parking en blijven daar om het spektakel te bewonderen… De zonsopgang duurt ongeveer 10 minuten, het is heel mooi… maar we zijn ondertussen al verwend en we zijn niet meer zo snel onder de indruk. Sowieso geven we de voorkeur aan de zonsondergang, dan straalt er een echte gloed van af, dat zagen we nu niet. Een beetje teleurgesteld rijden we naar de Mala parking waar D zijn ochtend ‘loopje’ van 9,4 km zal starten. Er is heel veel wind vandaag, dus het zal heel lastig worden! H blijft ondertussen in de camper om wat te lezen, veel leuker en minder vermoeiend ;-) Ruim 48 minuten later staat D aan de camper, moe maar voldaan van de inspanning. Hij eet en drinkt iets om terug op krachten te komen en frist zich daarna op.

Rond 8h vertrekken we richting Kata Tjuta, wat letterlijk ‘vele hoofden’ betekent, ook gekend als de Olga’s. Het is een rotsformatie, zo’n 50km ten westen van Uuru. Ze telt 36 afzonderlijke ‘hoofden’ en de hoogste is 546  meter hoog. Ook dit is een heilige plaats voor de aboriginals. Er zijn verschillende wandelroutes mogelijk, H wou zeker de Valley Of The Winds Walk doen (7,4km), maar langs de weg zien we al een bord staan dat die afgesloten is… dat is pech hebben… we hadden gelezen dat ze de route afsluiten als het warmer dan 36° wordt…. Ok, andere optie dan, de Walpa Gorge van 2,6 km die tussen 2 rotsen door loopt. We beginnen er aan rond 9h, en het is al puffen van de warmte… gelukkig is het niet ver! We zijn opnieuw een beetje ontgoocheld, want plots stopt het pad, we komen uit op een platform net voordat je echt door de 2 rotsen heen gewandeld bent, we zien dus niet wat er aan de andere kant is… Fotootje nemen en terug dan maar. De terugweg is een stuk makkelijker aangezien het grootste deel afdalen is. We zullen vandaag beslissen of we morgen nog eens terugkomen voor de andere wandeling… het is 100km omweg (heen en terug), dus dat valt nog te bezien….

We rijden terug naar de camping, want het begint nu echt wel heet te worden… we dromen onderweg al van ons zwembadje en hoe we straks zullen genieten van de verkoeling die het biedt, oooo zalig! Het wordt opnieuw een namiddag van luilekker niksdoen, beetje zwemmen, beetje lezen, beetje voorbereiden voor de komende dagen… Morgen rijden we naar Alice Springs. Kings Canyon slaan we over. Ze geven hevige regenbuien uit voor vannacht en morgenavond, en aangezien we geen 4*4 hebben, willen we het risico niet nemen om in Kings Canyon te stranden op de onverharde wegen (er zijn geen asfaltwegen daar), dus dat zullen we jammer genoeg moeten missen. We zullen wel uitgebreid de West MacDonnell Ranges verkennen, ten westen van Alice Springs, met prachtige gorges en vele kreekjes en meertjes om in te zwemmen, zal fantastisch worden!!

Vanavond houden we ons kalm, we zijn een beetje uitgeput van de lange, hete dagen… en van het constant gevecht met de vliegen, want ja, die zijn er ook nog steeds in groten getale… en man, wat is dat vermoeiend! Gelukkig kunnen we morgen eens uitslapen, H zal daar zeker van profiteren ;-)

1. Van Damme Marc:
    7 november 2015
    Ik heb gelezen dat het leuk was om tussen de dolfijnen te zwemmen en het weer bij jullie is ook verbeterd.Hier is het ook mooi weer en 18 graden.Het was een mooie grotwoning in Mutitjutu en ook mooie rotsen in Uluru.Met Yoda gaat het nog altijd goed,hij smult op woensdag zijn halve boutje kip.Het is te hopen dat er niets aan jullie camper is.Ik moet de groetjes doen van tante,van Josiane en Bertrand en kinderen en ik wens jullie verder nog een leuke vakantie.Papa en poes.
    Ook groetjes van Marc en Naoko die jullie ook volgen natuurlijk.Ik weet dat het niet gemakkelijk is bij die grote hitte nog aan uitputtende hiking te doen.Knap lastig.Maar voor wat hoort wat en het levert mooie plaatjes op.Doe zo verder en veel geluk met al je tochtjes.