Dag 33 Uluru

6 november 2015 - Uluru, Australië

Oi,

Is het bij jullie ook zo warm?

Om 5h vanmorgen wakker, niet blijven liggen deze keer want we willen de zonsopgang bij Uluru gaan bekijken. Binnen het kwartier zijn we vertrokken, we hebben waarschijnlijk een record gevestigd, zo snel waren we nog nooit! Vijf minuten later staan we aan het ranger house om het ingangsgeld te betalen, we nemen meteen een ticket voor 3 dagen, we kunnen dit dan ook gebruiken voor Kata Tjuta. Rond 5h30, 20 minuten voor de zonsopgang, staan we klaar met fototoestel en gopro in aanslag. We worden langs alle kanten lasting gevallen door die vervelende vliegen… echt ongelooflijk irritant! Van ‘s morgens vroeg tot ‘s avonds laat zijn er constant minstens 100 vliegen rond of op je… en het leukste plekje is ons hoofd blijkbaar want allemaal vechten ze om een plek op je neus, mond, oren of ogen te bemachtigen, grrr… Nu ja, we zijn hier voor de zonsopgang, dus vliegnetje op het hoofd en genieten maar! We zijn onder de indruk van de mooie zonsopgang, maar hij is waarschijnlijk nog mooier aan de andere kant van de rots… dat is iets om morgen te ontdekken. Ok, en nu snel in de auto om toch even weg te zijn van al die vliegen… hihi, je ziet echt iedereen die hier staat sprinten naar de auto ;-)

Wij gaan nu naar het startpunt van de base walk die helemaal rond Uluru loopt. Het is een lus van 10,6 km en volgens het boekje  moet je 3,5 uur rekenen. We nemen 4 liter water mee zodat we zeker niet uitgedroogd raken en om 6h15 gaan we van start.  Het is een pachtige wandeling, we nemen heel veel foto’s want na elke bocht heb je een totaal nieuw perspectief, een indrukwekkende rots! Halverwege komen we 4 lopers tegen, D natuurlijk jaloers… hij doet morgenochtend een poging om dit op strava vast te leggen ;-)

Na 2h15 zijn we terug aan het startpunt, het is dan 8h30 en het begint al goed op te warmen… we zien nu nog mensen vertrekken… ja dadde, die zullen zweten hoor! Na de wandeling rijden we nog eens door naar het centrum van het resort, er zijn een aantal shops, bars en restaurants… stelt allemaal niet veel voor, we zijn snel weer weg naar de camping. We rusten een beetje uit, het was wel heel vroeg opstaan vandaag, siesta’tje zal deugd doen. Na de middag gaan we zwemmen, beetje verkoeling zoeken in het water, het is rond de 40° ondertussen!! Voor de rest van de middag doen we niet veel meer dan rond en in het zwembad hangen… zalig niksdoen!

Enkele weetjes over Uluru (Ayers Rock):

·      3,6 kilometer lang.

·      Het hoogste punt ligt op 348m.

·      Slechts 10% van de rots is zichtbaar.

·      De andere 90% zit onder de grond ongeveer een 5 à 6 km.

·      De rots is ook 24m hoger dan de eifeltoren.

·      In 1962 aantal toeristen: 5462.

·      In 2014 aantal toeristen: 279461.

Tegen 18h maken we ons klaar om naar de zonsondergang te kijken, die is om 19h05 dus we zijn ruim op tijd. We komen een 20-tal minuten later aan bij het uitkijkpunt… en het staat hier echt helemaal bomvol! Dat hadden we niet verwacht… ok, nu nog een goed plekje proberen te bemachtigen… check! De volgende 20 minuten kijken we vol ontzag en verwondering naar het schitterende schouwspel: we zien alle tinten rood en oranje, en de gloed die hij uitstraalt is echt …. WAUW! Tevreden keren we terug naar de camping, we werken de blog bij en gaan dan vlug slapen, want morgen zien we opnieuw de zonsopgang, maar deze keer aan de andere kant van de rots… als het lijkt op wat we daarnet gezien hebben, kijken we er al naar uit!

1. Poetie en Moetie:
    6 november 2015
    Fantastisch wat jullie daar allemaal beleven en genieten. Profiteer maar van deze wondermooie natuur. Jullie reisverhalen en prachtige foto's doen ons dagelijks meeleven. Het wordt een uniek boek achteraf met 120 sappige hoofdstukken. Tot skypes.