Dag 32 Coober Pedy - Uluru

5 november 2015 - Uluru, Australië

Hoi hoi vanuit het hete Ayers Rock Resort,

Vanmorgen om 5h de wekker gezet, het was echter nog pikkedonker, kan liggen aan het feit dat H haar ogen nog niet openkreeg, dus nog eventjes blijven liggen… Na het ontbijt, een snelle campercheck en de persoonlijke opfrissing vertrekken we uiteindelijk rond 6h30 van de camping. Eerst tanken we nog eens vol want we kregen een kortingsbon voor het tankstation naast de camping… alle beetjes helpen ;-) En dan zijn we er vandoor… we willen vandaag tussen de 500 à 750 kilometer afleggen, en het ziet er naar uit dat het snikheet zal worden.

Terwijl we op de Stuart Highway Coober Pedy achter ons laten, rijden we door het beroemde ‘maanlandschap’. Het ziet er surreëel uit, kraters zo ver het oog reikt, het gevolg van alle opaal-graafwerken. We zijn gisteren nog vergeten te zeggen dat Coober Pedy afkomstig is van ‘Kupa Piti’, een aboriginalnaam die ‘witte man in gat’ betekent, goed gevonden toch? Hoe verder we naar het noorden rijden, hoe roder de aarde ook wordt, het heet niet voor niks ‘The Red Center’.

Iets voor 10h rijden we door Marla, we hebben dan ongeveer 260km gereden en houden hier even een rustpauze. Dit zou de warmste plek van Australië zijn, dus gelukkig is het nog maar ochtend… Dit weekend wordt het hier 41°, pff wat moet dat niet zijn in volle zomer?

We zijn net vertrokken wanneer D een koe over de weg ziet slenteren, op haar dooie gemak. Gelukkig is het een eind voor ons uit en kunnen we haar met gemak ontwijken. Alle waarschuwingsborden langs de weg, dat er geen hekken zijn en er vee op de snelweg kan lopen, zijn dus geen nodeloze animatie voor de toeristen! Rond 11h30 rijden we de ‘grens’ over en zijn we in Northern Territory. Hier is er geen quarantaine controle, dus het is slechts een imaginaire grens. We stoppen hier even, horen een gekwetter van jewelste en zien massa’s kleine vogeltjes in de struiken, ze zijn echt schattig… Het landschap wordt bijna meteen ruwer, overal zijn rotsblokken en bergvorming.

We stoppen rond 13h in Erlundu Roadhouse, dit ligt op de kruising van de Stuart Highway en de Lasseter Highway. We zouden hier normaal overnachten, maar het is nog slechts 250 km naar Uluru en we hebben nog alle tijd om erheen te rijden. We nemen dus 45 minuten pauze en bezoeken ondertussen de Emu farm die naast het roadhouse gelegen is. Het zijn toch maar rare wezens als je ze van dichtbij ziet, en eerlijk gezegd ruiken ze niet al te fris ;-), dus echt lang blijven we er niet.  H ziet ze vanaf nu liever van ver… We slaan de Lasseter Highway in om het laatste stukje van vandaag te overbruggen, richting de heilige berg voor de aboriginals, Uluru, of misschien beter gekend als Ayers Rock.

140km voor ons eindpunt ziet H een grote berg opdoemen…. Ze denkt dat het Uluru is, lijkt er wel wat op… maar nee, het is de valse Uluru genaamd Mount Conner. Veel toeristen vergissen zich hierin, nemen een foto en vertrekken met de gedachte Uluru gezien te hebben…  We worden onderweg opnieuw verwend met een schitterend landschap, duinen van rood zand deze keer, schitterend! De laatste 50 km vangt H eindelijk een glimp op van (de echte) Uluru en Kata Tjuta, de ene foto na de andere wordt genomen… alsof we hier slechts op doorreis zijn… maar nee, we zullen hier 3 dagen blijven, dus D zegt dat er nog tijd genoeg zal zijn om mooie foto’s te nemen. Aan de andere kant zien we ondertussen grote rookpluimen opstijgen, over een redelijk groot gebied zo te zien… zou er ergens brand zijn? We hopen van niet...

Rond 16h komen we aan op de camping, Ayers Rock Resort mét zwembad, o yeah!! We merken ook dat we terug in een andere tijdzone zitten, we mogen onze horloge een uurtje terugdraaien, het is eens wat anders dan altijd maar doordraaien… We hebben geluk want op de camping is het 2 nachten betalen en 1 gratis, dat is een meevaller!! Van zodra we geïnstalleerd zijn gaan we naar het zwembad voor een frisse duik, zalig… geen overbodige luxe hier met zo’n temperaturen. Vandaag is het 32°, morgen geven ze 39° uit! Na het zwembad zorgt D voor een lekkere barbie maaltijd, terwijl H de blog bijwerkt.

We gaan zeker nog wat voorbereidingen treffen voor morgen, want we willen de base walk doen rond Uluru voor het te warm wordt… met andere woorden, we zullen heel erg vroeg moeten beginnen want het is de volledige toer van 3h rond de heilige berg. Vroeg gaan slapen is de boodschap!