Dag 31 Glendambo – Coober Pedy

4 november 2015 - Coober Pedy, Australië

Good morning Belgium,

Om 6h30 wakker, we kijken direct uit het raam om te weten hoe het weer is… we zien een stralende zon, blauwe hemel boven ons hoofd, maar iets verderop zien we donkere wolken en bliksemflitsen…. D checkt het weerbericht, en het lijkt erop dat we geluk hebben, want na een uur rijden richting het noorden zouden we de storm helemaal achter de rug moeten hebben. Duimen maar! De regio waar we net vandaan komen, ja wadde, die krijgt het nog zwaar te verduren!! De hele streek rond Port Augusta en Eyre Peninsula wordt gewaarschuwd voor zware regenval met overstromingen, hevige hagelbuien en wind tot 125 km/uur!! Gelukkig hebben we dat net gemist! We eten ons ontbijt en maken ons klaar … en dan is het moment van de waarheid aangebroken… zal de campervan starten…?? Ons campertje start bij de eerste poging, beide opgelucht dat we verder kunnen!! Rond 8h gaan we van start, een kleine 300km staat op het programma.

Onderweg zijn we gefascineerd door de kleur van de aarde, allerlei schakeringen oranje – rood – tot bordeaux… We laten de onweerswolken ver achter ons en we zijn er niet rouwig om, hopelijk maken we zo’n onweer geen tweede keer mee. Af en toe horen we een raar geluid vanuit de motor, we zullen de camper zeker eens moeten laten bekijken van zodra we ergens een paar dagen blijven, misschien in Uluru als er daar mogelijkheden zijn… We naderen Coober Pedy, nog een 50-tal kilometer, en we zien hier en daar al mijnbouw activiteiten. Coober Pedy is gekend om zijn opalen die ze uit de grond halen, 85% van alle opalen in de wereld zijn van hier afkomstig. Wat ook speciaal is aan het stadje, is dat de 80% van de 3500 mensen die hier wonen onder de grond leven, of beter gezegd in een soort van grotten uitgehouwen uit de rotsen. Ze doen dit omdat de temperatuur in de zomer kan oplopen tot 50°.

Rond 11h komen we aan, we boeken een nacht in de Opal Inn Motel and Caravan Park. Er is hier bijna geen schaduw, dus in de zomer moet dit echt bakken zijn… nu is het een aangename 28°, er is veel wind waardoor de gevoelstemperatuur iets lager ligt. We doen eerst de was, want propere kledij begint schaars te worden. Daarna gaan we de stad verkennen, wat eigenlijk snel gebeurd is… Er is een hoofdweg en enkele zijstraten. Hoofdzakelijk bestaan die uit opaalshops en hotel/motel/camping/kerken… that’s it! Na 10 minuten hebben we het helemaal gezien. We willen nu wel nog 1 iets zeker doen, D zag dit op Tripadvisor… je kan hier een echte grotwoning gaan bezoeken!! De woning heet Faye’s Place, want oorspronkelijk woonde er een dame (logischerwijs Faye genaamd), en die heeft eigenhandig alle 6 kamers uit de stenen berg gehouwen, ze deed er 10 jaar over!! Nu woont er een ouder koppel en die stellen hun huis open voor toeristen. We krijgen de rondleiding, met wat leuke anekdotes, en mogen daarna uitgebreid foto’s nemen. Het was de moeite waard om dit eens in het echt te zien. En dan hebben we echt wel alles gezien hier… dus terug naar de camping, wat relaxen, een zwembadje zou leuk zijn, maar dat is er jammer genoeg niet…

Morgen willen we zo vroeg mogelijk vertrekken, we vervolgen onze weg naar het noorden langs de Stuart Highway!