Dag 26 Lucky Bay - Norseman

30 oktober 2015 - Norseman, Australië

What's up in Belgium folks?

Meanwhile in Aussieland....

....héél vroeg wakker vandaag, we willen de zon zien opkomen over Lucky Bay…. Om 5h10 zitten we al op ons terras (m.a.w. ons bed met de schuifdeur open) te genieten van een prachtig spektakel!!! Het was zeker en vast het vroege opstaan waard, wat een uitzicht.  We eten ons ontbijt op in alle rust, enkel de roo’s zijn al wakker en die springen tussen de andere campers op zoek naar eten. We zijn van plan om deze ochtend even naar het centrum van Esperance te gaan.  Hier in het Nationaal Park hebben we totaal geen ontvangst en we willen toch een teken van leven geven aan de buitenwereld.  Ondertussen zullen we onze bidons voltanken zodat we morgenochtend vroeg direct kunnen doorrijden naar Norseman en de Nullarbor.  De overburen zitten zonder benzine, we doen meteen een goede daad door hun bidon mee te nemen en te vullen, ze bleven ons maar bedanken toen we gisteren het voorstel deden.

Rond 7h15 vertrekken we richting beschaafde wereld.  Het voelt raar aan om opeens in de drukte van de stad te zijn.  En dit is nog maar een kleine stad!  Eerste stop is Macca’s(Mc Donald’s), het is nog te vroeg voor een burger dus we bestellen een warme chocolademelk en een Chai Tea, en installeren ons met de laptop.  Yes, direct Free WiFi! We checken onze mails, zetten onze verhalen online en laden de bijhorende foto’s op. Volgende stap is om een inverter aan te schaffen zodat we de computer kunnen opladen tijdens het rijden(we moeten dan niet meer op powered campings slapen en kunnen zo veel geld uitsparen).  We stoppen bij Supercheap Auto, krijgen er het nodige advies en kopen de inverter die aangeraden wordt.  Daarna stoppen we bij Woolies voor enkele kleine inkopen, om daarna de bidons vol te gooien.  Ok, alles op het to do-lijstje is afgewerkt en het is pas 10h.  Voor we terugrijden stoppen we langs de kant om de inverter te testen… we steken hem in, groen lampje brandt, check!  Na enkele minuten klinkt er een alarmsignaal, we weten eerst niet waar het vandaan komt en beseffen dan dat het de inverter is.  Het groene lampje is uit en het ding doet niets meer… oei.  D trekt de lader via de sigaretten aansteker eruit en het hele lader-ding (sorry, we weten niet hoe zoiets heet) vliegt in stukjes door de lucht… er volgt een vloek .  We stoppen bij de eerste de beste garage, die leggen ons uit dat het een zekering is en dat we eventjes verderop naar Repco moeten gaan.  Wij er naartoe… pfff, de ochtenduitstap hadden we ons anders voorgesteld.  In de Repco geven ze ons de correcte zekering, D herstelt het sigarettenlader-ding…we steken het erin…nog steeds niks. Waar kan het probleem liggen?? D bekijkt de zekeringen van de camper zelf en ziet dat de zekering van de sigarettenaansteker ook doorgebrand is. H is onder de indruk, ze zou hier nooit aan gedacht hebben. We vinden extra zekeringen en D stopt de nieuwe op de juiste plaats…. En we hebben een meevaller, het ding werkt weer! Bij nadere inspectie ontdekken we dat de inverter op 20V werkt en de sigarettenlader slechts op 15V is.  Dat zal dus niet lukken.  De inverter past wel op onze tweede batterij achteraan de camper, die kan nu elk apparaat opladen behalve de computer.  Hiervoor zullen we nog steeds afhankelijk zijn van elektriciteit!  Dan, met enige vertraging, terug naar Lucky Bay, het is bijna 12h wanneer we terug ter plaatse zijn.  We hadden onze tafel en stoelen op onze plaats gezet zodat niemand ons beste plekje kon inpalmen.  En het is inderdaad nog vrij!! Er hebben al minstens drie andere campers geinformeerd wanneer we vertrekken, want ze willen allemaal ons plekje.  Morgenochtend is het dus gegarandeerd stormloop als wij de camping afrijden ;-) Wat ons opvalt is dat onze overburen weg zijn…. er staat een andere auto op hun plaats.  We vragen het aan de buren en volgens hen zijn ze in de loop van de ochtend vertrokken… bizar. We zullen wel zien of ze nog opdagen vandaag.

We eten iets en maken ons klaar voor een middagje strand.  Het is stralend weer, geen wolkje te zien, dus we gaan er volop van profiteren!  Op het strand is er veel wind en het water van de Southern Ocean is véél te koud om te zwemmen.  Na een halfuur hebben we er genoeg van.  We kijken nog eventjes naar de roo’s op het strand, maar slagen er niet in om een zonnebadende roo te vinden voor de foto.  Na overleg beslissen we om nu al te vertrekken naar Norseman.  Hoe mooi het hier ook is, we hebben alles gezien en gedaan.  Als we nu vertrekken moeten we morgen 250 kilometer minder afleggen, een groot voordeel dus. Ok, beslissing genomen, we maken alles in gereedheid en op naar het volgende.  We kijken nog een laatste keer om naar de prachtige baai en rijden de camping af… Net dan rijden onze overburen binnen… van toeval gesproken zeg!  We doen het hele verhaal, zij dood content natuurlijk dat we ze net nog kruisen bij het wegrijden.  Ze hebben de dag in het naburige baaitje doorgebracht blijkbaar én …. nog toevalliger…. het zijn belgen uit Malmédy.  Ze doen dezelfde route als wij, maar vertrekken pas een dag later. H grapt nog dat zij ons uit de nood kunnen helpen als we onderweg zonder benzine vallen…. Hopelijk wordt het geen werkelijkheid.  Na de benzine overdracht en uitbetaling wensen we elkaar nog een goede reis en nemen we afscheid.

Vanuit Esperance komen we op de Esperance Highway, die volgen we gedurende 200 kilometer naar het noorden tot in Norseman. We zitten plots achter een oversized load aan, met een Road Train achter ons… Even spannend!  Gelukkig steekt de roadtrain ons en de oversized load voor, en kunnen wij meeglippen.  We zijn weer op ons gemak op de weg.  Aan Salmon Gums houden we even een stop, om daarna de laatste 90km van de route aan te vatten. We doorkruisen de Great Western Woodlands, de weidse uitzichten maken opnieuw plaats voor eindeloze bossen, deze keer met bomen van normaal formaat.

Om 17h45 rijden we Norseman binnen… we krijgen een persoonlijke verwelkoming… politiecontrole!  Blaastest en controle van ID’s, rijbewijzen en visums.  Na deze grondige check rijden we de laatste 100m naar het Gateway Caravan Park.  We checken in voor de nacht, installeren ons en gaan naar de Barbie-area om ons feestmaal klaar te maken. Daarna kruipen we in ons bedje voor een welverdiende nachtrust, ons donske zullen we waarschijnlijk niet nodig hebben hier… gloeiend heet!