Dag 22 Pemberton - Walpole - Albany

26 oktober 2015 - Albany, Australië

How are yah, folks?

Deze ochtend worden we wakker op ons normale uur, de vogeltjes zijn onze natuurlijke wekdienst, leuk toch om zo wakker te worden... H bakt pannekoeken want al het brood is op, D zijn favoriete ontbijt hier in Aussie. De dag begint perfect ;-) Momenteel zitten we 3 dagen voor op het reisschema, dit is volledig te wijten aan het mindere weer van de afgelopen 3 dagen. Deze ochtend is het weeral bewolkt en er valt een lichte motregen... doet ons een beetje denken aan België... maar als we dan die prachtige natuur en dieren zien die hier op de camping aanwezig zijn, beseffen we weer dat we down under zijn :-)

Vandaag hebben we niet echt een plan, we zullen richting Albany rijden en zien wel waar we uitkomen. Onderweg is er nog een prachtig kustplaatsje Walpole, duimen maar dat het zonnetje zich laat zien.

Rond 8h30 verlaten we de camping, eerste stop is net naast de deur, het Gloucester National Park. En het lijkt erop dat we geluk hebben, want net als we de parking op rijden begint het zonnetje door de wolken heen te prikken. Aan de ingang staat de ranger ons op te wachten, geen keuze deze keer, de dagpas wordt braafjes betaald. We wandelen de volle 300 meter om de Gloucester Tree te zien: een 60 meter hoge boom die net als de Bicentennial Tree ijzeren pinnen heeft naar de kruin toe. H past opnieuw, te hoog voor haar. D heeft deze keer tijd genoeg om hem te beklimmen, maar de pinnen zijn veel steiler aangebracht dan bij de hogere boom van gisteren, dus ook D neemt geen risico. We raken aan de praat met een koppel en hun 2 kinderen. Ze komen uit Victoria (Philip Island, we gaan daar ook nog heen) en zijn fervente kampeerders. Ze geven ons veel nuttige tips om geld uit te sparen on the road, bvb door een soort van abonnement te kopen voor de Nationale Parken, wel enkel mogelijk per staat blijkbaar. Ze vertellen ons ook dat ze nooit slapen op reguliere campings, die vinden ze te duur. Ze staan altijd op gratis campingspots. Hun apparaten laden ze op via een inverter in de aansteker (kost slechts 50$) terwijl ze rijden. Een tip die we zeker eens zullen bekijken! Na een half uur tetteren nemen we afscheid, we bedanken hen uitgebreid voor alle info. We klimmen nog beide snel even een paar treden omhoog voor de foto en zetten dan onze weg verder.

Na 30km rijden komen we weer op de South Western Highway. Hier zien we zwartgeblakerde bomen langs de weg, vele verliezen hun schors en zien er daaronder weer gezond uit. Onze buren op de camping in Pemberton hadden hierover verteld: vorig jaar is er hier een hevige brand geweest. Blijkbaar is dit iets wat noodzakelijk is van tijd tot tijd om het bos te vernieuwen. De grote Karri bomen verliezen enkel hun bast na een brand en groeien daarna gewoon weer verder. Alle kleine bomen en lage begroeiing worden vernietigd en moeten opnieuw kiemen. Zo komt er nieuw leven in het bos. De hele weg naar Walpole zien we sporen van de brand, dat is over een afstand van meer dan 70km! Om 11h zijn we in Walpole en we gaan direct naar het visitor center om te weten waar we de Tree Top Walk kunnen doen. Ze verwijzen ons door naar de Valley Of The Giants 10km verderop. Het strand laten we links liggen, de bewolking is helaas terug toegenomen. We gaan naar de Valley Of The Giants en betalen de ingangsprijs. De Tree Top Walk is een ijzeren wandelpad van 250 meter lang en het gaat tot 40 meter hoog tussen de boomkruinen van de Tingle Trees: echt een unieke ervaring om zo hoog tussen de bomen te wandelen!! We raken aan de praat met de mensen die voor ons wandelen, het zijn grey nomads (zo noemen ze de gepensioneerde Australiërs die rondtrekken met hun caravan) afkomstig uit Brisbane. Ze reizen veel langer dan ons want ze zijn al onderweg sinds februari en zullen pas naar huis gaan in maart.!! Ze geven ons de naam door van een goede camping in Brisbane, die is genoteerd! Na de tocht hoog in de lucht pikken we nog de Ancient Empire Walk mee. Een wandeling doorheen een mooi park  met  allerlei oude tingle trees. We zien de grandma tingle, en ene met puisten (we zijn de naam kwijt) en natuurlijk ook een aantal waar je door kan wandelen. Vroeger was er zelfs een boom waar je met de auto kon doorrijden, die is jammer genoeg omgevallen en het enige wat nu nog rest is een foto met een auto waar je kan inkruipen om een foto te nemen. H wil natuurlijk zo'n foto met zichzelf aan het stuur. We zijn dan ruim 2 uur in het park en hebben hier nu alles gezien, het was zeker de moeite waard.

We rijden verder richting Denmark, dat ligt hier slechts 50km verder. D ziet een afslag naar Peaceful Bay maar we zijn er net voorbij... De naam spreekt ons aan en we willen die wel eens in het echt zien.  Daarbij zijn we toch ver voor op schema, dus we keren de auto bij de eersvolgende weg en rijden er naartoe. We komen uit op een prachtig klein strandje!! Moet hier inderdaad rustgevend zijn, maar met de stormwind van vandaag kan je niet spreken van een rustgevend baaitje. Na 5 minuten foto's nemen en tegen de wind inbeuken, keren we terug naar de camper en rijden we verder.

Het landschap verandert hier dus constant echt wonderbaarlijk hoe snel dat kan gaan, de bomen maken nu plaats voor meer en meer weilanden. We zien allerlei dieren grazen: schapen, bambi's, koeien, lama's, alpaka's (akpala's zoals H telkens zegt ;-)), enz.  Ook dit landschap is geweldig om te zien.

Twaalf km voor Denmark draaien we af naar Williams Bay NP, daar zijn de Elephant Rocks te zien en Greens Pool. De rotsen lijken echt op een troep olifanten die aan het baden zijn in een poel, echt eigenaardig.

Denmark zelf bestaat uit 1 hoofdweg en een vijftal zijstraten, veel stelt het niet voor en we rijden er in 2 minuten door. Op naar Albany, wat volgens ons een grotere stad moet zijn. Een half uur later komen we aan en het is inderdaad een grote stad. We rijden een hele tijd rond op zoek naar de Woolies, vinden hem uiteindelijk en doen de 'broodnodige' boodschappen. Dan zoeken we de bibliotheek op om de foto's van de afgelopen 2 dagen te posten. Daarna snorren we richting camping, Emu Beach Caravan Park, mét wifi want we willen skypen met het thuisfront vanavond. Ziezo, we zijn geïnstalleerd, hier blijven we de komende 2 dagen. Beetje uitrusten, wat kleren wassen, stad verkennen.... en ons voorbereiden voor de trip naar Esperance om daarna doorheen de Nullarbor de oversteek te maken naar South Australia!!

1. Carine en Patrick:
    26 oktober 2015
    Wat is dat een prachtig avontuur met ZOVEEL mooi's en prachtige reisverhalen. Iets om nooit te vergeten. Telkens kijken wij uit tot het volgende verhaal. D & H doe zo verder jullie doen dat goed!!!!
  2. Maertens norbert:
    26 oktober 2015
    Ik weet niet of ge mij nog kent maar ik had dat nooit gedacht van u.
    Ben wel een beetje jaloers moet ik toe geven. Een prachtige droomreis. Mooie blogs. Goe bezig.
  3. Dominique en Heidi:
    27 oktober 2015
    @Carine en Patrick: Terwijl we een keer deftig internet hebben toch eens een reactie van ons ;-) Bedankt voor de vele reacties en we zijn blij dat jullie ons goed kunnen volgen, de blog leuk vinden.
    @Norbert: Leuk dat je ons kan volgen.