Dag 18 Fremantle

22 oktober 2015 - Fremantle, Australië

Oi, oi,

Héél vroeg opgestaan vandaag, we werden wakker rond 5h en konden niet meer slapen... Dan maar beginnen aan het ontbijt. De campervan moet binnen voor onderhoud en we willen dat de koelkast leeg is, 't zijn de restjes deze ochtend, roereieren met ham en toast, mmmm.

Tegen 7h45 zijn we in de garage, we geven de sleutels af en spreken af om de camper terug op te pikken rond 16h. Wij gaan eerst naar de Driver and Vehicles service, we gaan de ownership van de campervan overzetten (en de tax betalen). Het is even zoeken, maar uiteindelijk worden we in de goede richting gestuurd door een vriendelijke Albanese die hier reeds 6 jaar woont. Na een fikse wandeling met al onze waardevolle spullen in 2 rugzakken verdeeld, komen we bij het correcte gebouw aan. We worden geholpen door Katleen, een heel behulpzame (oudere) dame aan de balie. Ze beantwoordt geduldig al onze vragen en regelt de overdracht. Oef, weeral iets dat afgehandeld is!! D is nu de officiële eigenaar van de campervan.

Eens buiten zoeken we de bushalte naar Fremantle en nemen de bus naar het centrum. Eerst en vooral gaan we naar het visitor center om onze daguitstap van morgen naar Rottnest Island (of Rotto zoals ze hier zeggen) te boeken. We moeten hiervoor de ferry vastleggen en 2 fietsen huren, want we willen het eiland met de fiets verkennen. Het is een klein eilandje (27 km als je volledig rond gaat) net voor de kust van Perth, maar vrijdag meer hierover :-). Weeral iets checked! Terwijl we daar toch zijn, informeren we naar de Fremantle Prison die we straks willen bezoeken. Ze laten ons weten dat er een tour start om 10h, en als we vlug zijn kunnen we die nog halen. We vertrekken snel en komen inderdaad net op tijd aan. We kopen een ticket voor de 'Doing Time' tour, de dame aan de balie laat weten dat we korting kunnen krijgen op de 'Great Escapes' tour als we die dezelfde dag nog doen... we wachten even de eerste tour af voor we beslissen.

We krijgen een rondleiding van 75 minuten door de vroegere gevangenis van Fremantle. Het is een werelderfgoed site doordat het oorspronkelijk een dwangarbeiderkolonie was: Engelse veroordeelden werden naar hier gezonden om de steden op te bouwen. Later werd het een gewone gevangenis. Pas in '91 werd de gevangenis gesloten en sinds '93 is ze open voor het publiek. We zagen waar de gevangenen werden binnen gebracht, hoe ze in de verschillende afdelingen werden opgedeeld op basis van hun misdaad, hoe ze hun dagen doorbrachten, waar en hoe ze gestraft werden,.... Kortom, het was interessant om eens te zien. Jammer genoeg hadden we een erg saaie, monotone gids. Dit was denk ik de hoofdreden dat we pasten voor de tweede tour, we hadden er genoeg van (en dan vooral van hem).

Ondertussen is het 11h30, we gaan richting de bibliotheek om er gebruik te maken van het gratis internet.  We laden onze foto's op, zelfs enkele filmpjes maar dat duurt enorm lang, D checkt het nieuws van België eens, zodat we toch een beetje op de hoogte blijven van wat er aan de andere kant van de wereld gebeurt. Rond 12h30 krijgt H honger en we gaan op zoek naar voedsel. We eten een sandwich in het park en blijven er wat liggen in het gras. H neemt er zelfs een kleine siesta, even een kort dutje, want die korte nachten beginnen door te wegen. Na de rustpauze kuieren we nog wat rond in stad, doelloos eigenlijk, enkel om de tijd te doden. Om 15h zoeken we de bushalte en nemen de bus naar de garage om de camper op te pikken. Onderhoud is gebeurd, er zijn enkele zaken die we zullen moeten opvolgen, maar ons campertje is er weer helemaal klaar voor!

We rijden door de drukke avondspits naar de camping. We eten iets en doen dan inkopen in de Woolies om de hoek. Eenmaal terug maakt D de sandwiches klaar die we morgen meenemen naar Rotto, terwijl H zich concentreert op het blogverhaal.

Nu liggen we in ons bedje, we kruipen er vroeg in want het zal weer heel snel ochtend zijn. Om 7h15 hebben we de ferry, we moeten ons om 6h45 al aanmelden. Maar het belooft een dag vol avontuur te zijn, we zullen de quokka's ontmoeten, het gelukkigste dier ter wereld! Zeker iets om naar uit te kijken...misschien om al van te dromen?

1. Hannelore:
    22 oktober 2015
    Zal een leuke uitstap worden! Veel plezier