Dag 12 Overlanders Roadhouse – Denham

16 oktober 2015 - Denham, Australië

G'Day Folks,

Vandaag geen wekker gezet, maar toch beiden wakker rond 6h. Niet zo goed geslapen, erg koud gehad. We gaan voor de volgende nacht ons donske opleggen, want ‘t was slechts 4° en ‘t zal van ‘t zelfde zijn de komende nachten, brr, dat zijn we niet meer gewend. Tegen 7h zijn we dus klaar om te vertrekken. We doen nog eens de tank vol en starten aan onze korte rit. We rijden bijna onmiddellijk Shark Bay binnen, een regio van 2,2 miljoen hectare groot die op de werelderfgoedlijst staat, ‘t zal dus de moeite worden.  Er is een werelderfgoed route uitgestippeld en die gaan we volgen.

Om 7h30 zijn we al aan de eerste bezienswaardigheid van de dag, Hamelin Pool en de Stromatolites. In de Hamelin Pool leven de oudste en grootste levende organismen op aarde.  Het zijn organismen die 3,5 miljard jaar geleden al bestonden, maar deze die zich hier bevinden zijn redelijk nieuwe kolonies van 3000 jaar oud.  Het gaf ons eerder een bizarre indruk, in tegenstelling tot een gigantisch waaauw-gevoel…. Oordeel zelf maar aan de hand van de foto’s. Ter verduidelijking, die 'stenen heuvels' zijn de kolonies...

We rijden verder naar wat wel een hoogtepunt zou moeten worden: Shell Beach. Dit is, zoals de naam al doet vermoeden, een strand gevuld met miljarden kleine schelpjes. Door een soort van natuurlijke reactie en dankzij het extreem zoute water komen deze Cockle Shels hier massaal voor. De schelpenlaag is 10 meter diep en heeft een breedte van 1 kilometer.  Het is ook maar liefst 120 kilometer lang!!! Dit is twee maal de lengte van onze Noordzee kust. We zijn onder de indruk en nemen de ene foto na de andere, net op tijd zo blijkt, want een autobus vol met toeristen stopt en horden toeristen stappen af om hun 5 minuten op het strand te mogen spenderen. Wij hebben gelukkig meer tijd en nemen nog enkele filmpjes op.

We stappen terug de campervan in en rijden dan richting Denham, onderweg stoppen we nog aan enkele scenic lookout points en nemen naar hartelust foto's van deze mooie omgeving.  Rond 10h komen we aan bij Eagle Bluff lookout point, nadat we eerst over een 4km lange hobbel aardeweg moeten(een 4WD zou hier wel van pas komen). Maar eenmaal boven op de bergtop is er wel een gigantisch waauw-moment. Prachtige vergezichten over de kustlijn. Normaal gesproken is hier nog een andere trekpleister, je kan hier namelijk allerlei walvissen, schildpadden, dugongs (een soort van een zeekoe die zeegras eet), haaien, rays, ...  in het water spotten vanop de constructie bovenop de heuvel. Jammer genoeg zien we er geen enkele in de tijd dat wij er zijn...  De walvistrek is al voorbij en het is ook  laagtij, dus met het blote oog is niet te zien wat er zich in de verte allemaal afspeelt in het water, geen chance dus... maar we hebben al zoveel gezien en beleefd, we kunnen niet elke dag de hoofdprijs winnen.

Rond 10u30 komen we aan de volgende stop op de route: "Ocean Park", dit is een soort mini-aquarium waar we de geleide tour van anderhalf uur meevolgen. We krijgen een deskundige uitleg van twee gidsen over sharks, octopussen, schildpadden, rays, zeeslangen,... echt wel teveel om allemaal op te sommen.  We zien al deze dieren in verschillende aquaria en we maken zelfs de voedertijd van de haaien mee... De meeste dieren zijn hier ter verzorging om dan later weer uitgezet te worden.

Na het bezoek rijden we verder naar Denham waar we inchecken op onze camping voor de volgende 2 nachten, Denham Seaside Tourist Village. Dit is de meest westelijk camping van Australië, als we de advertentie mogen geloven é ;-) . We verkennen de stad nog eens, maar merken al snel dat er hier niet veel te doen is. Dan maar terug naar de camping en onze tijd nuttig besteden: we werken de blog bij, laden de foto's op, maken eten, doen de afwas en doen voor de eerste maal de was... ja, de dagdagelijkse huishoudelijke taken moeten ook hier in Australië gebeuren. Vanavond skypen we nog eens met het thuisfront, en daarna zullen we waarschijnlijk een filmpje kijken op de computer. Een rustig avondje voor de buis dus ;-)

Tot morgen, dan gaan we dolfijnen voederen bij tante Mia!! (Monkey Mia)

Ps: Waarschijnlijk daar iets te vinden voor Nelleke!

Ps: Mocht het skypen niet lukken, een fantastische 88ste verjaardag "pépé tuinwijk"!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Natacha:
    16 oktober 2015
    Prachtige foto's... Jaloeeessss xx geniet ervan
  2. Jackie en miranda:
    17 oktober 2015
    machtig leesvoer, zitten als haaien te wachten op het volgende voer.Groetjes