Dag 114 Halls Gap

26 januari 2016 - Halls Gap, Australië

G'day

Goeiemorgen, gedroomd van roo's en ander dierenschoon ;-) D hoorde de roo's vannacht grazen naast de camper. We schenen even met de zaklamp en zagen er één vlak naast ons staan, de max!! Het zijn echt grote dieren en D is er niet gerust in... Rond 8h springen we uit bed, na een kakafonie aan vogelgetsjilp. Nog steeds een beetje killig, de zon komt nog niet boven de bergen uit, we ontbijten dus in de camper. D legt contact met de overburen, die net als het merendeel van de camping aan het inpakken zijn. Vandaag is het nationale feestdag, 26 januari, en vanaf morgen zit de grote vakantie er op! Iedereen moet terug naar de schoolbanken, dus het zal vanaf nu een stuk rustiger zijn overal, (alhoewel dit de laatste camping is voor ons). D gaat naar de receptie om nog een nachtje bij te boeken en hij hoort dat er 100 campsites vertrekken vandaag en slechts 5 nieuwe die aankomen! Het wordt dus echt heel rustig ;-) Ondertussen kopen we een zakje vogelzaad om al die mooie vogels naar onze camper te lokken.

We maken ons klaar om naar de bekendste lookouts te rijden vandaag. De eerste is Reed Lookout en de wandeling naar de Balconies. We rijden van de camping rond 9h30, passeren Halls Gap 'centrum' met zijn 8 winkels en slaan Mount Victory Road in.  Na een half uur komen we aan, parkeren de camper en genieten van het weidse uitzicht! We wandelen de 500m naar Reeds lookout, het zijn platte rotsen die een soort platform vormen, wat een uitzicht!! In het noorden zien Lake Wartook, in het zuiden krijgen we een prachtig zicht over de Grampians vallei. We wandelen nog een kilometer verder, steil naar boven, tot aan de Balconnies. Wauw, schitterend! De Balconnies is een rotsformatie, soort uitstulpingen die boven de vallei hangen, heel speciaal. Hier bekomen we even van de wandeling, maken een heleboel foto's en filmpjes en genieten we van het uitzicht. We ergeren ons aan 2 Duitsers die zich steeds voor ons wurmen, telkens we een foto willen nemen staan ze in beeld... dan maar wachten tot zij klaar zijn, geen keus... H stelt zich zo op dat ze waarschijnlijk ook op het merendeel van hun foto's zal staan ;-)

We wandelen rustig terug, weer een heel stuk makkelijker natuurlijk bergafwaarts, klimmen in de camper en gaan naar de laatste lookout, Boroka Loukout. Een kwartiertje later zijn we er al. Het is slechts enkele meters wandelen via een houten loopbrug naar het platform waar we zicht hebben op Halls Gap vallei en de oostelijke vlaktes van de Grampians. We zien onze camping liggen en het stuwmeer er net achter! Weer een mooi uitzicht, maar na al die verbazingwekkend, onbeschrijfelijke uitzichten, is dit toch één van de mindere... We blijven niet lang plakken, en na een paar foto's keren we terug naar het centrum van Halls Gap. Het is al middag en we beslissen om hier iets te eten, het ziet er allemaal heel gezellig uit. Na een lekkere pizza trakteren we onszelf nog op een erg lekker ijsje, om niet te zeggen het beste sinds we in Australië zijn, het ijssalon op de hoek is een must-do met hun zelfgemaakte wafelhoorntjes, mmm... !

Daarna rijden we naar Lake Bellfield, het stuwmeer, en kijken we naar de aangelegde dam. Indrukwekkend hoe groot dit is, daarnet vanuit de lucht leek het veel kleiner. We gaan terug naar de camping en houden het rustig voor de rest van de namiddag. We regelen een slaapplaats voor 2 nachten bij kennissen die we ontmoetten in Kennet River, Kim & Geoff (thanks a lot!!) en die in een buitenwijk rond Melbourne wonen. Op die manier kunnen we de camper op het gemak leeg maken en alles in de koffers beginnen steken, snif snif... We leggen ook al afspraken vast voor camperbezichtigingen. We zien emoe's over de vlakte naast onze camper struinen, dat moet op de foto! Ook een heleboel parrots en cockatoo's bij onze camper dankzij het vogelzaad, de parrots komen zelfs uit onze handen eten ;-)  We skypen nog onverwachts met het thuisfront, de Yoda-pussie wordt blijkbaar ongedurig... voelt hij dat we bijna weer thuis zijn? Na het avondeten genieten we van de roo's die stilaan weer dichterbij komen, en doen we verder niet veel meer. Zalige camping met al die leuke dieren!