Dag 112 Adelaide - Glenelg

24 januari 2016 - Adelaide, Australië

Ieps,

Na een bewogen nacht worden we rond 8h30 wakker. Wat een toestanden vannacht! Rond 2h worden we abrupt uit onze slaap gehaald door een bende luidruchtige dronken medebewoners. Ze bleven maar toestromen, minstens een tiental mensen, kwamen aan in beide kamers naast ons, zowel links als rechts. D gaat op de gang vragen om stil te zijn, maar veel helpt het niet. Hij belt dan maar de nachtmanager, heel vriendelijke gast die ons verzekert dat hij alles zal regelen. Nog geen 2 minuten later horen we geklop op de deuren naast ons... de manager geeft hen een waarschuwing dat het stil moet zijn, en alle mensen die er niet thuishoren worden meteen weg gestuurd. Een half uur later keert de rust een beetje terug, er klinken nog steeds luide voetstappen en gepraat, maar geen extreem gebulder meer. Slechts een half uur later begint er luide muziek te spelen, geroep en gelach vanuit de naburige kamer. De lift stond ook niet stil, en het lijkt alsof er een aantal mensen zijn teruggekeerd naar de kamer... H belt deze keer de nachtmanager, ondertussen is het al 3h... hij zal het regelen, en opnieuw staat hij 2 minuten later op de deur te bonzen. Het duurt even voor ze reageren, maar een dame doet dan toch de deur open. We horen de nachtmanager zeggen dat ze 'evicted' worden en dat ze een half uur de tijd hebben om hun bagage te pakken. De dame probeert nog van alles, het zou een verjaardag zijn en blablabla... gelukkig laat hij zich niet inpalmen. De deur vliegt dicht en we horen gebonk, lades die openen en sluiten, bagage die gepakt wordt. Stipt een half uur later staat de manager er opnieuw, met de vraag of ze klaar zijn en hij begeleidt ze naar buiten.... zo, dat is geregeld! Chapeau voor die gast, dankzij hem hebben we vanaf 4h toch nog een paar uur vast kunnen slapen.

Dus om 8h30 wakker, een beetje groggy na onze nachtelijke avonturen, maar we hebben plannen, dus actie! We ontbijten, douchen ons en rond 10h verlaten we de kamer met een gepakte rugzak. We wandelen naar Victoria Square, net om de hoek, en wachten op de tram naar Glenelg. Hier staat een volledig wielerdorp opgesteld, alles is nu nog dicht, maar rond de middag zal het hier waarschijnlijk druk worden... We stappen op de tram en een groot half uur later stappen we af, 10km verderop in een heel andere omgeving.

Glenelg is altijd een levendige plaats, maar in het weekend is het enorm bruisend. Deze pittoreske badplaats is enorm populair bij de bewoners van Adelaide, en ondanks de flatgebouwen straalt het nog steeds een Engelse sfeer uit. Hier ligt het drukbezochtste strand van Adelaide en in Jetty Road zijn er veel trendy café's, restaurants en winkels.

Het eerste wat we zien is het gezellige plein, met uitzicht op het strand en de Jetty. Het plein is omringd door eetgelegenheden en terrasjes, de vele palmbomen versterken meteen ons vakantie-gevoel! We wandelen Jetty Road op en af, lopen door tot op de Jetty en slenteren nog eens langs het strand. Plots passeren we Beach House, een groot 'pretpark'-achtig gebouw, waar van alles te doen is voor de kids. D herkent dit gebouw van op het nieuws, enkele dagen geleden was hier een grote storm en toen waaide de opblaasbare glijbaan weg... we zien ze liggen in een hoekje, helemaal opgerold. Rond 12h zoeken we het pleintje weer op en nemen plaats op het terras van de Italiaan. D bestelt een pizza en H gaat voor gegrilde vis. het eten is erg lekker, en met ons buikje rond gegeten pakken we de eerste tram terug naar Adelaide.

Om 14h stappen we af aan Victoria Square, het wielerdorp is ondertussen gezellig druk. We lopen langs alle standjes, alle fietsmerken zijn vertegenwoordigd, maar ook alles dat bij het hele fietsgebeuren hoort, evenals alle sponsors. Er is een gigantische opblaasbare fiets en -truien. We drinken iets op het middenplein, er is een groot scherm waarop je de koers kan volgen. Na het drankje gaan we een kijkje nemen... Thomas De Gendt rijdt voorop, en elke ronde schreeuwen we de longen uit ons lijf om hem aan te moedigen... Hij kijkt zelfs eens om, waarschijnlijk om te kijken wie die zotten zijn langs de kant van de weg ;-) Het mag echter niet baten, een ronde of 3 voor het einde wordt hij ingehaald door het peloton, uiteindelijk wint Caleb Ewan in de sprint.

We druipen teleurgesteld af, terug naar de kamer, een beetje rusten na de korte nacht. H schrijft de verhalen, terwijl D info opzoekt over tickets voor de Australian Open in Melbourne... We ontdekken dat we er pas zullen zijn tijdens de halve finales... en de prijzen zijn dus extreem! Hoe graag we dit ook eens willen meemaken, het zal er jammer genoeg niet inzitten voor ons. We gaan het moeten volgen op de grote schermen die blijkbaar overal hangen in de stad. Daarna kijken we nog wat tennis en maken het avondeten op de kamer. We wachten de wedstrijd af tussen Federer en Goffin... al snel blijkt dat Goffin geen kans maakt, jammer.

Morgen checken we uit, reizen verder naar de Grampians, maar eerst hebben we een afspraak voor het allerlaatste onderhoud van de campervan. Duimen maar dat ook nu alles in orde is!