Dag 111 Adelaide

23 januari 2016 - Adelaide, Australië

G'day,

Om 8h wakker na een zalige nacht in een comfortabel zacht bed, dat doet deugd zeg! We ontbijten op de kamer en nemen daarna een uitgebreide douche, alles op het gemak. Rond 10h verlaten we de kamer, met de gepakte rugzak volledig klaar om Adelaide te verkennen. Het is het ideale weer voor een stevige wandeling, niet te warm en af en toe bewolkt, perfect.

Adelaide, ook bekend als de 'kerkenstad', werd bedacht als een utopia toen kolonel William Light het gebied in 1836 verkende. Hij zette een eenvoudig stratenpatroon uit, omringd door parken, op een mooie locatie met "betoverende heuvels" aan de westkant. De ligging leidde in het begin tot conflicten. Gouverneur Hindmarsh had Light opgedragen de stad bij de monding van de recent verkende Murray River te situeren. Na onderzoek naar de vaak verzande monding van de Murray, en de verraderlijke kust eromheen, besloot Light de nieuwe stad 96 km verder in het binnenland te stichten.

In Adelaide vind je gemakkelijk de weg door het strakke stratenpatroon. Het karakter van Adelaide laat zich moeilijker omschrijven. De stad heeft een conservatieve reputatie en kent een kliek van families met oud geld. Anderzijds roepen het Mediterrane klimaat, de goede keuken en de wijnen een multiculturele sfeer op. Het is misschien de levendigste stad van Australië. De kalender is gevuld met festivals en het publiek juicht de twee professionele voetbalteams met een ongekend chauvinisme toe.

Op de kaart lijkt de binnenstad een scheve zandloper tegen een achtergrond van groene parken.  Het grootste deel ligt in het Zuiden, het CBD (commerciële center). Het kleine deel is Noord-Adelaide, een schaduwrijke wijk voor de statige huizen van de landadel.  De elegante Adelaide Bridge over de Torrens River verbindt de twee delen. Deze rivier, ooit niet meer dan een stroompje, is afgedamd en vormt nu een lang meer in dit stadsdeel.

We kiezen voor een 3h durende stadswandeling langs alle belangrijke bezienswaardigheden. We beginnen aan het Lion Art Centre op de hoek van Morphett Street en North Terrace. Een modern gebouw, dat expositieruimtes, theaters, bars en een bioscoop bevat. Van daaruit wandelen we North terrace door. We passeren eerst het congrescentrum, even later zien we het oude station, gebouwd in gele zandsteen, waar praktisch geen trein meer vertrekt. De bovenetages werden rond 1985 gerestaureerd en verbouwd tot het Skycity Casino. Daarnaast ligt het Old Parliamant House uit 1855, dit is nooit open voor het publiek. En op de hoek van North Terrace en King William Street zien we het monumentale Parliament House, met enorme marmeren Korintische zuilen. De bouw begon in 1883, maar duurde ruim 50 jaar vanwege een conflict over een koepel (die er uiteindelijk nooit kwam). Het gebouw zou normaal open zijn om te bezichtigen, maar wanneer wij er langs lopen zit alles potdicht.

Hier slaan we King William Street in, achter het Parliament House, langs de Torrens River, zien we het Adelaide Festival Centre. Deze doosachtige versie van het Sydney Opera House zou raar maar waar een veel betere akoestiek hebben. Het complex uit 1977 bevat 3 theaters en een concertzaal. Het zonnige plein achter het complex is een favoriete lunchplek voor de kantoormensen. De grasvelden die aflopen naar de rivieroever, maken deel uit van Elder Park. We wandelen hier door en we betrappen ons erop dat we tot nu toe nog niet onder de indruk zijn van de stad... de bezienswaardigheden kunnen ons niet boeien, de stad voelt onverzorgt aan. Overal staan dranghekkens voor de slotetappe van de Tour Down Under van morgen, er worden 20 plaatselijke rondes gereden in het centrum van Adelaide en de aankomst is hier ergens op brug... we zullen zeker komen kijken, 't is weer eens een andere ervaring!

De wandeling wordt voortgezet, weliswaar met een stuk minder enthousiasme. We lopen langs de Torrens River, onder de brug, nemen de trappen en wandelen over de Adelaide Bridge naar Noord-Adelaide. Links van de brug ligt Pennington Gardens, met de 2 torens van St Peters Cathedral die ons zicht overheersen. Voor de kathedraal buigen we af naar links en komen zo uit bij de Adelaide Cricket Ground, naar verluidt een van de mooiste ter wereld. We willen hier een rondleiding maken, maar de eerstvolgende is pas om 14h... het is nu 11h45 en we zijn nu ook weer niet bereidt om zo lang te wachten. We lopen verder, de heuvel op achter het cricketveld. Zo komen we uit bij Lights Vision, met het bronzen beeld van de stichter van de stad. We zouden hier een mooi ovezicht op de stad moeten hebben... maar het valt enorm tegen! De stad kan ons echt niet boeien, geen idee waarom, maar we hebben beide totaal geen klik met Adelaide. De wauw factor ontbreekt volledig!

We keren terug naar de brug en steken opnieuw over naar het zuidelijke deel. Langs de Torrens rivier slenteren we naar de botanische tuin. We nemen de ingang bij Friends Gate en doorkruisen de hele tuin, tot we hem verlaten bij Main Gate. We zijn nu opnieuw in North Terrace en lopen oostelijk naar de hoek met King William Street. In dit stuk komen we langs Ayers House, een huis met 40 kamers dat van 1855 tot 1878 bewoond werd door Henry Ayers, 7 keer premier van South Australia, naar wie Ayers Rock (Uluru) vernoemd is. Verderop zien we de Art Gallery of South Australia en het South Australian Museum. Net ernaast is de State Library, hier gaan we binnen om even te rusten en te surfen op internet. Na een half uur, het is dan al bijna 14h, beslissen we om iets te gaan eten.

Terug in Rundle Mall lopen we één van de vele foodcourts binnen en eten asian food. Daarna doen we nog wat aan window shopping, er zijn weer enorm veel arcades, allemaal met massa's winkels verspreid over verschillende etages... shop till you drop is ook hier weer van toepassing. Na een uurtje doelloos rondlopen, hebben we het gehad.

Iets na 15h zijn we terug op de kamer. We rusten even uit en gaan dan de camper gaan verplaatsten. Nu staat hij in de ondergrondse parkeergarage van het Quest gebouw waar we in verblijven, maar daar moeten we redelijk veel voor betalen. We hebben echter gezien dat je vanaf zaterdagnamiddag tot maandagmorgen bijna overal gratis mag parkeren, dus daar maken we gebruik van. We vinden een plaats net naast ons gebouw, praktisch! Terug op de kamer kijken we naar het tennis, de Australian Open is momenteel vollop aan de gang en we proberen het zo goed mogelijk te volgen.

Rond 22h30 gaan we slapen, morgen staat een uitstap naar Glenelg op het programma en daarna willen we naar het wielrennen gaan kijken, veel te doen dus ;-)