Dag 110 Kangaroo Island (Dag 3) - Adelaide

22 januari 2016 - Adelaide, Australië

Here we go again,

Om 8h zijn we wakker, we zien grijze wolken en er wordt storm voorspelt vanavond... hopelijk stranden we niet op het eiland ;-) We hebben opnieuw geen haast, de ferry vertrekt pas om 19h en de lijst met bezienswaardigheden is kort vandaag. Alles gaat dus in traag tempo en om 10h zijn we klaar om de camping te verlaten.

We nemen de Playford Highway richting Emu Bay, een groot half uur later zijn we er al. We stappen uit om een stukje te wandelen, maar binnen enkele minuten hebben we hele zwermen kleine vliegjes rond ons. Het wordt dus snel een aantal foto's nemen en terug weg!  We rijden door naar Kingscote, de hoofdstad van Kangaroo Island en meteen ook de grootste stad met 1800 inwoners. Het is gesitueerd in de Nepean Bay en is rond de haven gebouwd. We parkeren de camper aan de jetty en gaan zitten op een rots om naar de zeevogels te kijken. Er zitten veel pelikanen, dagelijks worden ze gevoederd om 17h, en heel veel aalscholvers. We blijven hier een half uurtje zitten, kijken hoe de vogels achter vis aan gaan en hoe de pelikanen proberen de buit af te pakken. Dan gaan we naar het gebouw naast de pier, we zagen een bord met 'pinguïn tours', volgens onze documentatie zou hier ook een kolonie Little Penguins leven... die willen we gerust nog eens zien, we hebben toch tijd in overvloed. We staan voor het gebouw en zien een A4'tje hangen met de volgende mededeling: "door de aanwezigheid van de Nieuw-Zeelandse pelsrobben die de dwergpinguïns massaal opwachtten toen ze elke avond aan land probeerden te komen, is de kolonie dwergpinguïns sinds 2013 zodanig uitgedund dat ze praktisch onbestaand is. Omwille van deze reden worden geen pinguïntours meer georganiseerd." Zo triest om te lezen... geen pinguïns meer op Kangaroo Island, tegenvaller! We gaan dan maar richting centrum... nu ja... als je 3 straten een centrum kan noemen ;-) Al snel hebben we alles gezien, veel is er niet... H ziet een Sealink kantoor en vraagt zich af of we de tickets niet kunnen omboeken naar een vroeger tijdstip. Even binnen gaan vragen...  blijkt geen probleem te zijn, super! Dus in plaats van de ferry om 19h, hebben we die van 16h30. Om 16h moeten we inchecken en boarden, dat scheelt een paar uur dat we hier toch maar zouden wachten.

Het is ondertussen 12h, we beginnen honger te krijgen en gaan naar het plaatselijke hotel, Aurore Ozone. Het ziet er proper en verzorgd uit, zal dus wel in orde zijn. We bestellen en nemen plaats. Tijdens het wachten proberen we een camping te zoeken in Adelaide, want door de vroegere overzet zouden we er vanavond al kunnen zijn in plaats van morgenochtend. We bellen 3 campings, allemaal volzet! Waarschijnlijk door de Tour Downunder die momenteel gereden wordt. Wat nu...? D stelt een hotelkamer voor en begint internet af te speuren... hij vindt een studio-appartement centraal gelegen in het CBD, perfecte ligging! Vlug boeken.... en geregeld, yes! Terwijl we bezig waren met alle regelingen zagen we alle andere tafels rond ons hun eten krijgen, iedereen die na ons besteld had. H begint het op haar heupen te krijgen, we wachten nu al bijna een uur! Ze gaat naar de bar en vraagt hoe het zit... blijkt dat de keuken onze bestelling niet heeft door gekregen!! Voor hetzelfde geld zaten we hier nog een uur dus... Het personeel biedt zijn excuses aan, belooft om onze bestelling voorrang te geven en we krijgen een drankje van het huis. Dat drankje wordt natuurlijk een dure pint ;-) ze moeten het maar weten! Een kwartier later krijgen we eindelijk ons eten, 75 minuten na de bestelling geplaatst te hebben. Het is niet super, maar eetbaar, zeker het lange wachten niet waard!

Om 13h45 vertrekken we uit Kingscote, we nemen de Hog Bay Road en nemen de afslag naar American River, onze laatste stop van vandaag. We lopen de pier af, zien de vele zwarte zwanen waarvoor de streek gekend is, nemen foto's en vertrekken weer. We vervolgen Hog Bay Road, via Prospect Hill, naar Penneshaw waar we de ferry hebben. Nog even een feitje over Prospect Hill dat we ontdekten tijdens ons verblijf hier. Op de heenweg stopten we hier, beklommen we de vele trappen al puffend om van het uitzicht te genieten... we ontdekten dat er 512 trappen zijn! En ja, die hebben we beide allemaal gedaan. D grapt nog om ze nogmaals te doen... H lacht eens... groen ;-) Nee, bedankt!

Rond 14h45 arriveren we in Penneshaw, we moeten pas om 16h boarden, nog even tijd dus. We nemen plaats in een café, bestellen een milkshake en H begint ondertussen aan de verhalen. Iets voor 16h rijden we naar de ferry hier om de hoek, checken in en boarden 10 minuten later. Tijdens de 45 minuten durende overzet schrijft H door aan de verhalen.

Om 17h45 verlaten we de ferry in Cape Jervis. We nemen de Fleurieu Way richting Adelaide. Het is constant klimmen en dalen, overal rond ons zijn er goudgele, glooiende heuvels. Schapen en koeien staan te grazen. Tot we plots de kust zien opduiken, we rijden een paar kilometer vlak naast het water voor de snelweg terug het vasteland indraait. We stoppen voor een tankbeurt in Normanville. Vanaf hier nemen we Main South Road, dwars door de McLaren Vale wijnregio. We passeren een groot standbeeld dat over de kust uitkijkt, we zien het niet goed maar het zou een Boeddistische priester moeten voorstellen.

Rond 19h komen we aan in het CBD van Adelaide. We vinden heel vlot het Quest gebouw waar ons studio-appartement voor de komende 3 dagen gevestigd is. Na de aanmelding bij de balie, ontvangen we de sleutels en gaan we naar de studio op de 7e verdieping. Het is een mooie, moderne studio, alles is aanwezig wat we nodig hebben, zelfs een uitgeruste keuken! We hebben geen speciaal uitzicht of zo, maar dat hadden we ook niet verwacht. Nadat we een plaatsje vonden voor al ons gerief, gaan we de stad nog eens in op zoek naar eten. De handige ligging van de studio is super, 5 minuten wandelen en we zijn in het hartje van Adelaide! Na het eten gaan we terug naar de kamer en mijmeren nog wat na over onze schitterende ervaringen op Kangaroo Island. De eerste 2 dagen waren ongelooflijk, de laatste dag viel wat tegen maar kon niets afdoen aan het positieve gevoel dat we overhouden aan het eiland. Weer al iets dat voorbij is... het begint ons te dagen dat er niet veel meer op het programma staat... het einde is nabij! We kijken een beetje televisie om te ontspannen, niet snel erna sukkelen we in slaap in ons comfortabele bed ;-)