Dag 109 Kangaroo Island (Dag 2)

21 januari 2016 - Kangaroo Island, Australië

Howdy, (een verhaaltje om het toch een beetje warm te maken daar in het koude België)

We worden wakker iets na 8h, vandaag geen haast want er staat niet veel op het programma. We eten ontbijt, maken ons klaar en houden ons daarna bezig met vanalles en nog wat: foto's overzetten, verhaal bijwerken, olie bij de motor gieten, zand uit de lakens schudden, antwoorden op reacties voor de camper, een garage zoeken en boeken voor het allerlaatste camper-onderhoud, ...  Voor we het weten is het 11h, stilaan tijd om te vertrekken!

We verlaten de camping en rijden naar het Flinders Chase National Park, op het uiterste topje in het zuidwesten van het eiland. We betalen de dagpas en rijden door het schitterende natuurpark. De weg gaat erg op en neer, telkens wanneer we op een heuveltje zijn, zien we de weg voor ons door het natuurgebied slingeren, prachtig om te zien! Na een half uurtje rijden komen we aan bij onze eerste stop, Admirals Arch. We parkeren de camper op de parking net naast de vuurtoren en wandelen over de houten loopbrug. We lopen langs de steile kliffen, zien onder ons het ruwe water tegen de kliffen inbeuken, opspattend water, schuimende koppen, amai de kracht van het water in volle glorie! We dalen de houten brug af en zien op de rotsen onder ons een hele kolonie New Zealand Fur Seals. Die zijn niet bedreigt en gedijen hier goed. Overal waar we kijken, op elke rots, zien we pelsrobben, we blijven hier dan ook een hele tijd staan om er zoveel mogelijk te spotten. Na een tijdje de grappige dieren te hebben afgeloerd, gaan we nog een stukje verder. Na nog enkele trappen komen we in een heel andere wereld terecht, Admirals Arch, het venster op de oceaan, een prachtige stenen boog gevormd door wind en water! Doet ons een beetje denken aan de Grotto langs de Great Ocean Road, maar dan duizend keer indrukwekkender. Een tiental pelsrobben liggen hier te snoezen, zonder zich iets aan te trekken van alle toeristen. Na tien minuten zijn we hier alleen, alle toeristen zijn weg, en de plek straalt nu zeker iets betoverends uit! We profiteren van het moment en nemen snel foto's en filmpjes. Daarna lopen we het hele eind terug en slaan we de andere weg in naar Seal Lookout. Van hieruit zien we de andere kant van de rotsen, en indien mogelijk liggen hier nog meer pelsrobben. We blijven een hele tijd staan, opnieuw genietend van de vele seals die liggen te dutten, spelen, vechten, ... onder ons. Hier kunnen we uren doorbrengen... maar er staan nog andere zaken op het programma, dus na een twintigtal minuten keren we terug naar de camper.

Rond 12h30 stappen we in de camper... onze buikjes rammelen. We eten eerst een boterham, met schitterend uitzicht op de kliffen en het woeste water, voordat we naar onze tweede stop rijden in Flinders Chase National Park. Om 13h zijn we aan de Remarkable Rocks, gigantische granieten rotsformaties, heel bizar en kunstzinnig. De surrealistische stenen werden gedurende 500 miljoen jaar door de natuurelementen gevormd tot wat ze nu zijn. We lopen er zeker een uur rond, H blijft maar foto's nemen, uit elke hoek krijgen we telkens een heel ander beeld, telkens ontdekken we een nieuw leuk perspectief . D heeft een heuse job te doen om daar een selectie van te maken ;-) Het leuke eraan is dat we echt tussen, over, langs, in... de rotsen mogen wandelen.

Na deze buitenaardse ervaring, rijden we via de West End Highway naar het noorden. Eenmaal boven slaan we de Gosse Highway in die ons langs de volledige noordzijde terugvoert naar het beginpunt. Menige stranden zijn voor ons jammer genoeg onbereikbaar, de meeste zijn enkele via een lange aardeweg bereikbaar. Slechts 1 weg is geasfalteerd, Stokes Bay Road, die ons rechtstreeks naar Stokes Bay voert. De weg is erg bergachtig, we moeten meermaals een versnelling lager schakelen om de top te halen ;-) Rond 14h40 komen we aan bij een leuk baaitje, bezaaid met grote gladde keien... heel mooi, maar niet geschikt om te zwemmen... we zijn een beetje teleurgesteld. Dan zien we het bordje 'beach' met een pijl gericht naar een rotspartij... we volgen de pijl... en zien een paadje door de rotsen lopen. We volgen dit 'geheime' pad, erg leuk en spannend, bukken onder de rotsen, zijdelings draaien om door een smalle spleet te kunnen, ... en dan komen we uit op een prachtig groot zandstrand, het eigenlijke Stokes Bay! Wauw, hier installeren we ons en de komende 2 uur brengen we afwisselend door in het zalige frisse water en op het warme zandstrand ;-)

Om 17h komen we aan in Parndana, hier tanken we aan de meest ouderwetse pomp die we al zagen sinds we in Australië zijn, ze komen hier een beetje achter...  Tien minuten later zijn we op de camping, ook die boekten we op voorhand, Parndana Hotel & Caravan Park. Het is een heel saaie camping, op een braakliggend stuk land achter het hotel... pff, als we dit hadden geweten, zouden we toch 2 nachten in Western KI geslapen hebben, wat een verschil!! We nemen een douche en gaan iets eten in het hotel. We nemen de calamari en de schnitzel, het is niet erg speciaal, maar kan ermee door. Daarna werken we aan de blog, lezen een beetje, surfen op internet. We genieten van de schitterende zonsondergang en trekken ons daarna terug in de camper. Weer een geslaagde dag op KI, gewoon alles blijkt hier schitterend te zijn!