Dag 106 Nelson - Mount Gambier - Adelaide

18 januari 2016 - Adelaide, Australië

Greetings,

Veel hebben we niet geslapen... met het computerprobleem in gedachten hadden we geen gemoedsrust om diep te kunnen slapen. Om 6h45 staan we op, we eten ontbijt en zetten ons nog eens aan de computer... nog steeds geen reactie. Ok, wat doen we? Zonder computer kunnen we niet verder: geen blog, geen foto's meer overzetten van de camera, geen video's meer van de gopro, geen budget meer om bij te houden... nee, dit is geen optie!! Wat is de mogelijke oplossing? Een applestore met genius-bar. Waar kunnen we die vinden? In Warnembool, 150 km terugkeren, of in Adelaide, 470 km verderop... we kiezen voor Adelaide, omdat dit dichter bij het punt is waar we morgen zeker moeten zijn. De beslissing is genomen, we gaan naar Adelaide! We nemen afscheid van Stijn, Judith en de kids en verlaten om 8h40 de camping.

Tien minuten later steken we de grens over naar South Australië, we moeten onze horloge opnieuw aanpassen, deze keer een half uur terugdraaien. Een kwartier later passeren we door Mount Gambier, en omdat we hier nu toch zijn beslissen we nog even 2 bezienswaardigheden mee te pikken. Eerst gaan we naar Umpherston Sinkhole, een 'verdwijngat', met andere woorden een grote put waar de grond is ingezakt. Het is schitterend, het hele gat is een enorme bloementuin, prachtig aangelegd en onderhouden! Langs de wanden zit het vol met possums, die heel nieuwsgierig dichterbij komen... Een sinkhole wordt gevormd door waterinsijpeling in de bodem, daardoor ontstaat er een ondergronds meer. Door dit ondergrondse meer is er erosie, en op een bepaald punt stort de bovengelegen grond in het meer en is er een groot 'verdwijngat'. Hierna rijden we naar Blue Lake, ook een natuurwonder. Zoals de naam al doet vermoeden, is het water in dit kratermeer felblauw, heel bizar. Wat nog gekker is, is dat het water enkel van december tot maart deze kleur heeft... de rest van het jaar heeft het water een grijze kleur!! Wetenschappers hebben hiervoor nog geen verklaring gevonden, maar er is wel zekerheid over de goede waterkwaliteit van het meer. Het is gemiddeld 80 meter diep, maar op het diepste punt is het 240 meter diep, en heeft een diameter van 5 km. Het is een krater die gevormd werd door een vulkanische uitbarsting zo'n 4800 jaar geleden, redelijk recent in geologische termen. We nemen enkele foto's en vertrekken dan naar Adelaide...

De komende 4 uur rijden we langs saaie snelwegen, in de blakende zon, recht naar Adelaide. We starten langs de Riddoch Highway, nemen daarna de Dukes Highway en tot slot de South Eastern Freeway. Rond de middag maken we een korte stop in Tintinara om te tanken. We passeren Naracoorte, een werelderfgoedlocatie die we normaal zouden bezoeken, maar die we nu links moeten laten liggen.... jammer, maar geen keus. We zullen de grotten met fossielen op internet moeten bekijken...

Rond 14h15 komen we aan in Adelaide, we zoeken parking en gaan naar de Apple Store. Daar worden we vriendelijk ontvangen, ze aanhoren ons probleem en checken of één van de 3 techniekers nog een plaats voor ons vrij heeft vandaag.... na een half uur komen ze ons melden dat er jammer genoeg geen plaats meer vrij is... ze kunnen ons pas morgenochtend om 9h inplannen. Veel keus hebben we niet, dus we zeggen toe en beginnen een camping te zoeken voor vannacht. Pas na 3 campings op te bellen vinden we er 1 die nog plaats heeft, chance!  We doen boodschappen voor vanavond en rijden naar de camping om in te checken. We verblijven in Levi Park, een erg drukke, maar propere camping. We nemen beide een ijskoude douche, zalig na een hete, stresserende dag in de camper!

We eten ons avondeten op en antwoorden op de vele reacties die we kregen voor ons campertje, de verkoop ziet er goed uit ;-) Daarna gaan we vroeg slapen, want we zijn doodop na de korte nacht, vol kopzorgen over die computer... hopelijk kunnen ze ons morgen helpen... aan iets anders willen we voorlopig nog niet denken!

1. Carine en Patrick:
    19 januari 2016
    Oef, blij terug weer iets van jullie te vernemen..... ja we begonnen de prachtige dagelijkse verslagen foto's te missen....! Geniet nog van alles, wees voorzichtig en vele groetjes.
  2. Poetie en Moetie:
    19 januari 2016
    Zopas een paar uurtjes van jullie verhalen gelezen en genoten van de prachtige foto's van de wondermooie natuur waarin jullie zich bevinden. Nog twee weken en dan wordt "echt genieten" omgezet in "echt genoten". Vele groetjes en kusjes van het thuisfront.
  3. Kim Tresidder:
    20 januari 2016
    Glad to see you made it okay to Mt. Gambier. I'm having trouble reading Dutch so will just look at the photos, lol
    Kim from Kennett River