Dag 103 Torquay - Kennett River (Great Ocean Road part 1)

15 januari 2016 - Kennett River, Australië

G'day, (Terug van weggeweest!)

We staan op om 7h40, we hadden de hele nacht koud, de wind  zorgde voor een temperatuursdaling. Het eerste wat we nu willen is een warme douche... vlug naar de doucheblokken dus en genieten van een lange, hete douche tot we weer helemaal opgewarmd zijn. Terug bij de camper ruimen we alles op en rijden tot aan de gemeenschappelijke keuken, hier ontbijten we terwijl de computer en het fototoestel opladen. We doen daarna de afwas en wisselen nog gegevens uit met het Belgische koppel. We profiteren zo lang mogelijk van de elektriciteit en verlaten de camping pas om 10h.

Vandaag doen we (een stukje van) de Great Ocean Road, een weg langs de zuidkust van Australië, meer dan 240 km tussen Torquay en Warnambool. In 1919 werd aan de aanleg begonnen door ongeveer 3000 soldaten die terugkwamen van WO I. Alles werd manueel gedaan, ze legden slechts 3km per maand aan en pas in 1932 wa de weg volledig afgewerkt. De Great Ocean Road werd gewijd aan de slachtoffers van de oorlog en is hierdoor het grootste oorlogsmonument uit WO I. In 2004 opende de Great Ocean Walk, 104 km aan wandelpaden tussen Apollo Bay en de Twelve Apostels.

We beginnen dus in Torquay, en rijden naar het aangrenzende Bells Beach. Een prachtig lang strand, dat vooral bekend is onder de surfers. De Bells Easter Classic, één van de belangrijkste professionele surfevenementen wordt hier gehouden. We zijn onder de indruk, het is hier mooi, alleen jammer van de koude wind, geen strandweer op dit ogenblik. Na een aantal foto's rijden we verder. De kustweg voert eerst landinwaarts, pas na 16km , bij Anglesea, maakt de Great Ocean Road zijn naam waar. We stoppen hier bij een lookout, dit biedt ons voor de eerste keer een schitterend zicht op de ruige kust en de kilometers lange stranden, wauw! Even verderop stoppen we bij Urquharts Buff, een mooi strand waar de surfschool naarstig bezig is met allerlei mensen te leren surfen. We bekijken alles van op een afstandje en rijden dan een stukje verder. Onze volgende stop is Aireys Inlet. We parkeren de camper en gaan te voet tot aan Splitpoint Lighthouse. We wandelen langs Mouth Beach, een klein strandje waar de monding van een rivier uitkomt in de oceaan. Het roept allerlei gevoelens bij ons op, want het doet ons erg denken aan ons favoriete strandje in Portugal 'Boca Do Rio'. We genieten er even van voordat we de klim door de duinen inzetten richting de vuurtoren. De witte vuurtoren met zijn rode dak is schitterend en steekt prachtig af tegen de blauwe hemel. De zon is ondertussen  van de partij en de wind begint af te nemen... het ziet er naar uit dat het een mooie dag wordt ;-) We wandelen over de houten loopbruggen die aangelegd zijn, en genieten van de schitterende uitzichten, overal waar we kijken worden we overdonderd door schoonheid! We blijven maar foto's nemen en filmpjes maken. Tijd om terug naar de camper te gaan en nog een stukje verder te reizen. We passeren de Memorial Arch in Eastern View, en stoppen voor een gepaste 'jippie' foto ;-) We vervolgen de kronkelende wegen, met achter elke bocht een even schitterend postkaart-moment. Nog even een korte foto-stop op de Big Hill Lookout voordat we aankomen in het schilderachtige kustplaatsje Lorne. Het stadje telt 1100 inwoners, maar tijdens de vakantieperiode kan dit oplopen tot meer dan 20000 mensen... dit is er aan te merken... we wilden hier stoppen om iets te eten, maar vinden nergens een parkeerplaats. er zit dus niks anders op dan door te rijden. Bij het buitenrijden van Lorne stoppen we bij een lookout, en ook hier zijn we weer omver geblazen door het uitzicht. Vanaf hier tot aan Apollo Bay loopt het meest indrukwekkende deel van de Great Ocean Road. We rijden over de smalle, bochtige weg langs de steile klippen en nauw ingesloten baaien. Het landschap is zo mooi en gelukkig zijn er voldoende stopplaatsen om rustig te kunnen genieten van al dat moois. Plots komen we in een afgebrand deel van de kustroute... zoals jullie waarschijnlijk nog weten brandde het hier eind december, we zien nu de gevolgen ervan, zwartgeblakerde bergflanken.

Wanneer we Kennett River langsrijden, het is dan ongeveer 13h30, besluiten we even halt te houden... de camera batterij is leeg, onze 2e batterij is slechts halfvol... het risico om verder te rijden en zonder camera te vallen is te groot... We zien een camping en vragen hen of er nog plaats is voor vannacht. We hebben geluk, nog 3 plaatsen zonder elektriciteit en 1 plaats met, we mogen een kijkje nemen en zelf een plaats kiezen, én we moeten zeker de bomen in de gaten houden want er zitten een heleboel koala's.... Leuk, maar we zijn wat sceptisch, want we hoorden dit al eerder, maar zagen nog nooit een koala... we stappen de camping binnen om de plaatsen te bekijken.... de eerste boom die we passeren,ja hoor, een koala er in!! Wauw!! Terwijl we rondlopen op de camping zien we ze overal in de bomen, zeker een vijftal zien we zitten zonder echt te zoeken... de max. We kiezen voor het rustige plekje zonder elektriciteit, installeren onze camper en gaan naar de gemeenschappelijke keuken om alles op te laden. We schrijven ons verhaal ondertussen, selecteren de foto's, spelen een spelletje Uno, praten met de andere kampeerders (voornamelijk mensen uit Melbourne, maar echt enorm vriendelijke mensen hier). We zijn aangenaam verrast van de vriendelijke sfeer op de camping, iedereen spreekt ons aan, zijn echt geïnteresseerd. We twijfelen om nog een extra nacht bij te boeken, wegens die aangename sfeer, de vele koala's en het prachtige strand hier voor de deur... We slapen er nog een nachtje over voordat we beslissen ;-)

's Avonds eten we croques en daarna trekken we ons terug in de camper. We leggen ons donske terug op bed, want de afgelopen nachten hebben we het koud gehad, amai dat doet deugd. We werden gewaarschuwd door de andere kampeerders dat de koala's nogal lawaai maken 's nachts, hoe zachtaardig ze er ook uitzien of hoe rustig ze ook zijn overdag, 's nachts is blijkbaar een heel ander verhaal... we zijn benieuwd!