DAG 1 Singapore - Perth

5 oktober 2015 - Perth, Australië

Hallo,

Ok, beide dus niet geslapen sinds Amsterdam. Na meer dan 13h vliegen komen we aan in Singapore, eigenlijk een half uur vroeger dan voorzien (5h15 AM plaatselijke tijd). Hier hebben we ruim 2h de tijd om over te stappen op het vliegtuig naar Perth. We zien al gauw dat we moeten boarden aan de gate naast die waar we uitgestapt zijn, helemaal luxe dus, want dan hebben we even tijd om rond te wandelen op Changri airport ipv de gate te gaan zoeken.

D heeft op het vliegtuig ontdekt dat we met onze boardingpasses Changi Refund Vouchers kunnen krijgen, vlug op zoek gegaan naar de infobalie en inderdaad 2x 20 Singapore dollar aan gratis eten of drank en 2x 20 dollar cosmetica, wat een meevaller!! We bestellen een warme chocomelk, wat chocoladekoeken en een belegd broodje bij ‘Paul croissanterie’ (ja, die van Frankrijk, ook te vinden in Singapore dus J). Dan onze 40$ aan cosmetica uitgegeven aan een assortiment van lekker ruikende bodycrèmes van the Body Shop, H content want zal van pas komen als we on the road zijn met ons camperke zonder douche…

Nog enkele foto’s nemen van de luchthaven, en dan begeven we ons toch stilaan naar de vertrekgate, waar we om 7h40 onze vlucht naar Perth nemen.

We gaan zonder problemen door de security check, en dan is het wachten op het boarden.

Het vliegtuig is een stuk ouderwetser dan het vorige, gelukkig is het maar een korte vlucht van zo’n 5h. We krijgen na een 3-tal uur opnieuw ontbijt voorgeschoteld, maar ook het eten is een stuk minder smakelijk dan op de vorige vlucht. D laat zijn gepocheerde ei met worst en bonen bijna onaangeroerd liggen, idem voor H’s noodles met kip. No worries, we namen al een lekker (gratis!) ontbijtje in Singapore, met dank aan de refund vouchers.

We hebben heel veel turbulentie tijdens de vlucht, voeg daaraan toe dat we nu toch al bijna 24h wakker zijn, en je snapt wel dat we verlangen dat we snel op onze bestemming zijn. Maar hoe meer je verlangt, hoe langer het duurt… de laatste 2h op het vliegtuig lijken eeuwen te duren.

Na het landen moeten we door de paspoortcontrole, hier staat een lange rij en we moeten dus aanschuiven… na een half uur is het onze beurt. De scan lukt niet, en we worden apart genomen voor een manuele goedkeuring van onze ID. Na enkele minuten hebben we de nodige stempels in de internationale paspoorten en kunnen we verder.

Volgende stap, bagage ophalen. Die draait al rond als we aan de band komen. Bagage check!

Als laatste volgt de border security. We hebben één en ander aangeduid op onze ‘to declare’-kaart die we bij het inchecken in Singapore kregen, dus we denken een grondige controle te krijgen. We gaan richting de controlepost  en worden in een bepaalde rij geplaatst adhv de aanduidingen op onze kaart. We zien ondertussen al anderen hun koffers open liggen op de tafels, met alle bagage eruit. Pff, we vrezen dat we hetzelfde lot zullen ondergaan, en beseffen dat we niet snel in het hotel zullen zijn. Dan is het onze beurt… we moeten in de lijn staan voor de hondencontrole, niks aan de hand, en dan… mogen we gewoon doorlopen. Geen verdere controles meer! We zijn beide content als we Perth airport buiten lopen, ‘yes we made it!’.

We nemen de shuttle bus naar het centrum, checken in in Pensione Hotel waar we de komende 6 dagen zullen verblijven. Ondertussen is het 16h30, we zijn doodop, kunnen nauwelijks nog praten of denken, maar we weten dat we nu niet mogen slapen anders zal de jetlag veel langer duren. We schrapen onze moed bijeen en gaan de stad in. We regelen een prepaid telefooncard voor ons verblijf in Australië. De winkels sluiten om 17h30, dus de bank zal voor morgen zijn. We doen nog en toerke, nemen wat foto’s, gaan iets eten, en keren dan terug richting hotel. Om 20h30, blij dat we het zo lang hebben volgehouden, vallen we als een blok in slaap, doodop maar gelukkig.

Tot morgen!