Dag 74 Brisbane

17 december 2015 - Brisbane, Australië

G'day ppl,

Blij dat het ochtend is, we staan op rond 5h30, niet goed geslapen vannacht... de buren waren nogal luidruchtig, ze bleven buiten hardop praten en lachen tot 1h30. Daarna ook niet meer vast geslapen. We nemen eerst en vooral een douche om helemaal wakker te worden en daarna doen we de afwas van gisterenavond. Na het ontbijt maken we de rugzak klaar en rond 7h30 wandelen we naar de bushalte even verderop. Voor het gemak, en om onnodige stress te vermijden, nemen we de bus naar het centrum, het is slechts een kwartier rijden en elke kwartier hebben we een bus, hoe gemakkelijk kan je zijn?

Rond 8h zijn we al in centrum Brisbane. Het is de hoofdstad van Queensland, een hippe, moderne, groene stad van 2 miljoen inwoners.  Brisbane is erg uitgestrekt, het centrum ligt aan een lus in de Brisbane River, 32 kilometer landinwaarts vanaf de zuidoostkust. De stad kent de typische Australische mengeling van victoriaanse gebouwen en moderne kantoren.

We stappen uit aan King George Square, net tegenover City Hall en het marktplein. We zijn onmiddellijk onder de indruk van de perfecte mengelmoes van oud en nieuw, de stad spreekt ons aan! Brisbanes stadhuis is naar verluidt het grootste en fraaiste stadhuis van Australië. Het werd gebouwd in de jaren '20 in een Italiaanse stijl en heeft een mooie ronde concertzaal en een ruim 90 meter hoge klokkentoren met adembenemend uitzicht. We stappen het stadhuis binnen, inderdaad een prachtig gebouw, en willen de klokkentoren beklimmen... de dame aan de receptie laat ons weten dat dit mogelijk is, gratis,  vanaf 10h30. 2 uur te vroeg dus ;-), we komen later nog eens terug. We wandelen door Queen Street, een chic voetgangersgebied met winkelcentra vol boetieks en bioscopen, een waar winkelparadijs! Nu is alles nog dicht, dus we wandelen verder en steken de Victoria Bridge over naar South Bank. Dit is één van de levendigste gedeelten van Brisbane. Er zijn ontelbare café's, restaurants, wandelpaden, .... het is er erg groen, je hebt de rivier aan de ene kant met een enorme groene strook, volledig aangelegd, erlangs, waar de mensen kunnen wandelen, lopen, fietsen, skeeleren, ... Er is ook een gigantisch groot kunstmatig strand aangelegd, met nog eens een groot zwembad ernaast en een groot kinder-water-pretpark ernaast... allemaal gratis te gebruiken!! We staan verstelt van de schoonheid van dit gebied, zo'n aangename omgeving. We vragen ons af waarom ze dit bij ons in België niet doen, alles is hier in teken van het welbehagen van de inwoners en de bezoekers aangelegd, wauw!! Hier zouden we kunnen wonen, werkelijk alles is hier aanwezig en toch heb je niet het gevoel in een miljoenenstad te zijn. We kuieren hier een hele tijd rond, om dan uiteindelijk de City Hopper te nemen voor een gratis(!) boottocht op de Brisbane River. We varen de hele route af, onder de Story Bridge door en terug. De Story Bridge is van dezelfde ontwerper als de Sydney Harbour Bridge (John Bradfield), en is na diezelfde brug de 2e grootste stalen brug in Australië met een spanwijdte van 284 meter lang en 74 meter hoog.

Na een uur hebben we de hele tocht op de rivier gedaan en stappen terug uit op South Bank. Ondertussen is het al na 11h, de kerstmarkt die hier tijdens de kerstperiode dagelijks doorgaat, is open en we wandelen er eens door... het blijft raar om die kerstsfeer op te doen terwijl het meer dan 30 graden is ;-) 's Middags eten we iets in de Foodcourt, nog zoiets dat je bij ons niet ziet. Een plein met allemaal verschillende voedselstalletjes, en in het midden massa's tafels om aan te eten. D neemt een pitta, en H gaat voor een kippeburger bij een ander stalletje. Elke stad waar we al geweest zijn heeft zo'n Foodcourt, en er zit altijd een massa volk te eten, op elk uur van de dag! Na het eten lopen we via Victoria Bridge terug naar Queen Street. Tijd om wat te shoppen. D stelt zich ergens centraal op een bankje op, terwijl H een aantal winkels doet. Na de shopping, gaan we terug naar het stadhuis. Hier krijgen we een kaartje voor de beklimming van de klokkentoren, we moeten nog een uur wachten, maar kunnen ondertussen het gratis museum bezichtigen dat hier in het stadhuis gevestigd is. Na een half uur hebben we het gezien en we besluiten om beneden iets te drinken in de oudste pub van Brisbane, de Shingle Inn! Er hangt een heel ouderwetse sfeer, net alsof je een eeuw terug gaat in de tijd, maar wel eens leuk om mee te maken. Na ons drankje is het tijd voor de klokkentoren. We gaan met een ouderwetse lift omhoog, daarom werken ze met tickets want er kunnen slechts 7 personen in de lift. We zijn snel helemaal boven en mogen rondom de klokkentoren het uitzicht bekijken en foto's nemen. Het is niet zo indrukwekkend aangezien er rondom het stadhuis hoogbouw is en het uitzicht dus vrij beperkt is... nu ja, aangezien het gratis is, misschien toch aan te raden om eens te doen. Na een kwartier staan we terug op de grond, het is nu al bijna 16h.

We wandelen naar de City Botanic Gardens en maken daar een tocht door het prachtige park met exotische planten, palmbomen, bamboo... en de onverwachte varaan of 2. We gaan het Old Government House bekijken dat aan de rand van de botanische tuin ligt, en lopen daarna langs de universiteit van de stad... ewel, die studenten hebben geluk!! Hier zou ik ook willen studeren, gratis gym, gigantisch zwembad met 8 banen, een botanische tuin om de hoek, en op 100 meter van de voetgangersbrug naar South Bank!! Kan gewoon niet beter! Via de moderne voetgangersbrug komen we terug uit in South Bank. We zetten ons op een bankje langs de oever van de Brisbane River en genieten van het uitzicht en de passerende mensen. Om 18h15 start de kerstparade in Queen Street, dus iets voor 18h wandelen we daar naartoe... er is hier een drukte van jewelste, rijen vol met mensen, vergelijkbaar met de drukte in Disneyland net voor zo'n parade... te zot voor woorden! We zullen hier toch niet veel zien, en besluiten iets te gaan eten in plaats van hier te wachten. We gaan een pizzeria binnen en genieten van de lekkere pizza.

We wandelen daarna terug naar South Bank, want van 17 tem 21 december is hier dagelijks een gratis vuurwerk langs de Brisbane oever, start telkens om 20h30. We zoeken een leuk plekje uit en zetten ons terwijl we wachten tot het begint. De mensen stromen langs alle kanten toe, en tegen dat het werkelijk begint is iedereen uit Brisbane waarschijnlijk hier aanwezig, zo veel volk! De muziek start en op de melodie van verscheidene kerstliedjes worden we getrakteerd op een schitterende show!! Het is een prachtig vuurwerk spektakel, en duurt in totaal een kwartier, wat eigenlijk nog redelijk lang is naar Belgische normen! Nadien gaan we naar de bushalte, en is het tijd om naar de camping terug te keren. Het was een meer dan geslaagde dag, Brisbane is een zalige stad en zeker één van onze favoriete bestemmingen in Australië!!!

Na 10 minuten hebben we al een bus te pakken, en nog eens 10 minuten later zijn we aan onze halte. Rond 21h10 zijn we op de camping, en na een lange, drukke, vermoeiende dag willen we liefst van al direct in ons bedje kruipen.... jammer genoeg zitten de buren weer buiten, even luidruchtig als gisteren... we geven hen nog even, want het is nu nog vroeg om stilte te vragen... maar tegen 23h is het nog steeds even luid hiernaast. H heeft er genoeg van en vraagt hen om het aub iets stiller aan te doen... daarna is het min of meer stil... af en toe nog een lachsalvo... maar we zijn dan al zo moe, dat we heel snel indommelen.