Dag 41 Mataranka – Daly Waters – Frewena

14 november 2015 - Tennant Creek, Australië

Heilaba,

Zalig geslapen vannacht, het koelde gelukkig goed af deze keer. Gisterenavond gebeurde nog iets magisch… we hadden vuurvliegjes in en rond de camper!! H, die dit voor de eerste keer in haar leven zag, was compleet gefascineerd door het lichtspektakel. Er bestaan toch echt schitterende dingen in de wereld, en ze hoeven niet altijd groot te zijn! Rond 6h20 wakker, we hebben alle tijd van de wereld want we willen pas rond 9h vertrekken. Op die manier zijn we rond 11h in Daly Waters, perfecte timing voor een aperitief en een middagmaal ;-). Na het ontbijt en ons wasje, hebben we dus nog ruim de tijd om de camper eens uit te kuisen, na 6 weken on the road mag dit wel eens gebeuren. We halen alles eruit, schudden en vegen alles schoon, en proberen weer wat orde te krijgen… zo, dat ziet er al stukken beter uit! We zijn bekaf, het is nog steeds erg dukkend, ook al is pas 8h30. We checken het oliepeil en koelvloeistof, alles in orde. Klaar om te vertrekken! Het schiet ons net te binnen dat we precies 1/3e van de reis achter de rug hebben… de tijd vliegt! Maar we hebben al enorm veel prachtige dingen meegemaakt, en we hebben nu nog eens 82 dagen om veel meer fantastische plaatsen/mensen/dieren te ontdekken, we prijzen ons gelukkig!

Iets voor 9h rijden we weg van de camping, we zien nog enkele walabi’s bij het buitenrijden en ze kijken ons aan alsof ze willen zeggen ‘zijn jullie nu al weg?’. We stoppen in het centrum van Mataranka (zo’n 400 inwoners) om te tanken. H gaat naar binnen om te betalen, zoals gewoonlijk. De tv staat aan… ze kijkt er even naar omdat er iemand voor haar nog moet betalen voor de koffie… BREAKING NEWS ziet ze staan…Paris under attack, 100 hostages, 2 explosions… wat is er aan de hand daar? Veel langer kan H niet blijven staan, het is haar beurt om te betalen. Ze rekent af en snelt naar D om te vertellen wat ze net zag. Beiden zijn we verbaasd… D checkt direct het nieuws via zijn telefoon, en ja, ze spreken van een oorlog, landsgrenzen zijn afgezet… we zijn een beetje in shock! We zullen het proberen te volgen gedurende de dag.

Rond 11h zijn we er dan eindelijk, we hebben er lang genoeg op gewacht! We houden de verplichte stop aan de wereldberoemde en beruchte pub, namelijk “Daly Waters Pub”. Elke reiziger die langs de Stuart Highway reist en hierlangs komt, neemt de afslag voor een ijskoude pint bier en een “pub-maaltijd”! Het is ook de gewoonte om iets persoonlijks na te laten in de pub…. Het hangt dan ook vol met petten, sjaals, shirts, rijbewijzen, bankbriefjes, bh’s, onderbroeken, enz…. We eten er fish&chips en de huisburger, echt lekker, en D krijgt eindelijk zijn ijskoude pintjes ;-). Tijdens het eten kunnen we het nieuws van parijs volgen op de TV, ze spreken ondertussen al van meer dan 160 slachtoffers… De waard achter de toog bedient ons met een zekere flair en ziet dat we het warm hebben… Hij nodigt ons uit voor een dip in het zwembad naast de pub… 10 seconden is er nodig om H in zwembadoutfit te krijgen en afkoeling op te zoeken in het zwembad! Dat laat ze zich geen 2 keer zeggen! Terwijl er een afgeladen bus vol met jeugdige toeristen de pub binnenkomt zit H alleen te genieten in het verkoelende zwembad.  D vult ondertussen het registerboek in, zodat onze namen vereeuwigd zijn in deze mythische pub… de bh van H en de onderbroek van D blijft in ons bezit, als je hier langs komt hoef je die dus niet te zoeken ;-)

Om 13h gaan we terug de weg op, H rijdt want D dronk 2 pintjes ;-) In Elliot nemen we een pauze en eten een ijsje in de schaduw, jummie, altijd genieten! We gieten een bidon benzine in de tank en vervolgen onze tocht, D neemt het stuur terug over. We rijden langs het roadhouse Banka Banka, en wat zien we daar…? Iets wat we tot nu toe nog niet gezien hadden en waarvan we begonnen te denken dat het een fabeltje was…. 2 dromedarissen!! Die lopen op hun dooie gemak langs het roadhouse. Weeral iets dat we van ons lijstje kunnen schrappen, check! Voor de foto was H jammer genoeg te laat… Net voor de afslag naar de Barkly Highway krijgen we het gezelschap van een lifter…  terwijl we rijden aan 100km/uur landt er plots een grote sprinkhaan op de ruitenwisser! En zo hebben we live entertainment aan de vooruit, hoe lang blijft hij hangen…?  Bij de volgende tankbeurt verlossen we onze lifter uit zijn hachelijke situatie en geven hem een zetje, zodat hij zijn vakantie 50 km verderop de route kan voortzetten.

We verlaten eindelijk de Stuart Highway en deze keer laten we hem voorgoed achter ons. In Three Ways Roadhouse zetten we ons avontuur verder op de Barkly Highway, we rijden nu richting Queensland en Mount Isa 650 km verderop. We zullen rijden tot het donker wordt en dan ergens langs de weg overnachten… jammer genoeg kunnen we dus niet skypen met het thuisfront vanavond, en ook de komende dagen blijft het moeilijk in te schatten of we wifi zullen hebben… We hadden jullie graag nog eens gezien, ‘t is weeral veel te lang geleden… we missen jullie en we missen onze Yoda-pussie! Uiteindelijk stoppen we om 19h in Frewena, een rest area zo’n 130km na de splitsing, De gedachten gedurende de ganse dag waren vooral bij de aanslagen in Parijs, we volgden de berichtgeving zoveel we konden. We hopen dat iedereen thuis veilig en gezond is, en dat zowel niemand van onze als van jullie geliefden erbij betrokken was… slaapwel!

PS: Foto's zullen binnenkort geupdate worden van zodra we een deftige internetverbinding vinden.