Dag 29 Streaky Bay
2 november 2015 - Streaky Bay, Australië
G'day mates!
We hadden de wekker gezet om 7h, maar rond 6h15 zijn we al wakker… wellicht de spanning voor de activiteit die eraan komt. We eten ons ontbijt, maken ons klaar, brengen de rugzak in gereedheid en weg zijn we. We moeten om 9h in Baird Bay zijn, zo’n 50km verderop… want we doen de Baird Bay Ocean Eco Experience!! Ter verduidelijking, we gaan vandaag zwemmen met wilde (!) dolfijnen en zeeleeuwen in de open oceaan, jippie!!
We komen mooi op tijd aan, parkeren de camper op het strand en melden ons aan. De zenuwen beginnen te komen, snorkelen in open water hebben we nog nooit gedaan, en je weet nooit wat wilde dieren zullen doen… Gelukkig raken we aan de praat met een ander koppel uit Sydney om de gedachten wat te doen afdwalen. Die zijn al sinds mei onderweg, deden de hele oostkust, dan het noorden en zijn dan afgezakt langs het westen, rond nieuwjaar zullen ze terug thuis zijn. We kregen hun contactgegevens en we moeten zeker iets laten weten als we daar zijn want ze zullen ons de mooie, niet-toeristische plekjes van Sydney tonen! Ze willen ons ook meenemen op een surfuitstap, want dat is blijkbaar iets wat je moet gedaan hebben, of je nu rechtstaat of niet ;-) Ze vertellen ons dat ze gisteren ook al de Eco Experience deden, maar toen waren er geen dolfijnen dus mochten ze vandaag nog eens mee… Oei, het kan dus voorvallen dat je geen dieren ziet, daar hadden wij nog niet bij stil gestaan… het is een eco experience, dus ze voeren of lokken de dieren niet, de dieren moeten vanzelf komen naar ons… Veel tijd om hierover te tobben hebben we niet, want we worden al geroepen om onze wetsuits aan te doen… nog zoiets…hoe krijg je dat aan? Veel getrek en gesleur later zitten we ingepakt in onze wetsuits. We stappen de boot op, een klein maar degelijk bootje, samen met een vijftal andere koppels, ‘t zit goed vol. H begint nu echt wel nerveus te worden, zeker als de kapitein begint uit te leggen hoe het werkt… als er dolfijnen gespot worden, vaart hij er naartoe, dan moeten wij allemaal samen zo snel mogelijk het water in. Er is een begeleider mee in het water, als er problemen zijn moeten we onze arm in de lucht steken. De begeleider heeft een Sharkshield om zijn enkel, dit zendt elektromagnetische pulsen uit dat haaien zou weghouden… de australische marine gebruikt ook zo’n ding. Zeker niet afdrijven dus, maar mooi in groep blijven. En dan is het zo ver, de eerste dolfijnen zijn gespot, we hebben dus al geluk dat ze er zijn!! Het zijn Bottlenose Dolphins, die kunnen variëren van 2 tot 4 meter lang en wegen gemiddeld 200kg, ze komen over de hele wereld voor. Ze kunnen tot 30km/uur zwemmen! Iedereen zo snel mogelijk het water in, allemaal opgewonden. H panikeert, deels van het plotse temperatuurverschil dat haar even naar adem doet happen, deels van de donkere onderwaterwereld (wat een verschil met het heldere water in Exmouth of Coral Bay). De begeleider merkt het onmiddellijk op en geeft haar een boei om aan te hangen… ooof, dat geeft al wat houvast en de stress zakt. Tijdens de eerste sessie ziet H slechts 1 dolfijn, D ziet er een drietal. Na een tijdje zijn ze weg en moeten we weer de boot op. Op zoek naar een andere groep dolfijnen. We gaan een vijftal keer het water in, in totaal zwemmen we ongeveer anderhalf uur met de dolfijnen, en elke keer zien we er meer en meer, blijven ze steeds langer ‘rondhangen’ om te spelen. Ook H is steeds meer op haar gemak en kan ten volle genieten van de unieke ervaring!! Op een bepaald moment zwemt er een groep van 5 à 6 dolfijnen rondom, onder, naast, voor ons… fantastisch gevoel om zo dicht bij die prachtige dieren te zijn! We hebben geen foto’s, maar wel veel prachtige filmpjes.
Na 2 uur op zee laten we de dolfijnen voor wat ze zijn en gaan naar de zeeleeuwen in het ondiepe, heldere water dichter bij de kust. Dit zijn Australian Sea Lions en ze behoren tot de zeldzaamste soort ter wereld. Ze kunnen tot 20 jaar worden, vrouwtjes wegen ongeveer 200kg, mannetjes tot wel 350kg. Ze kunnen tot 40km/uur zwemmen, heel erg snel dus en ongelooflijk wendbaar! We gaan het water in en ze komen onmiddellijk kijken… het zijn heel nieuwsgierige, speelse dieren. We hebben een geweldige tijd met ze (ruim een uur denk ik), en ook hier kunnen we uitgebreid filmen. Daarna gaan we nog kijken naar een kolonie zeeleeuwen die op het strand ligt te zonnen, leuk tafereel, maar veel leuker om er tussen te zwemmen natuurlijk! We krijgen nog een warme choco en wat koekjes, want eens uit het water is het pas echt koud, wat kan dat smaken zeg! Rond 13h zit ons zee-avontuur erop, maar wat een ervaring, echt uniek! Hier zullen we nog lang over praten en vaak aan terug denken. Dank je wel Baird Bay!!
We nemen afscheid van iedereen, bedanken de kapitein en de begeleider voor de goede zorgen en gaan ervandoor. Op de terugweg naar de camping willen we nog even stoppen aan de Murphy’s Haystacks, rotsformaties midden in de graanvelden en ze doen denken aan hooimijten blijkbaar. Wij vonden ze wel leuk, maar nu ook weer niet spectaculair, dus na een kwartiertje zijn we weg. We gaan eerst naar de bibliotheek van Streaky Bay, want de wifi van de camping is te traag om onze foto’s op te laden van de afgelopen 2 dagen… moet dringend gebeuren zodat het thuisfront kan meegenieten! Rond 16h zijn we eindelijk terug op de camping, eerste ‘werk’… onze filmpjes checken…. En er zitten er een paar schitterende bij, yes!! Daarna eten we iets, mmm, steak met frieten vandaag, hihi…we blijven Belgen…D had gezien dat we ‘chips’ konden kopen in het restaurant, de steaks maakt H ondertussen klaar op de Barbie, met een tomaatje en worteltje, meer moet dat niet zijn ;-) Dan verhaaltje van vandaag schrijven, douchke, en misschien nog een aflevering van ons ‘Arrow’-serietje voordat we helemaal versleten van alle opwinding in ons bedje kruipen.


D & H doe zo verder!!!!