Dag 96 Canberra - Eden - Lakes Entrance

8 januari 2016 - Lakes Entrance, Australië

Howdy!

Alles ok daar in het Belgenland?

We staan op om 7h, profiteren nog van een extra lange douche en gaan naar de overkant voor het ontbijt. Tegen 9h15 zijn we uitgecheckt en rijden we onder een blauwe hemel met stralend zonnetje Canberra uit. We nemen de Monaro Highway, een slechts een half uur later zijn we al terug in in New South Wales.

Nog eens een uur later stoppen we in Cooma om te tanken. Wanneer we verder rijden merken we onmiddellijk dat we de heuvels hebben ingeruild voor bergen... We moeten de Snowy Mountains over, dit zijn de hoogste bergen van de Great Dividing Range, een immense bergketen. Rond 11h30 stoppen we voor een foto aan Pipers Lookout... het weidse uitzicht is erg beperkt door de vele boomkruinen, maar we kunnen wel vaststellen dat we hoog zitten ;-)

Op het middaguur nemen we de afslag naar Mogilla Road, we ruilen de bergen opnieuw in voor de aangenamere heuvels. Het landschap is gewoonweg betoverend: groene heuvels, overal meertjes en stroompjes, vee dat staat te grazen in de idyllische weides, het heeft iets magisch. Terwijl D zich concentreert op de kronkelende weg voor hem, blijft H gefascineerd staren naar het voorbijtrekkende landschap, met de camera in aanslag. Na een half uur komt er jammer genoeg een eind aan en we belanden op de Princes Highway naar het zuiden.

Om 13h30 houden we lunchpauze in Eden. Dit stadje is gekend voor zijn gekweekte mossels, die moeten we geproefd hebben ;-)  De mossels hier zijn lekker, maar de onze zijn beter ;-) En vooral, we krijgen er meer in België! Hier moeten we content zijn met een diep soepbord waar er misschien 20 mossels inliggen... triestig hé voor ons Belgen die gewend zijn om een kilo naar binnen te werken! Net alsof je een dreupelke bier zou uitschenken...

Na ons stevige maal ;-), rijden we verder langs de Princes Highway naar beneden. H neemt het stuur over zodat D wat kan rusten. We komen echter opnieuw in een erg bergachtige streek, en H heeft al een hele tijd niet gereden, dus 't is niet evident... Een half uur later zijn we opnieuw in een andere staat van Australië, deze keer rijden we Victoria binnen. We houden een uur later nog halt in Cann River voor een tankbeurt en de aankoop van een appeltaart. Ondertussen wisselen we weer van chauffeur, H heeft het gehad met al die bergen!

Het is ondertussen al na 16h, en we moeten nog minstens een uur rijden naar Lakes Entrance, ons eindpunt voor vandaag. H begint dus campings te zoeken terwijl D zich op de weg focust. De eerste camping die we bellen, onze eerste keus, is volzet. Nu ja, we kunnen niet altijd geluk hebben. Op zoek naar een andere camping, er zijn er redelijk veel in deze streek, dus we zijn er gerust in. H belt een tweede camping .... ook deze is volzet. Nog steeds geen ramp, op zoek naar een derde keus dan maar... bellen.... tja, ook deze zit helemaal vol! Nu sijpelt er toch twijfel binnen... zullen we wel een slaapplaats vinden of moeten we opnieuw ergens langs de weg slapen? Veel voorkeur is er nu niet meer, H kiest lukraak een camping uit de overige mogelijkheden en belt hen op... jippie, deze heeft nog plaats!!

We komen rond 17h30 aan in Silver Sand Tourist Park, checken in, betalen voor 1 nacht en installeren ons op ons plekje. Het is een kleine camping, rustig ook, met een heel klein zwembadje... maar we klagen niet. De voorzieningen zijn proper, dat is het voornaamste. We skypen met het thuisfront, was weeral een hele tijd geleden, we zijn weer gerustgesteld dat alles goed is daar in het verre en koude België. Na de skyping wandelen we nog even naar het centrum, hier 100 meter verderop, we eten een pizza en lopen daarna nog even tot aan het water. Het ziet er allemaal heel leuk uit hier... we besluiten nog een extra dag te blijven, met het mooie weer hebben we nog eens zin in een dagje strand ;-) Eens terug op de camping blijven we niet lang meer wakker, het was een lastige dag, veel kilometers gedaan, zijn we niet meer gewend. Nadat we een aflevering van House of Cards gekeken hebben, gaan we slapen.

1. Carine en Patrick:
    9 januari 2016
    Hallo D&H, alles ok in Belgie zou ik niet direct noemen :(:(:(!!! Als je het nieuws ziet en de krant lees, om nog maar van het weer niet te spreken (regen, regen en nog eens regen) zou je direct een trip naar Australië willen boeken :)! Maar we blijven optimistisch...... You never know! Dus geniet maar van de tijd die jullie nog rest in het verre Australië :).
  2. Alida:
    9 januari 2016
    Hoi hoi, genieten genieten en nog eens genieten, want hier is het echt niet leuk. Veeeeeeeeeel te koud, en dan maar van de rest gesproken. Wij zijn maar 5 weken naar Australië geweest, maar ik voel me meer Australiër dan Belg, hihi. Daarom dat we toch ook plannen hebben om binnen enkele jaren eens een paar maanden erop uit te trekken. Tot op heden is Australië voor ons de topreis van alle reizen die we ooit hebben gemaakt.