Dag 123 Melbourne

4 februari 2016 - Melbourne, Australië

Onze laatste dag...

...met dat besef worden we rond 8h wakker. Geen haast, want we moeten pas tegen 11h uitchecken, dus we ontbijten op het gemak, douchen, zetten de koffers klaar en blijven voor de buis in de zetel hangen tot het 10h45 is... We zijn beide erg stil vanmorgen, allebei in eigen gedachten verzonken... En dan is het tijd om de kamer te verlaten, we nemen de koffers mee naar beneden, checken uit, laten de koffers bij de receptie achter en trekken de stad in.

We weten niet goed wat te doen vandaag, H stelt voor om nog eens naar de Victoria Markets te gaan en daar wat rond te slenteren. Ok, goed plan, weg richting de Markets! Daar is het opnieuw een drukte van jewelste, we lopen langs een heleboel kraampjes en het lukt ons even om de gedachten te verzetten. Rond 13h krijgen we honger. D heeft zin in Chinees dus we gaan terug naar het centrum op zoek naar een goed Aziatisch restaurant. Het duurt even voor we erin slagen, maar uiteindelijk nemen we plaats in een druk restaurantje en eten we een lekkere maaltijd. Na het eten gaan we naar Southbank om wat te wandelen langs de Yarra rivier en ondertussen krijgen we een sms van Kim om af te spreken. Ze neemt de trein vanuit Werribee en zal om 15h50 aankomen in Flinders Street Station, we spreken af dat we haar zullen opwachten, zoals echte Melburnians, 'under the clocks'! Hier in Melbourne zien we overal de voorbereidingen voor het grote Chinese Nieuwjaarsfeest dat dit weekend doorgaat. Langs de oever staan alle dieren afgebeeld, met de beschrijving van de karakters die erbij horen en de jaartallen waarop ze van toepassing zijn. H is een varken en D is een slang... wie meer wil weten moet maar eens opzoeken wat hierbij hoort. 2016 wordt het jaar van de aap!

We komen terug op Federation Square uit en het is nog een uur voordat Kim aankomt. We nemen plaats op een terras en drinken iets terwijl we wachten tot het 15h50 is. De tijd vliegt zoals gewoonlijk snel, en voor we het weten vliegen we Kim in de armen under de clocks van het treinstation, een leuk weerzien, ook al is het amper enkele dagen geleden! We halen de koffers op en installeren ons op het terras naast het appartementencomplex terwijl we wachten tot Geoff klaar is met werken en ons allemaal komt oppikken. We tetteren er op los, met Kim is dit iets vanzelfsprekends, en de tijd vliegt voorbij. Een uur later worden we opgepikt door Geoff en rijden we door de drukke spitsverkeer naar hun dochter. Een vol uur later komen we aan bij Kailey en haar 2 zoontjes, ze woont op 5 minuten rijden van het vliegveld. We maken kennis en ze blijkt, zoals Geoff het zegt, inderdaad een mini versie van haar moeder te zijn, al even spontaan en vriendelijk. We trakteren iedereen op fish & chips en eten gezellig allemaal samen aan de keukentafel. Kim verrast H met een vroeg verjaardagscadeau, want nee, ook dat is ze niet vergeten... een zelfgemaakt, origineel verjaardagskaartje! Echt tof! Kim doet aan scrapbooking, een populaire bezigheid waar heel veel tijd en kennis bij komt kijken. Rond 20h komen de broer en schoonzus van Geoff nog eens langs, ze wilden ons persé ontmoeten om wat te praten over ons avontuur. We kunnen slechts een half uurtje met hen babbelen, want dan is het tijd om afscheid te nemen, we moeten naar de luchthaven... Geoff en Kim brengen ons zodat we daar afscheid kunnen nemen. We geven hen een dikke knuffel, bedanken hen meermaals voor de goede zorgen en we zijn blij dat ze beloven om ons eens te bezoeken... het zou leuk zijn om hen aan onze familie voor te stellen. Met een klein hartje stappen we de luchthaven binnen. We checken in en gaan door naar de controle. We worden er uitgepikt (ja, weeral wij, 't moet toch aan ons liggen;-)  en de handbagage wordt gecheckt op explosieven. Met een wattenstaafje wrijven ze langs onze kledij en in de geopende bagage, stoppen het daarna in de lezer.... en we zijn clean!! Dan moet alles nog door de x-ray machine, ook hier is alles ok. Als laatste passeren we nog de identiteitscontrole. Net zoals bij ons vertrek moeten we onze ID door een lezer laten scannen, dan moeten we voor een camera staan om ons gezicht te scannen.... het licht springt op groen, we zijn wel degelijk diegene die we zeggen te zijn en mogen doorlopen.

Na al deze controles komen we in de tax free zone aan. D moet nog TRS (Tourist Refund Scheme) regelen voor de iphone. Als overzeese reizigers mogen we de belasting terugvorderen voor alle aankopen van meer dan 300$ die binnen de 60 dagen voor vertrek uit het land gebeurden. Er staat echter een hele lange rij, voornamelijk Aziaten met hun Gucci, Chanel, Louis Vuitton, Apple... aankopen! Sommige hebben een hele bundel kastickets mee. Na ruim een half uur is het geregeld, de belasting wordt op onze rekening teruggestort. Dan hebben we nog een klein uurtje om in de tax free zone te spenderen, we lopen langs de vele winkels en daarna tot aan onze gate. Deze keer vliegen we met Qatar Airways, via Doha naar Brussel. Het boarden begint met 20 minuten vertraging, dus ook met diezelfde vertraging stijgen we op, het is dan al kwart na middernacht. Onze laatste Aussie dag zit er officieel op!